Når kommer du til å føde? Empiri om svangerskapslengde

Orange Moon

Familieliv
Som en nattlig syssel har jeg samlet sammen litt empiri på hva som påvirker sannsynligheten for å føde før eller etter termin. :pompus:

- Lengden på menstruasjonssyklus ser ut til å påvirke når man føder. Det kan se ut til at et svangerskap typisk varer i 10 sykluser, for eksempel 28 dager x 10 = 280 dager = 40 uker. Hvis du har kortere eller lengre syklus enn 28 dager kan du trekke fra/legge på noen ekstra dager på termin. Eksempel: 29 dager = 9 dager ekstra = termin 41+2. (Oppsiktsvekkende nok startet min forrige fødsel på nøyaktig denne dagen, og jeg har regelmessig 29 dagers syklus).

- Etnisk opprinnelse påvirker når du føder i forhold til internasjonal svangerskapslengde 40+0. Hvite (caucasion) har en tendes til å føde 3-10 dager over, altså 40+3 til 41+3. Har du asiatisk opprinnelse er det mer sannsynlig at du føder rundt 37 uker, og bærer du på gener fra middelhavsområdet føder du sannsynligvis nærme termin på 40+0.

- Fødekvinner ligner ofte seg selv, og har du født før/etter termin tidligere, er det sannsynlig at du gjentar mønsteret ditt. Fødeavdelingen på Ullevål sier at de ser en trend på at barn nr 2 og 3 blir født 2-3 dager før førstemann. Har du imidlertid fått barn med ulike fedre trenger ikke dette gjelde for;

- Fars genetikk påvirker også svangerskapslengde. En større dansk studie på flere tusen danske kvinner kom frem til at man har mindre sannsynlighet for å gå over termin en gang til dersom barnefar til neste barn er en annen. Svangerskapslengde ser ut til å være påvirket av når både mor og far selv ble født (så her kan du ta en samtale med svigermor/egen mor og høre når du og mannen ble født ift termin).

- Fysisk aktive kvinner ser ut til å føde noe før de som er passive/sengeliggende (sofaliggende også? :wtf:)

- Føder du for første gang kan du legge til 5 dager på termin, og ennå 5 dager til hvis du venter en gutt (jentebabyer har som regel noen dager kortere svangerskapslengde enn gutter).

- Mors høyde påvirker når hun kommer til å føde, og lave kvinner ser ut til å ha kortere svangerskap enn høye kvinner. Er du 173 cm eller høyere er det sannsynlig for at svangerskapet blir noe lenger.

- Mors alder kan påvirke svangerskapslengde, der yngre mødre ser ut til å gå noen dager lenger enn sine eldre medsøstre (over 35 år) som gjerne føder litt før.

Dette lover ikke godt for meg :-p ble gravid på etter første tullemens (rett etter p-pillestopp) aner ikke hvor lang syklusen min er.

Er førstegangs og skal ha gutt. Er 175 høy.

Så får vi se da :p blir sikkert junibarn her med min flaks!

Artig studie :) nå har ikke jeg hatt regelmessig syklus på mange år pga P-piller, og den rakk aldri å bli regelmessig før jeg ble gravid. Men;
Jeg er 174
Fødte gutt
30 år
Hvit
Og jeg fødte i uke 39+6

Jeg er vel ikke typisk for det som er mest vanlig da, men ingen regel uten unntak :) og mamma har alltid sagt at jeg er unik :P :P

Kan det at barnefar er utenlandsk ha noe innvirkning på når man føder da?

Tror det eneste positive jeg ser er at jeg er lav og venter jente ellers tror jeg jeg må belage meg på å gå til etter termin. Dessverre er jeg tydeligvis den eneste som ikke syns det er så greit. Resten håper at småtten holder seg i magen i mange dager til....

Ja :) Gener hos baby er med og bestemmer svangerskapslengde, så både mor og far bidrar her. Godt å høre at man kan føde før til tross ;)
Da er det vel far jeg kan takke for at jeg slapp å gå til termin eller over :D

Da er det vel far jeg kan takke for at jeg slapp å gå til termin eller over :D

Så godt at han kunne bidra litt direkte inn i svangerskapet han også da :p Ikke så mye annet de stakkars menna får gjort. Jeg sier "stakkars", fordi jeg har en veldig snill mann som gjør alt han kan for meg for tida, men hele tiden innser at det ikke er så veldig mye han får gjort…. Sånn bortsett fra praktiske ting da, og en god dose kos og ros. Og det er jo egentlig ikke så lite det.

Så godt at han kunne bidra litt direkte inn i svangerskapet han også da :p Ikke så mye annet de stakkars menna får gjort. Jeg sier "stakkars", fordi jeg har en veldig snill mann som gjør alt han kan for meg for tida, men hele tiden innser at det ikke er så veldig mye han får gjort…. Sånn bortsett fra praktiske ting da, og en god dose kos og ros. Og det er jo egentlig ikke så lite det.
Haha ja er noe sånt det har vært hos oss i 9 måneder også nå. Helt legitimt å si stakkars med tanke på alle anfall av raseri, sorg osv som har kommet som kastet over meg, og mannen som måtte stå midt oppi det :P han har vært litt hverdagshelt :D

Veldig bra innlegg:-) Dersom jeg ser bort fra at jeg har lang syklus og er 179 på strømpelesen - har jeg mange andre faktorer som tilsier at jeg bør føde litt før termin. Fødte 2 dager før termin sist, er 38år, samme pappa, er fysisk aktiv og venter ei jente...

Back
Topp