Når kontakte jordmor?

Det bildet angav utrolig mange tidlige kontroller, synes jeg. Det som står på de nasjonale retningslinjene er vel
1. kontroll en gang mellom uke 9 og 14
2. UL uke 18-20
3. uke 24
Og så går det hver 4. uke fremover til det blir hyppigere på slutten.

Og det var vel stort sett også det jeg fikk av info fra legen min.
Jeg var til lege i går (9+5) og skal igjen om fire uker (13+5) pga oppfølging av andre blodprøver.. Deretter venter ordinær UL, og så tenkte jeg å gå til jordmoren omkring uke 24.

Det bildet angav utrolig mange tidlige kontroller, synes jeg. Det som står på de nasjonale retningslinjene er vel
1. kontroll en gang mellom uke 9 og 14
2. UL uke 18-20
3. uke 24
Og så går det hver 4. uke fremover til det blir hyppigere på slutten.

Og det var vel stort sett også det jeg fikk av info fra legen min.
Jeg var til lege i går (9+5) og skal igjen om fire uker (13+5) pga oppfølging av andre blodprøver.. Deretter venter ordinær UL, og så tenkte jeg å gå til jordmoren omkring uke 24.

Det handler ikke om å dra på mange kontroller, men i hvilke uker det er normalt å ha kontroller. Altså første mellom uke 5-12, ikke at man går hver uke...Noen kommuner har jo ikke tilbud om tidlig kontroll. Så min kommune har en god oppfølging for gravide, som man kan ta i bruk om man ønsker. Og for flere førstegangs gravide kan det være lenge å vente helt til uke 9-14 for å snakke med jordmor.

Jeg leste det ikke som at man går hver uke i starten.. ;)
Det var mer hyppigheten før uke 20, altså at man går til jordmor både før og etter legevisitt i uke 12. Med tanke på at de nasjonale retningslinjene er en enslig kontroll hos enten lege eller jordmor før ultralyden i uke 18. Det er jo 200% bedre tilbud.

Men for all del, det er jo fantastisk flott det!
Jeg er for en utvidet svangerskapskontroll. Men jeg hadde heller likt å sett det gjort litt annerledes enn det opplegget der, og likt over hele landet.

Jeg leste det ikke som at man går hver uke i starten.. ;)
Det var mer hyppigheten før uke 20, altså at man går til jordmor både før og etter legevisitt i uke 12. Med tanke på at de nasjonale retningslinjene er en enslig kontroll hos enten lege eller jordmor før ultralyden i uke 18. Det er jo 200% bedre tilbud.

Men for all del, det er jo fantastisk flott det!
Jeg er for en utvidet svangerskapskontroll. Men jeg hadde heller likt å sett det gjort litt annerledes enn det opplegget der, og likt over hele landet.
Har du noen bedre forslag da? Synes det er fint å ha muligheten for tidlige kontroller?

Jeg synes danskene har et greit oppfølgingssystem, med lege mellom uke 6-10, deretter UL i uke 12, jordmor omkring uke 15, UL omkring uke 19 og så går det slag i slag på et nivå som ligner det norske. Det er i starten den største forskjellen er å finne. I Norge synes jeg man går ganske lenge på lykke og fromme og føler ikke at man blir ordentlig fulgt opp. Samtale med jordmor hadde ikke gitt meg noe mer enn en samtale med mor mi "Det er helt normalt å være trøtt, og selv om det er mange som spontanaborterer er det enda flere som føder levende unger, så det kan du bare trøste deg med."
Synes generelt at fokuset i Norge nok ligger for mye på fosteret og litt for lite på mor.

https://www.femina.dk/mama/gravid/graviditetsundersoegelser-hvem-hvad-hvornaar

Her er det tilbud om tidligsamtale med jordmor før uke 12, for å snakke om kosthold, trening, vold, rus, samliv og det man ellers måtte ha behov for.

Jeg var iallfall hos legen i uke 12 for første kontroll, så skal jeg til jordmor i uke 15 (deres ønske faktisk), også oul i uke 19:happy:Strålende fornøyd med at det er såpass jevn oppfølging:)

Har vært på første kontoll til fastlegen i dag, (13+5).
Skal på ultralyd på sykehuset 03.06.19, da er vi 18+1. Så en kontoll til hos legen i slutten av juli (ca uke 27/28).

Jeg synes danskene har et greit oppfølgingssystem, med lege mellom uke 6-10, deretter UL i uke 12, jordmor omkring uke 15, UL omkring uke 19 og så går det slag i slag på et nivå som ligner det norske. Det er i starten den største forskjellen er å finne. I Norge synes jeg man går ganske lenge på lykke og fromme og føler ikke at man blir ordentlig fulgt opp. Samtale med jordmor hadde ikke gitt meg noe mer enn en samtale med mor mi "Det er helt normalt å være trøtt, og selv om det er mange som spontanaborterer er det enda flere som føder levende unger, så det kan du bare trøste deg med."
Synes generelt at fokuset i Norge nok ligger for mye på fosteret og litt for lite på mor.

https://www.femina.dk/mama/gravid/graviditetsundersoegelser-hvem-hvad-hvornaar

Enig. Som forstegangsgravid for seks år siden følte jeg meg ganske lost når jeg fant ut at første kontroll ikke var før uke 8, og at jeg måtte vente til etter UL med neste kontroll. Er ikke så lett å komme og "kreve" mer heller når man ellers er frisk og rask.

Kontaktet jordmor to-tre dager etter jeg fant ut at jeg var gravid. Har hatt en kontroll hos jordmor og en hos fastlege. Skal til jordmor i begynnelsen av juni, og fastlegen i begynnelsen av juli igjen.

Dere som er hos jordmor tidlig, hva går dere igjennom med jordmor? Jeg fikk beskjed sist om at de kunne ikke gjøre så mye før hvert fall uke 15 og der jeg bor er det mye ventetid. Men jeg syntes det er nesten bedre å gå til jordmor enn fastlegen :)

Var vel hos jordmor da jeg var 6-7 uker på vei. Da hadde vi en innledende samtale om veien videre. Hu kjente litt på livmor og vi fylte ut helsekortet. Snakket om gode vaner for meg og baby, og det var litt "bli-kjent"-vibber. Fikk BAM magasiner :-)

Tok kontakt denne uka, og fikk en "bli kjent time" på mandag. Hvilket var litt forvirrende, for dama som tok telefonen forklarte meg først at jordmorkontrollene er uke 24, 28, 32, osv. Og at jeg måtte selv melde interesse for å få komme inn.
"Ja, jeg melder jo interessen min nå, kan ikke dere kalle meg inn i starten av august da?"
"Du kan komme på mandag."

Jada neida. Blir kjekt det.

Back
Topp