Når lærte babyen din å sovne av seg selv?

Soffi23

Elsker forumet
Vår baby er 3mnd og verdens hærligste lille gutt, smiler og ler dagen lang. Et problem vi har er at han ikke sovner av seg selv. Vi tar tida fra han våkner og når det er gått 1,5t så forbereder vi oss på at han skal sove.

Om ikke det klaffer med et måltid slik at han sovner ved puppen, så må han enten bysses i søvn, trilles i vogn eller kjøretur i bilen... Uansett hvordan vi gjør det så blir han kjempefeustrert og hylgriner så tårene spruter. Vi gjør det vi kan for å trøste, men når han først blir sånn så er det ingenting som funker annet enn å bysse og trøste til han til slutt sovner..

To kvelder på rad har jeg nå bare ligget sammen med han i sengen når han gråter, stryker han på kinnet og prøver å synge og snakke rolig til han. Tenker at det kan være lurt å venne han til at han ikke skal bli båret rundt på hver gang han skal legge seg.. Han skriker for full hals og sparker og slår med hendene..
Skrikingen varer som oftest i rundt 15 minutter før han sovner.

Noen som har noen gode tips? Vil så gjerne at han skal kunne sovne uten gråtingen, får jo så vondt av han. Burde jeg fortsette med byssing og bæring eller tror dere det er greit å lære han at vi ikke skal gå rundt med han til han sovner? Han er en tung liten klump på over 7kg, så rygg og armer får kjørt seg, hehe.

Håper noen har noen nyttige tips!

Tja, de første gangene det skjedde spontant var han vel 4-5 mnd (sovnet bare liggende vedsiden av meg), men sånn ca hver kveld var han godt over året, nærmere 2 år. Ammet i søvn så lenge han sovnet på puppen, da var han ca 2 år (med mindre pappaen la da, av naturlige årsaker, med pappaen har han sovnet i armkroken), men siden legging har vært enkelt har vi ikke brydd oss med «sovne selv», vi har gjort det som har trengtes for å sovne. Han er 3 år nå og sovner stort sett lett og fint hver kveld, enda vi har ammet i søvn, sovnet i bæresele eller i bilstol hele babytida (aldri trengt byssing eller trilling da). Hovedpoenget har vært at han sovner inn og sover godt, også har veien dit blitt tilpasset etter utvikling og diverse perioder med mer eller mindre uro og nærhetsbehov :)

Vår baby er 3mnd og verdens hærligste lille gutt, smiler og ler dagen lang. Et problem vi har er at han ikke sovner av seg selv. Vi tar tida fra han våkner og når det er gått 1,5t så forbereder vi oss på at han skal sove.

Om ikke det klaffer med et måltid slik at han sovner ved puppen, så må han enten bysses i søvn, trilles i vogn eller kjøretur i bilen... Uansett hvordan vi gjør det så blir han kjempefeustrert og hylgriner så tårene spruter. Vi gjør det vi kan for å trøste, men når han først blir sånn så er det ingenting som funker annet enn å bysse og trøste til han til slutt sovner..

To kvelder på rad har jeg nå bare ligget sammen med han i sengen når han gråter, stryker han på kinnet og prøver å synge og snakke rolig til han. Tenker at det kan være lurt å venne han til at han ikke skal bli båret rundt på hver gang han skal legge seg.. Han skriker for full hals og sparker og slår med hendene..

Noen som har noen gode tips? Vil så gjerne at han skal kunne sovne uten gråtingen, får jo så vondt av han. Burde jeg fortsette med byssing og bæring eller tror dere det er greit å lære han at vi ikke skal gå rundt med han til han sovner? Han er en tung liten klump på over 7kg, så rygg og armer får kjørt seg, hehe.

Gjør det som hjelper babyen best til å samle seg nok til å klare å sove. Å starte søvnroveredelser før baby er overtrøtt er viktig, virker som dere harfunnet et god løsning der.
Babyen din sier ifra hva den behøver av støtte for å sove, enten det er byssing, amming, osv. Har dere prøvd lett svøping? En hånd på magen til babyen hjelper også. Du kan forsøke det før du går over til byssing for eksepel. Også kan dere med jevnlig mellomrom forsøke å se om babyen er klar for å sovne mens dere er ved siden v å holde på den, i stedet for byssing eller bæring.

Babyen er ved 3 mnd fortsatt veldig liten og jeg er av den oppfatning at å gi nærhet og søvnstøtte ikke er uvaner for så liten kropp :) det kommer en tid hvor det er lettere å legge og for den lille å finne ro med mindre støtte og hjelp. Men gjør det som funker nå og som kjennes riktig ut. Min på 15 mnd må Fortsatt holde meg i hånda til han sovner. Jeg har vugget mye i søvn, men samtidig forsøkt andre ting først innimellom for å se hvordan det funker.
Sjekk også ut lilleminis på diverse andre fora, mange fine tips der :)

Eldste sovnet selv fra starten. Yngste er 1 år og sovner fortsatt ikke selv, men nå holder det ofte at jeg bare legger ham ned og holder hånda på ham eller såvidt legger ham på skulderen min, så sovner han på noen sekunder som regel.

La han sovne på den måten han gråter minst. Og når han har lært å sovne slik så trapper man gradvis ned på støtten man gir. Baby er 3mnd! Gi den støtten han trenger for å finne søvnen uten gråt! Du lager ikke dårlige vaner, men bøter babyens behov.

Det var ikke før min lille ble over året at hun begynte å sovne selv.
Men det er sjelden det er lett. Kan ta alt mellom 5 min til 1,5 time fortsatt. Så lenge hun ligger i senga, så får hun holde på som hun vil.
Jeg har alltid hatt en sterkt ønske om å ikke la henne gråte seg i søvn, og har gått og bysset på henne i MANGE mange timer. Men det ble sakte men sikker bedre. :) Det blir alltid bedre. :)

Gjør det babyen trenger for å sovne for nå, også merker du når du kan gå ut av rommet litt før eller legge han ned litt før han er i dyp søvn.
Prøv deg frem. Kanskje det er fint med lyd? Vi hadde tv på i bakgrunn i 1 mnd før hun nå sover så tungt at det har vi sluttet med.
Vi la henne i ull undertøy og ekstra klær over, i mange mnd fordi hun bare sparket av seg dyna. Men så prøvde vi en større dyne og så var det plutselig ok og tilogmed koslig :)

Alle barn er forskjellig. Mine har sovnet selv fra rundt 3 mnd alder. Før det var det mye bæresele. Lærte meg etterhvert å legge de før de ble overtrøtte og da gikk det greit.

Takk for mange nyttige svar! Gjør selvsagt det som er best for baby, men føler ikke vi klarer å klaffe søvnen før han blir overtrøtt, og han gir ikke så mye tegn til trøtthet før det plutselig braker løst... vil gjerne finne en mykere måte å få han til å sovne på.. puppen er en fin ting, men ikke alltid han er sulten og vil ha pupp når han begynner å bli trett. Vi får studere videre på det:-)

Takk for mange nyttige svar! Gjør selvsagt det som er best for baby, men føler ikke vi klarer å klaffe søvnen før han blir overtrøtt, og han gir ikke så mye tegn til trøtthet før det plutselig braker løst... vil gjerne finne en mykere måte å få han til å sovne på.. puppen er en fin ting, men ikke alltid han er sulten og vil ha pupp når han begynner å bli trett. Vi får studere videre på det:)

Jenta mi er 6 mnd og finner fremdeles ikke søvnen selv, men hun er stort sett mye lettere å legge jo større hun blir (med unntak av sykdomsperioder da)

Når hun var i 2-3 mnd alder startet hun å bli lett overtrøtt og overstimulert, og tegnene hun viste til forskjellige ting endret seg plusselig, det endte i endel hylskrik på kvelden før vi faktisk forsto helt hva årsaken var.

Jeg startet med å litt delvis innføre en rutine, dvs at til ca samme tid gikk vi på badet å skiftet på henne og hadde på pysj, så gikk vi på soverummet å satte oss på sengen, ofte var ikke hun kommet til stadiet «stuptrøtt» enda da, men da brukte jeg litt tid på å kose med henne og synge godnattsang, og når hun roet seg å ble avslappet ble hun gjerne brått trøtt, i starten tok den leggingen ganske lang tid, nå går det mye greiere stort sett, skifter på henne og setter oss på sengen å ammer litt, derretter sitter vi å vugger litt i senga men hun sovner nå relativt raskt, jeg må ofte ligge sammen med henne i 5 min ( vi samnsover så hun sover i sengen våres) før jeg kan snike meg ut:)

Jeg har forsøkt å få henne til å sove ved at vi bare ligger i sengen, og det har funket noen få ganger, men avhenger litt av dagsformen og kan fort ta 2-3 timer å gjøre hun eeenda mer overtrøtt og tuller gjerbe til resten av natta. Så det funker ikke enda helt synes jeg, og ofte starter hun enten bare å tulle å prøver å stikke av, eller begynner å gråte, så min tanke er at det er lurt å ikke stresse så fælt på det, men vi prøver innimellom å endre litt på søvneutinene, plusselig en dag så går det nok, men enn så lenge skal jeg overleve med litt kosevugging før søvnen:)

Vet ikke om det er til boe hjelp men kanskje noe ala slikt kan hjelpe dere også.

Alle gjør det slik det passer seg men jeg synes sovetrene en så liten baby er unødvendig når de små ikke produserer søvnhormonet melatonin før de er ca 6måneder, intil da får de det fra brystmelken og da merker de også rutiner bedre, før det er det heller ikke så lett å lage noe en rutine. Det er jo selvfølgelig i tillegg det tryggeste de vet om så det er ikke rart at han heller vil føle seg trygg.
Det er noen som har babyer som sovner selv, da kan de ha den rutinen. De små er jo like forskjellige som oss voksne, men jeg vil tro flertallet av babyene ikke sovner av seg selv.

Vår lille er på akkurat samme måte så her bysses, trilles, puppemates og vugges hele døgnet rundt og natten taes tidlig samtidig med lillemor siden vi sover sammen:)

Jeg må si at personlig så får jeg vondt av alle som "tvinger" babyene ut av en helt naturlig rytme med gråtekurer og div. Som mamma prøver man å bare gjøre sitt beste men jeg tror at man får mye tryggere baby i det lange løp av å følge babyens behov. Prøv å sett deg i babyens sted:)

Last edited:
3mnd er fortsatt en veldig liten baby. Jeg ammer fortsatt i søvn nå når hun er 2,5 år fordi det er enklest og tar få minutter, men kan også bare si godnatt og gå ut av rommet om hun ikke sovner på puppen. Det lærte hun helt selv rundt 2 års alder. Det høres kanskje lennge ut i dagens samfunn, men det er samfunnet som har forandret seg og det stilles høye krav til bittesmå barn, men barnas behov er uendret.

Beklager, men jeg kjenner jeg får helt vondt inni meg av å lese at du prøver å få babyen til å sovne av seg selv når den ikke er klar for det selv. Du sier ingenting om når dere prøver å legge? Babyen trenger rutine for å føle forutsigbarhet og roer seg på det. Legger dere til samme tid hver dag? Ut i fra det du skriver så virker det som at han trenger at du bysser, pupper, kjører tur osv for at han skal klare å roe seg. Det er ingen skam i å amme i søvn. Men før han får skriketokter så er det noe galt som har skjedd. Han har sikkert gitt flere signaler på at han er trøtt og vil sove. Skriketokter er siste del av mange misforståtte forsøk på å få hjelp med å sove. Da blir de overstimulerte og gråter av full hals. Prøv å se etter flere signaler på at han er trøtt. Gi pupp, byss eller kjør tur/gå tur hvis dette er måter babyen faller i søvn på. Hvis du synes det er vanskelig å se etter signaler så snakk litt med helsesykepleier på helsestasjonen. Hun/han har sikkert flere gode tips som kan hjelpe dere videre :) Babyen skal slippe å gråte seg i søvn i 15 min bare fordi dere ønsker at han skal sove av seg selv i en alder av 3 mnd. Masse lykke til :)

Beklager, men jeg kjenner jeg får helt vondt inni meg av å lese at du prøver å få babyen til å sovne av seg selv når den ikke er klar for det selv. Du sier ingenting om når dere prøver å legge? Babyen trenger rutine for å føle forutsigbarhet og roer seg på det. Legger dere til samme tid hver dag? Ut i fra det du skriver så virker det som at han trenger at du bysser, pupper, kjører tur osv for at han skal klare å roe seg. Det er ingen skam i å amme i søvn. Men før han får skriketokter så er det noe galt som har skjedd. Han har sikkert gitt flere signaler på at han er trøtt og vil sove. Skriketokter er siste del av mange misforståtte forsøk på å få hjelp med å sove. Da blir de overstimulerte og gråter av full hals. Prøv å se etter flere signaler på at han er trøtt. Gi pupp, byss eller kjør tur/gå tur hvis dette er måter babyen faller i søvn på. Hvis du synes det er vanskelig å se etter signaler så snakk litt med helsesykepleier på helsestasjonen. Hun/han har sikkert flere gode tips som kan hjelpe dere videre :) Babyen skal slippe å gråte seg i søvn i 15 min bare fordi dere ønsker at han skal sove av seg selv i en alder av 3 mnd. Masse lykke til :)

Kan ikke for at jeg blir litt provosert av det du skriver. Jeg lar selvsagt ikke babyen med intensjon gråte seg i søvn. Jeg skriver at jeg i stedet for å gå rundt med han skrikende i 15 min på armen, heller ligger i sengen med han og prøver å roe han der. Jeg har sikkert ikke formulert meg bra nok, siden du ikke har forstått hva jeg skriver.
Han skriker uansett hva jeg gjør. Nå er det mye mindre enn tidligere heldigvis. Da han var rundt 6-7 uker gråt han konstant i en time eller mer på kvelden, ingenting hjalp. Vi har fast rutine, tar et bad rundt kl 18-19 på kvelden, får på pysj og så legger vi oss i sengen. Der får han puppen om han vil ha den, om han avviser den prøver jeg å få han til å sove ved å synge godnattsang og stryke han i ansiktet. Nå skriker han altså bare i 15 minutter, og etter det er det stilt til han vil ha første måltid for natta i 3-4 tiden.

Det jeg mente med innlegget var å høre om noen hadde noen erfaringer og tips for å få babyen til å sovne av seg selv uten gråt.

Spørsmålet handlet aldri om å legge fra seg baby for å la han gråte seg i søvn, og det er heller ikke noe jeg har gjort tidligere.

Ellers skal du ha takk for tipset på slutten av svaret ditt, setter stor pris på det.

Jeg hsr ammet mine i søvn lenge. Lenge. Puppen på senga egentlig nesten så lenge jeg ammet. Og det var langt over året.

Barna mine har lært å sovne selv. Babyene mine har jeg ammet i søvn.

Jeg hsr ammet mine i søvn lenge. Lenge. Puppen på senga egentlig nesten så lenge jeg ammet. Og det var langt over året.

Barna mine har lært å sovne selv. Babyene mine har jeg ammet i søvn.

Baby får alltid tilbud om puppen først når vi legger oss i sengen.
Innlegget handlet aldri om å finne andre måter enn puppen å sovne på. Hadde han villet sovne til puppen hver kveld hadde jeg hoppet i taket av glede. Det er ikke det jeg spørr etter.

Baby får alltid tilbud om puppen først når vi legger oss i sengen.
Innlegget handlet aldri om å finne andre måter enn puppen å sovne på. Hadde han villet sovne til puppen hver kveld hadde jeg hoppet i taket av glede. Det er ikke det jeg spørr etter.

Mne altså, jeg har båret, bysset og kost de periodene puppen ikke gjorde nytten, men det meste av de første halvannet leveårene så var det sånn der var. Vi lette aldri etter at babyer skulle sovne selv. Heldig med at mine har likt puppen ved leggetid da, men altså aldri et mål at de skulle lære å sove selv

Jeg vil vel tro mange mener yngste på 3,5 år ikke gjør det enda, ettersom jeg ligger på rommet med henne til hun sovner.

Mne altså, jeg har båret, bysset og kost de periodene puppen ikke gjorde nytten, men det meste av de første halvannet leveårene så var det sånn der var. Vi lette aldri etter at babyer skulle sovne selv. Heldig med at mine har likt puppen ved leggetid da, men altså aldri et mål at de skulle lære å sove selv

Jeg vil vel tro mange mener yngste på 3,5 år ikke gjør det enda, ettersom jeg ligger på rommet med henne til hun sovner.

Kan godt forstå at dere har vært fornøyde med dette om puppen har klaffet for det meste :-) Men det gjør den ikke her dessverre.

Jeg er alene halvparten av tiden fordi mannen jobber på sjø 5 uker i strekk, så å bære og bysse baby i søvn mange ganger om dagen alene er slitsomt. Målet om at han skal kunne sovne av seg selv er jo i hovedsak fordi det hadde vært det beste for han selv, at jeg da får litt energi til overs blir jo bare et pluss. Han skal få være baby så lenge han trenger å være baby. Får et inntrykk av at flere som svarer på tråden misforstår innlegget mitt og tror at jeg spørr etter råd og tips bare for min egen del, det er ikke tilfellet...

Anbefaler bæretøy for å avlaste armene. Jeg har trillet på dagtid, særlig de to eldste var båret mye i bæretøy og ammet på kveldene. Bæretøy var gull med eldste som hadde kolikk. Jeg hadde hatt to meter lange armer uten...

Kan ikke for at jeg blir litt provosert av det du skriver. Jeg lar selvsagt ikke babyen med intensjon gråte seg i søvn. Jeg skriver at jeg i stedet for å gå rundt med han skrikende i 15 min på armen, heller ligger i sengen med han og prøver å roe han der. Jeg har sikkert ikke formulert meg bra nok, siden du ikke har forstått hva jeg skriver.
Han skriker uansett hva jeg gjør. Nå er det mye mindre enn tidligere heldigvis. Da han var rundt 6-7 uker gråt han konstant i en time eller mer på kvelden, ingenting hjalp. Vi har fast rutine, tar et bad rundt kl 18-19 på kvelden, får på pysj og så legger vi oss i sengen. Der får han puppen om han vil ha den, om han avviser den prøver jeg å få han til å sove ved å synge godnattsang og stryke han i ansiktet. Nå skriker han altså bare i 15 minutter, og etter det er det stilt til han vil ha første måltid for natta i 3-4 tiden.

Det jeg mente med innlegget var å høre om noen hadde noen erfaringer og tips for å få babyen til å sovne av seg selv uten gråt.

Spørsmålet handlet aldri om å legge fra seg baby for å la han gråte seg i søvn, og det er heller ikke noe jeg har gjort tidligere.

Ellers skal du ha takk for tipset på slutten av svaret ditt, setter stor pris på det.

Da forstår jeg deg litt bedre. Da må jeg nesten bare få sagt at du har formulert deg dårlig i hele teksten, for jeg har virkelig oppfattet det som at barnet ditt har skreket seg selv i søvn i 15 min, og at du ønsker å avvenne han alt av trygghet som byssing, kjøre bil, og pupp fordi du vil at han skal sovne av seg selv uten hjelp.. Godt å få en oppklaring i at det ikke er slik du mente det :)

Håper at du får noen flere gode tips og råd. Ellers tror jeg også at det er mye tiden vil hjelpe til med. Alle barn er forskjellige. Har selv en som må bysses, kjøres rundt, trilles og puppes i søvn. Senest i går var det intens hyl og gråt pga overstimulert og trøtt gutt da vi var på middagsbesøk og rutinen som han er vant til ble brutt.. Ikke noe gøy når det står på, men man må bare stå i det :) lykke til videre.

Back
Topp