Når legger/la deres toåringer seg?

Vivaliva

Elsker forumet
Assistert-jentene
❤️ Februarskattene 2019 ❤️
Augustbarna 2021
Har en datter som, hvis hun sover på dagen, først vil er mulig å legge 20.30/21.00 hvis hun sover på dagen (mellom 12.00-1300 ish) og våkner da ca halv 7 om morgenen. Hvis hun ikke sover på dagen sover hun fra 19-0630.

Totalt sett får hun jo mest søvn hvis hun ikke sover på dagen, men tenker også at hvilen midt på dagen er bra for henne i en hektisk barnehagehverdag.

Så derfor lurer jeg litt på hva andre opplever der ute. Alle barn er jo forskjellig, men er litt interessant å se likevel:)

Legger seg klokka 19-19.30, og sover til 7.30-8.30, sover dupp mellom 11 og 13.

Her er han litt yngre enn frøkna di, han er snart 20 mnd... MEN han våkner kl 06.00 senest, sover dupp mellom kl 11.30-14, og sovner før kl 19 hver kveld. alle barn er forskjellige, kan høres ut som frøkna di trenger å tilpasse duppen litt. Har du bedt barnehagen legge henne før og vekke henne til feks senest kl 13? Eller tidligere?

Eldste sov stort sett ikke på dagen i den alderen, la seg ca 18/19 og sto opp i seks-tiden. I fem måneder rundt toårsdagen var han våken fra midnatt til kl 5, men før og etter det var det de tidene jeg nevnte over. Yngste sov En time på dagtid, la seg ca kl 19 og sto opp kl 6.

Ved ca 2 år
La seg rundt 19 - sovnet mellom 20 og 20:30
Våknet en gang mellom 06 og 07
Sov lur på ca 1,5 - 2,5 time

ved 2 år og 5 mnd nektet han å sove daglur så da var det en kaotisk søvnperiode for han inntil det stabiliserte seg, så nå ser det slik ut.
Legger seg til å sove ca 19/19:15 og sovner ca 19:15/19:30
Sover ofte 11 til 12,5 time i strekk uten oppvåkninger

Men ca 2-10 ganger i løpet av en måned våkner han plutselig rundt 06 flere morgener og mister dermed en del søvn fordi han ikke sover på dagen. Da sovner han kanskje litt tidligere en kveld eller har en natt hvor han sover 13 timer. Han sover bedre på nettene, er lettere å legge og får totalt sett mer søvn nå enn de siste månedene hvor han sov på dagen :)

Min legger seg klokka 19 (sovner nok nærmere 19.30) og sover hele natta til 6.30-07.00. Han sover 1,5 time på dagen fra cirka klokka 12. Vi vekker ham alltid etter 1,5 time fordi han står opp utrolig tidlig hvis han sover for lang lur :p Vurderer å redusere til én time snart.

19.00 - 06.30 ish

Ingen dupp.

Her er han litt yngre enn frøkna di, han er snart 20 mnd... MEN han våkner kl 06.00 senest, sover dupp mellom kl 11.30-14, og sovner før kl 19 hver kveld. alle barn er forskjellige, kan høres ut som frøkna di trenger å tilpasse duppen litt. Har du bedt barnehagen legge henne før og vekke henne til feks senest kl 13? Eller tidligere?

Ja, det er uten tvil litt rot nå. Hun hadde noen uker før jul der hun ikke ville sove på dagen og så gikk hun plutselig tilbake til lur nå etter nyttår. Men husker det var sånn da hun gikk fra to til en dupp også, og da var det også en periode med litt mindre søvn enn ellers. Prøvde alt mulig den gangen, men endte opp med at hun regulerte det best selv (med visse unntak så klart:)). Har jo hatt nesten et helt år nå med soving fra 19-7 og en times dupp på dagen, med null problemer, så er nesten litt ekstra slitsomt med sånne perioder når en har blitt godt vant:joyful:

Har bedt om at hun ikke sover til senere enn 14, men lurer på om vi kanskje skulle endre til 13 ja. Litt mønster på at hun nesten blir litt småsur på ettermiddagen hvis hun har sovet etter 13 og er helt klart vanskeligere å legge på kvelden.

Synes virkelig disse periodene er vanskelige.... Balansen mellom nok søvn og bra søvn liksom:confused:

Min legger seg klokka 19 (sovner nok nærmere 19.30) og sover hele natta til 6.30-07.00. Han sover 1,5 time på dagen fra cirka klokka 12. Vi vekker ham alltid etter 1,5 time fordi han står opp utrolig tidlig hvis han sover for lang lur :p Vurderer å redusere til én time snart.

Aah ja, sånn hadde vi det inntil for 2 mnd siden. Det var tider:phåper de kommer tilbake!

Ved ca 2 år
La seg rundt 19 - sovnet mellom 20 og 20:30
Våknet en gang mellom 06 og 07
Sov lur på ca 1,5 - 2,5 time

ved 2 år og 5 mnd nektet han å sove daglur så da var det en kaotisk søvnperiode for han inntil det stabiliserte seg, så nå ser det slik ut.
Legger seg til å sove ca 19/19:15 og sovner ca 19:15/19:30
Sover ofte 11 til 12,5 time i strekk uten oppvåkninger

Men ca 2-10 ganger i løpet av en måned våkner han plutselig rundt 06 flere morgener og mister dermed en del søvn fordi han ikke sover på dagen. Da sovner han kanskje litt tidligere en kveld eller har en natt hvor han sover 13 timer. Han sover bedre på nettene, er lettere å legge og får totalt sett mer søvn nå enn de siste månedene hvor han sov på dagen :)

Det går greit nok også at hun ikke får lur og hun er helt klart lettere å legge på kvelden da. Men jeg blir så usikker på dette med dagsovingen eller ei, for det blir snakket om fra barnehagen at det er så viktig. Da står valget mellom 11-12 timer i strekk eller 9-10 timer om natta + en time på dagen. Hva er liksom best. Men så lenge hun sovner lett på dagen, så er det kanskje tegn nok. Var lettere før jul hvor hun bare hadde noen uker der hun selv nekta å sove på dagen:joyful:

Eldste sov stort sett ikke på dagen i den alderen, la seg ca 18/19 og sto opp i seks-tiden. I fem måneder rundt toårsdagen var han våken fra midnatt til kl 5, men før og etter det var det de tidene jeg nevnte over. Yngste sov En time på dagtid, la seg ca kl 19 og sto opp kl 6.

Uff, så lenge med nattevåk. Det hørtes slitsomt ut:oops:

Blir to år i mars. På hverdager legges hun 19:30 og sovner relativt fort og sover til mellom 06:30 og 07:30. Sover 1 time i barnehagen. Sover ikke lur hjemme i helgene lenger og legges da 19:00.

Det går greit nok også at hun ikke får lur og hun er helt klart lettere å legge på kvelden da. Men jeg blir så usikker på dette med dagsovingen eller ei, for det blir snakket om fra barnehagen at det er så viktig. Da står valget mellom 11-12 timer i strekk eller 9-10 timer om natta + en time på dagen. Hva er liksom best. Men så lenge hun sovner lett på dagen, så er det kanskje tegn nok. Var lettere før jul hvor hun bare hadde noen uker der hun selv nekta å sove på dagen:joyful:

Ja, ikke godt å si. Min nekta jo å sove på dagen :hilarious: men han ble veldig sliten i starten og hadde sikkert vært fint om han kunne sovet 20-30 min i overgangen, men hverken de eller vi klarte å få ha i søvn så den problemstillingen løste seg greit. Tenker det at det tar så lang tid på kvelden med dagspving og kortere uten er en god pekepinn på at hun sover for lenge på dagen. Min har nemlig slitt med å sovne i bhg hele veien, også da han faktisk behøvde og sove på dagen - og en gjenganger de dagene de ikke fikk han i søvn eller han ble vekket alt for tidlig, var at det tok minst like lang tid å få han til å sovne på kvelden, hvis ikke enda lenger tid. Han kunne da også våkne lys våken klokka 05 eller midt på natta, som også er typisk tegn på for lite søvn.
Da han derimot var klar for p kutte dagsovingen var altså resultatet raskere innsovning på kveld og bedre søvn på natta, samt at han fikk til å regulere ved å sovne tidligere eller sove lenger om morgenen.

Uff, så lenge med nattevåk. Det hørtes slitsomt ut:oops:
Vi flytter omtrent samtidig som han ble storebror og byttet Bhg, så det ble litt mye for en liten gutt, men det løste seg etterhvert. Han har alltid våknet en del om natten, men myyye bedre enn det var akkurat rundt toårsdagen!

Har en datter som, hvis hun sover på dagen, først vil er mulig å legge 20.30/21.00 hvis hun sover på dagen (mellom 12.00-1300 ish) og våkner da ca halv 7 om morgenen. Hvis hun ikke sover på dagen sover hun fra 19-0630.

Totalt sett får hun jo mest søvn hvis hun ikke sover på dagen, men tenker også at hvilen midt på dagen er bra for henne i en hektisk barnehagehverdag.

Så derfor lurer jeg litt på hva andre opplever der ute. Alle barn er jo forskjellig, men er litt interessant å se likevel:)
Jeg synes ikke det høres så ille ut jeg. Det viktigste er om hun virker opplagt, fornøyd og vokser slik som hun skal :)

Lille her er bikket 2 år nå. Hun sovner ca 20.00 -07.00 i hverdagen og sover ca 1,5 timer i barnehagen. I helgene er det ofte hun sover mye lenger på dagen da det ikke er noe bråk fra andre som legges/våkner i barnehagen og lignende så leggetid kan forskyves noe men hun er som regel oppe i 12-14 timer søvn i løpet av et døgn.

Legger seg etter barne-TV. Står opp i mellom 7 og 8. Hviler ikke på dag lengre

Minste på 2 år sover ca 1 time i bhg, sovner i 12 tiden. I helgene er det ikke alltid hun er så interessert i å sove. I ukedagene bruker vi fort alt fra 1-3 timer før hun sovner (sovner alt mellom 18.30-21.30 - somregel sovner hun i 20 tiden). I helgene sovner hun i 19 tiden. Våkner i 6 tiden på morgenen uansett når hun sovner på kvelden. Egentlig lyst på å kutte med på soving i bhg men bhg vil holde på en hel time da de mener hun er så liten at hun trenger det. Men hun bruker da uendelig lang tid på å sovne på kvelden

Alle 3 har lagt seg 18.30-19 tiden når de var to.
To av dem sov gjerne 14 timer natt og han ene sov da 2-3 timer i bhg i tillegg. Jentene slutta med lur når de var 10 mnd av seg selv. Hun ene sover 12 timer natt. Sover når vi kjører bil bare og kan sovne i soffan i 5 tidene ved sidna bror eller søster. Da får hun bare en halv time siden hun legger seg i 19 tiden. Hun nekter å sove lur når vi prøver, enda hvor trøtt hun er...

Back
Topp