Når lærte barna deres å lese og skrive?

Musemor med tre søte små

Ko-ko sa gjøken
VIP
Marsmellows-15
Aprilbarna`15
Våre 2 eldste lærte det først når de begynte på skolen, men Lille U virker ganske interessert i bokstaver og skjønner en del av dem så vi vurderer å prøve å lære han det i løpet av sommeren

Nr en lærte på skolen. Nr to kunne alle bokstaver og kunne lese alle navn på barn og voksne i bhg da hun var fire. Dvs, vi mistenker vel mer at hun kjente igjen navnenes utseende enn at hun leste. Leste flytende før jul i første klasse. Nr tre leste mer eller mindre flytende fra hun fylte fem ca.
Bhg her var veldig god på å fange opp leseinteresse og var helt enestående ift de som viste interesse for bokstaver og lesing, var ikke så mye vi hjemme gjorde ift dette annet enn å bygge på det bhg gjorde når ungene hadde lyst:happy:

Eldstemann lærte å lese før jul i første klasse.

Mellomste ville, ville, ville lære før skolen få da jeg nølte fikk hun broren til å lære seg å lese i sommerferien før skolen begynte.

Yngstemor er vel samme kull som lille U, men yngste siden hun er født i jula. Hun liker bokstaver men er langt fra å lese. Hva hun kan om et år kan fort være en annen sak. Det får tiden vise. Som yngst plukker man jo opp litt langs veien. Hun teller lenger enn de andre gjorde på samme alder og legger sammen enkle regnestykker. (begrenset til hva fingrene kan hjelpe med)
Våre unger har vært lenger fremme med tall enn bokstaver alle tre.

Eldstemann startet med fonologisk lesing da han var fire og leste bøker fra han var fem år, men han har hele veien vært interessert i bokstaver og tall. Yngstemann viser ikke samme interesse og jeg ser at innlæring tar litt lengre tid, så jeg tror nok kanskje ikke han begynner å lese før ha begynner på skolen. Jeg har nok fått en teoretiker og en praktiker :)❤️

Last edited:
Mot alle odds lære han å lese før høstferien i 1.klasse, det var veldig overraskende.

Første var fire år, veldig interessert i bokstaver fra tidlig alder. Yngste var vel litt over fem før interessen kom siste året i bhg så han kunne lese og skrive litt enkle ord før skolestart.

Eldste på 4,5 kan lese litt hvis han vil, men mister fort interessen etter et par ord. Klarer kun korte ord, lettere med vokaler virker det som. Han har kunnet alle bokstavene ganske lenge og skriver navnet sitt, men ingenting annet :) han har vært kjempeinteressert i perioder, og lærer da, men etter en ukes tid er det over på noe annet, og vi har ikke gått inn for å lære ham utenom de periodene han vil.

Nr 1 i begynnelse av 1 klasse. Leste på alt som var før høstferien. Nr 2 er 4.5 og ikke så veldig interessert, men kan en del av alfabeter. Nr 2 har fanget mer opp på matte. Så enkle pluss mattestykker under tallet 10 tar han kjapt i hodet. Nr 3 er bare 9 mnd så får vente i spenning der.

Begynte så smått å lese etter jul (akkurat fylt 6 år) han liker bokstaver og har hatt god kontroll på det siden han var rundt 4 år. Synes det er litt kjedelig å lese tror jeg :p han gidder ikke lenge av gangen.
Tall derimot er virkelig noe han elsker og regner med + og - og har begynt med gangetabellen.

Nummer 1 leste i første klasse, ganske fort så leste vanlig bøker fra jul av.
Nummer 2 leste ved 5 års alderen er en veldig god leser nå.
Nummer 3 virker ikke litt interessert engang og er over 5 år :p
Vi har holdt igjen på de to eldste våre da det blir fort slik at man kjeder seg på skolen og lærer med sine 30 elever har ikke sjans til å tilrettelegge for alle barna.
Men nummer 2 lærte seg selv dette, og har heldigvis en fantastisk lærer så gir andre oppgaver til vårt barn :)

Eldste lærte i første klasse. Minste lærte seg siste halvdel i barnehagen. Hun var veldig interessert, lå nede på rommet sitt og skrev "historier" våren før hun begynte i første klasse.

De kunne alle bokstavene før skolen, men lærte først å lese og skrive de 2 første mnd i 1.klasse :)

Begge to kunne både lese og skrive før skolestart. De har alltid blitt lest for og vært opptatt av språk, bokstaver og ord.

Eldste skrev litt og kunne bokstaver i bhg, de to siste årene, men var ikke int i å lese.
For han var matte og tall det store. Der kunne han det de lærte i 1.klasse allerede i bhg. Han er god til å lese nå da, og lærte fort å lese han også på skolen. Var best på trinnet på nasjonale prøver i lesing nå i høst med høy score.

Yngste derimot er ikke så glad i tall, men elsket bokstaver og skriving fra tidlig alder og kunne å lese før hun begynte på skolen. Riktignok ikke veldig lange eller kompliserte ord, men hun skjønte hvordan hun skulle gjøre det. Lesinga skjøt enda mer fart på skolen og har vært blant de beste leserne på trinnet de to årene hun har gått på skolen.

Første lærte det skikkelig i første klasse, men var interessert siden hun var 4. Andremann er 5 og jeg har nylig oppdaget at han kan faktisk tegne mennesker :hilarious: For å si det sånn så er han ikke særlig interessert. Jeg har lært han sin første bokstav og den ser sånn noenlunde ut :P For å være helt ærlig kan jeg ikke helt se for meg han sitte stille i et klasserom så lykke til til lærerne :angelic:

Storesøster som blir 5 år neste helg leser allerede litt, og skriver en del. Har vært veldig interessert i bokstaver siden hun var 3 år ☺️

Min eldste på 2,5år har lite språk enda, men kan alfabetet på norsk og engelsk pluss tallene 1-10 (n&e). Så han lære nok å lese og rekne før han kan prate godt :hilarious:

Back
Topp