Når kutter man siste måltid før natt?

Ugleline

Glad i forumet
Juliknøttene 2022
Når skal man kutte ut det siste måltid? Eventuelt når kan man?

Vi gir mat kl 23, men hadde jo vært veldig fint å få kuttet ut det måltidet. Sånn at de legger seg for kvelden i sånn 1930-20 tiden.

Kveldsrutinen er at de får grøt kl 17, så spiser vi middag, så får de melk kl 19 ca. Alt ettersom når de begynner å vise at de er trøtte. Da blir det som regel melk og litt byssing etterpå og så seng. Så er det opp kl 23, da "vekker" vi de(de sover som oftest, våkner kanskje litt) og får mat.

Jeg har jo tenkt de kanskje sier ifra selv med at de ikke er så interessert i mat, men så gir vi dem ikke helt sjansen heller på å si I fra fordi vi tar de opp istedenfor at vi lar dem våkne og si ifra selv :bag: Men jeg vil heller gi mat kl 23 enn å stå opp på natta å gi kl 3 eller noe. Ser jo for meg det ødelegger rutinen med frokost kl 8 :bag: Men kanskje vi bare må prøve?
 
Ser ingen grunn til å vekke de 23 for å gi melk så lenge de får i seg nok mat på dagtid. Det kan jo være de våkner på natten i en periode, men det går stort sett over. Om du ønsker å kutte ut den siste matingen så ville jeg bare prøvd å sett?

Min får fast føde ca kl 17, så gjerne litt melk før han legger seg ca halv syv tiden. Sover stort sett til litt etter 4, ammer og så sover vi (hender han ligger å babler litt) igjen til ca 7. Noen ganger har han våknet sulten senere på kvelden, men hvis han sover så vekker jeg ham ikke. Håper han snart vil sove til litt lenger enn fire/fem tiden da, men jeg overlever :)
 
Ser ingen grunn til å vekke de 23 for å gi melk så lenge de får i seg nok mat på dagtid. Det kan jo være de våkner på natten i en periode, men det går stort sett over. Om du ønsker å kutte ut den siste matingen så ville jeg bare prøvd å sett?

Min får fast føde ca kl 17, så gjerne litt melk før han legger seg ca halv syv tiden. Sover stort sett til litt etter 4, ammer og så sover vi (hender han ligger å babler litt) igjen til ca 7. Noen ganger har han våknet sulten senere på kvelden, men hvis han sover så vekker jeg ham ikke. Håper han snart vil sove til litt lenger enn fire/fem tiden da, men jeg overlever :)
Ja har jo tenkt tanken, men jeg har tvillinger. Og om de våkner og er veldig sultne så er ikke det bare bare om jeg er alene :smiley-ashamed004 så må liksom litt planlegging til alikevell.
 
Jeg gir også en flaske når jeg legger meg, ca 22-23tiden. Ofte våkner han selv i den tiden. Om han ikke våkner før jeg går i seng tar jeg bare med en tom flaske og en kartong ferdig mme. Da er det bare å helle i flaska om han likevel våkner (gjør det samme på natt). Han liker den romtemperert, da, så jeg trenger ikke varme den opp. Er vel kanskje ikke alle som liker den slik, da må det vel litt mer planlegging til.

Han får fremdeles 1-2 flasker på natt også. De gangene han ikke våkner for flaske i 22-23tiden så våkner han likevel til de samme tidene for neste flaske, altså ikke noe tidligere.
 
Vi vekker for samme flaske. Kommer til å fortsette med det så lenge han drikker godt av flasken. :)

Om han ikke faser det ut av seg selv kommer vi til å flytte flasken gradvis tidligere til det ikke er vits lenger.
 
Vi vekker for samme flaske. Kommer til å fortsette med det så lenge han drikker godt av flasken. :)

Om han ikke faser det ut av seg selv kommer vi til å flytte flasken gradvis tidligere til det ikke er vits lenger.
Er jo det jeg også har tenkt, at de kommer til å drikke lite/mindre når de ikke har behov for den flasken lenger.
 
Vi vekker for samme flaske. Kommer til å fortsette med det så lenge han drikker godt av flasken. :)

Om han ikke faser det ut av seg selv kommer vi til å flytte flasken gradvis tidligere til det ikke er vits lenger.
Syntes dette hørtes ut som en veldig god ide!

Nå har ikke jeg hatt flaskebarn, men begge gutta slutta gradvis med nattmat selv, og tenker la minste her styre det selv også. Vet det er forskjell på MM og MME i forhold til tannhygiene, men samtidig så tenker jeg at det naturlige for barnet også må legges vekt på, og det er jo gjerne at nattmåltidet fases ut av seg selv i hovedsak :)
 
Snuppa vår på 8,5 mnd får siste flaske til legging ved 18.30-19.00 tiden. Hun sover da som regel gjennom til 6-7 tiden. Våkner av og til, men skal bare ha sutten, da snur hun seg og sovner igjen.
 
Min lille er straks 8mnd. Hun er oppe i 2 og et halvt måltid med fast føde. Siste får hun klokka 17 ca (grøt) og så amming rundt klokka 18. I seng 18.30, våkner da i 12 tiden kanskje og så en gang til i 3-tiden. Skal sies at hun har vært en som våkner hyppig. Og her om dagen så prøvde mannen min, når hun våknet første gang å gi litt vann isteden. Det fungerte fint og hu sovna igjen.
Jeg er veldig forsynt med nattevåk kjenner jeg, så planen er å avvenne amminga i løpet av april. Da er hun så stor som storesøster var når jeg avvente. Og man skal kunne avvenne på natt når de er oppe i to gode porsjoner med fast føde, evt tre små. Da skal de ikke bli sulten. Våkner de kan man forsøke vann. Det er nok mest kosen og nærheten de vil ha.
 
Ja har jo tenkt tanken, men jeg har tvillinger. Og om de våkner og er veldig sultne så er ikke det bare bare om jeg er alene :smiley-ashamed004 så må liksom litt planlegging til alikevell.
Jeg ser den. Det blir jo fort litt mer styr når man har to. Jeg tenker du gjør det som passer deg best. De vil jo en eller annen gang slutte med det uansett, man vet bare ikke helt når.
 
Her får datter 3 måltid om dagen, evt også små mellommåltider som en kvart avokado el. Varierer litt hvor mye hun spiser, i tillegg ammer vi 3-4 ganger på dag. Likevel skal hun ha pupp rundt 22, 01 og 04, og så ca 6 på morgenen ... Sover aldri mer enn 4,5 timer sammenhengende. Kjenner jeg er sliten av lite søvn, og prøver å bysse først, men har det gått 3ish timer siden hun fikk pupp, nekter hun å sove før hun får. Hadde håpet at hun skulle ha mindre matlyst på natt, og det eneste jeg har merket, er at hun spiser mindre pupp når jeg legger henne for kvelden, hvis hun da fortsatt er ganske mett fra forrige måltid ... Ellers ingen forskjell. På dagtid får hun spise til hun er mett, vrir seg unna og det bare blir tøys og ingenting går inn.
 
Back
Topp