Når legger de seg for natten?

Når jeg legger meg :p
Men han kunne nok lagt set litt før, det er bare det at det hender han er litt våken mellom kl 22 og 00, så da orker jeg ikke stresse med det enda.

Her i huset starter jeg kveldsstellet en gang like etter klokka 21. Da får han også vitamindråpene sine og eventuelt et bad, og så er det på med pysjen. Etter det er det amming og litt kos før jeg legger ham i vuggen sin inne på soverommet en gang i 22-tiden. Så er det å fly ut og inn og gi ham smokken når han våkner og gråter omtrent hvert 10-15 minutt de neste to timene før det er på tide å dra frem matfatet igjen. Tidligere var det så å gjenta denne prosessen med smokken i en time og to til før en siste ammerunde en gang mellom 1 og 2, men den siste uken har natteroen senket seg rundt midnatt, så jeg lever i håpet om at hvis jeg bare fortsetter å være konsekvent nok, så kommer den lille banditten min til å sovne ordentlig rundt kl 22. ;)

Har dere begynt med fast leggetid? Eller legger de seg når dere legger dere?
Bank i bordet! Men her går det over all forventning:) Kine får kveldsmat mellom 7 og halv 9, spørs når hun er sulten, å så legger hun seg etterpå!?!?! Å hun sover faktisk da til en gang mellom 2 og 4, å så våkner hun igjen ca 6/7. Da begynner vekkerklokkene i huset å pipe ;) som regel står hu opp 8, er våken ca 1 time før hun dupper litt igjen. :) hun blir 3 mnd på tirsdag :)

Jeg steller Daniel rundt kl 21. Går i senga rundt kl 22, og han sovner en gang mellom 22.30 og 23.30.
Sover til mellom 3.30-4.30 for nattpupp, og så er det morning rundt 6-7 tiden (som regel når storebror står opp)

Her har vi begynt legginga rundt 19.30-20.00. Da ammer han og legges ned. Tar gjerne nærmere en time før han sover skikkelig godt for natta, men det er mest pga tulling med smokken... Spiser så igjen rundt 02.30 og så videre igjen til 07. Men dette er nå da. Vips skjer det forandringer igjen;-) Han er forresten 3,5 mnd.

Vi starter stellet ca 21.00, så ammer vi og koser til rundt 22.00, og hun sovner som regel innen 23.00. I det siste har hun begynt å sove til 03.00 eller 04.00 på natta, så endelig ar hun hsnudd døgnet. Så er det ny pupp rundt 06.00 og 07.00. Vi står opp rundt 09.00. Men amming og kosing før hun sovner har blitt erstattet med at hun er sint og gråter. Så vi jobber hardt med å finne ut av det.

vi steller til omtrent samme tid hver kveld. Noen kvelder legger vi henne kl.20 i senga si (etter å ha blitt byssa i søvn) og så sover hun en time før hun er lys våken igjen og klare for mer pludring og gøy :p da har vi henne bare oppe sammen med oss til vi legger oss i 22.30-tiden, men noen kvelder kan det ta over en time før hun sovner igjen så da kan det bli nærmere midnatt *gjeeesp* Andre kvelder kan vi legge henne i 21-tiden og hun kan sove til 09 om morran (med matinger innimellom da). For noen uker siden hadde hun flere uker i strekk hvor hun tok kvelden kl 20 og sov til morran, men det er hun slutta med igjen :p Hun er jo bare 3 måneder så stresser ikke så mye med det, regner med hun tar kveld tidligere etterhvert som hun begynner å være mer våken på dagen!

Her legger vi oss rundt 21.30-22.00 hver dag. Han gir tydelig beskjed om selv og vil legge seg. Blir litt urolig og vil bare legge seg for kvelden. Synes det er fint og legge seg i denne tia og ser på film i senga mens han ammer en halvtime til en time.

Kveldsstell rundt 19.30-20.00,så får hun flaske med mme blandet med malt,og så er det litt byssing før hun legges i senga si rundt 20.30.
Sovner som regel fort og greit,og sover til en gang mellom 3 og 4. Etter nattmaten sover hun til 6-7, og så til 10-11 igjen:-)Bortsett fra flaska på kvelden fullammer jeg:-)
Hun er ti uker i morra,og vi har hatt denne rutinen i ca tre uker nå!Deilig å få sove om natta,ja!

Kveldsstell rundt 19.30-20.00,så får hun flaske med mme blandet med malt,og så er det litt byssing før hun legges i senga si rundt 20.30.
Sovner som regel fort og greit,og sover til en gang mellom 3 og 4. Etter nattmaten sover hun til 6-7, og så til 10-11 igjen:)Bortsett fra flaska på kvelden fullammer jeg:)
Hun er ti uker i morra,og vi har hatt denne rutinen i ca tre uker nå!Deilig å få sove om natta,ja!

Hørtes idyllisk ut. Jeg fantaserer om å begynne å gi flaske med mme på kvelden jeg også da Daniel bruker meg som smokk føler jeg. Vi vet begge to at han bare er trøtt, men han vil liksom sovne ved puppen.. og jeg gir meg.. hehe. Han er så liten enda synes jeg, lille babyen min, så han tvinner meg rundt lilefingen sin og får viljen sin uansett :D

Oliver får siste måltid 19.30, og legger seg 20.00. Sovner som regel med en gang, og sover til mellom 7.00 og 8.00! Kan hende han våkner en gang før det men da er det bare å gi tutt :)

Det er helt normalt at ammede barn "henger i puppen" på kvelden. Det er med på å holde produksjonen oppe og de får i seg den fete melken som kommer på slutten av måltidet.
Ved å gå over til kveldsflaske til tross for nok og mettende morsmelk kan man bidra til at produksjonen går ned... MME er ikke mer mettende enn MM, men er mye tyngre å fordøye.
Jeg skjønner ikke hvorfor noen begynner med det bare for at babyen skal sove lenger ( forutsatt at den legger på seg som den skal med bare MM)...

Det er helt normalt at ammede barn "henger i puppen" på kvelden. Det er med på å holde produksjonen oppe og de får i seg den fete melken som kommer på slutten av måltidet.
Ved å gå over til kveldsflaske til tross for nok og mettende morsmelk kan man bidra til at produksjonen går ned... MME er ikke mer mettende enn MM, men er mye tyngre å fordøye.
Jeg skjønner ikke hvorfor noen begynner med det bare for at babyen skal sove lenger ( forutsatt at den legger på seg som den skal med bare MM)...

helt enig!!! Kunne ikke sagt det bedre selv! Det er også en grunn til at bittesmå babyer våkner på natta, det er ikke bare nattmaten de trenger men også nærhet og kos. Verden er stor og skummel og natta mørk, og da er det godt å få litt mamma/pappakos i tillegg til en påtår på natta! Har dessuten lest at nattmating er med på å forebygge krybbedød fordi man er mer oppmerksom på barnets bevegelser i løpet av natta. Så her opprettholder jeg nattamming til hun selv ikke har behov for det mer!
...med mindre hun holder på til jeg skal begynne i jobb igjen, da får vi eventuelt avvenne, men tror ikke det skal bli noe problem ;)
Nattevåk og nattmat hører med når man har baby mener jeg...og mi tulle spiser 2-3 ganger per natt, så jeg ER oppe endel ganger i løpet av natta!

Jeg kjenner at jeg nesten synes litt synd på de bittesmå som det forventes at sover nærmest natten igjennom fra de er noen få uker gamle. Noen små gjør det helt av seg selv - det kan man selvsagt ikke gjøre noe med - men i de aller, aller fleste tilfeller er det IKKE unormalt at et barn under 6 måneder (og forsåvidt eldre enn det også) trenger mat og/ eller kos i løpet av natten og det synes jeg man bør gi dem.
Det virker noen ganger som om det er om og gjøre at babyen sover natten i gjennom tidligst mulig og at dette gir status nærmest, litt som en konkurranse :p
Det må jo ha skjedd noe med samfunnet siden man nå er så mye mer opptatt av at babyen skal vendes til VÅRE rutiner så tidlig, enn at vi følger dems rytme og rutiner til de faktisk er mer naturlig klare for den vanlige hverdagen...

Her konkurrerer vi ikke med noen,men følger rytmen som har dannet seg.Hun begynte ved 6-7 ukers alder å vise tydelige trøtthetstegn rundt klokka ni.Da hun ble lagt i seng etter kveldsmat sov hun stadig lengre og lengre strekk.
Grunnen til at vi gir flaske på kvelden er fordi hun slet med luft om natta,og sov derfor mer urolig.Etter at vi begynte å blande inn malt i mme eller pumpet mm gav dette seg.
Når babyen naturlig faller inn i god nattrutine ser jeg ikke noen grunn til å endre den fordi det "forventes" at de skal kreve mer på nattestid.
Jeg har en nattamming og en på tidlig morgen,men hadde hun krevd mer hadde hun selvsagt fått det!!Barn er forskjellige,og enhver familie må jo finne de rutinene som passer SIN baby?!!

Her konkurrerer vi ikke med noen,men følger rytmen som har dannet seg.Hun begynte ved 6-7 ukers alder å vise tydelige trøtthetstegn rundt klokka ni.Da hun ble lagt i seng etter kveldsmat sov hun stadig lengre og lengre strekk.
Grunnen til at vi gir flaske på kvelden er fordi hun slet med luft om natta,og sov derfor mer urolig.Etter at vi begynte å blande inn malt i mme eller pumpet mm gav dette seg.
Når babyen naturlig faller inn i god nattrutine ser jeg ikke noen grunn til å endre den fordi det "forventes" at de skal kreve mer på nattestid.
Jeg har en nattamming og en på tidlig morgen,men hadde hun krevd mer hadde hun selvsagt fått det!!Barn er forskjellige,og enhver familie må jo finne de rutinene som passer SIN baby?!!
Jeg tror du hoppet over det jeg skrev om at man selvsagt ikke kan gjøre noe med det når barnet selv havner i den rytmen? Hvorfor blir du så irritert egentlig?
JEG mener at det er tullete å starte med erstatning på kvelden kun for at babyen skal sove lenger, til tross for at morsmelken gjør at barnet får i seg mer enn nok mat. Alle andre grunner for å gi MME har jeg ikke sagt ett eneste ord om ;)

Joda,jeg fikk med meg det:-)Det var bare den kommentaren om at du syns synd på babyer som sover,men jeg ser jo at du skriver "forventes" å sove.
Er ikke så irritert heller:-) Og det kan godt hende jeg misforstod,så beklager det!!

Nei det er forventningene jeg synes er litt rare noen ganger :)

Back
Topp