Når kom melken?

Toffa

Forelsket i forumet
Jeg har lest en del om amming på forumet som har fått meg til å gruble litt på en del ting. Det har blant annet fått meg til å bli nysgjerrig på hvor lang tid det vanligvis tar før melken kommer og hvor mye innsats man må legge ned selv før ammingen ordner seg. Derfor lurer jeg på; kan dere skrive litt i denne tråden om hvordan veien gikk fra fødselen til melken kom for alvor? Det hadde vært veldig interessant å se hva andre har måttet gå igjennom for å klare å få til ammingen ordentlig, kanskje kan det også inspirerende blivende mødre til å holde ut og til å ha tro på at melken kommer tilslutt.

Min historie:
Mandag - Fødsel på sen ettermiddag/tidlig kveld. Var i veldig dårlig form p.g.a. stort blodtap og prøvde derfor ikke å amme særlig mye.
Tirsdag - Begynte først å legge Ellen til brystet da hun våknet på ettermiddagen, lot henne ligge i 3 timer (byttet mellom høyre og venstre side med jevne mellomrom) i strekk og die. Mye stress med pleiere som maste, flyttet på Ellen uten å spørre om lov og kløp meg i puppen. Ingen melk, ikke engang råmelk, men forferdelig såre brystvorter p.g.a. all diingen og feil teknikk. Natt til onsdag var forferdelig; fra 02 til 06 ammet jeg Ellen i 20 min., deretter lå hun og smattet i 10 min. før jeg tok henne opp på nytt. Sovnet utmattet i min seng begge to, fikk et par timers søvn.
Onsdag - Våknet ca. 08 og la henne til brystet, råmelken kom endelig, ca. 38-39 timer etter at hun ble født. Fikk albueskjell av en veldig grei pleier. Lot Ellen ligge mye ved brystet, hun lå opptil en time i strekk og spiste. Ellen ble veid og hadde gått ned 350 gram fra fødselsvekten. Ble veldig stresset av overivrige pleiere som stadig stakk nesa inn og skulle fortelle meg hvordan jeg skulle amme henne. Opplevde at Ellen behøvde å få ta den tiden hun trengte, hvis ikke ble hun stresset. En pleier ødela hele kvelden ved å tvinge henne av brystet fordi hun mente at "hun hadde ligget for lenge".
Torsdag - Ellen lå fortsatt lenge ad gangen og spiste, det gikk flere timer mellom hvert måltid, følte at vi begynte å få litt dreisen på det. Fortsatt forferdelig såre brystvorter, gråt en del mens Ellen diet, men prøvde å holde ut. Fikk forferdelig brystspreng om kvelden og var veldig redd for brystbetennelse. Ellen klarte ikke få ordentlig tak mens brystene var sprengte og ved hvert måltid måtte samboer'n ta henne og trøste litt innimellom forsøkene. Tilslutt var sprengen så ille at jeg måtte forsøke å håndmelke, uten særlig resultat; fikk ut et par knallgule dråper fra hvert bryst. Etter intens prøving, fikk Ellen endelig tak og klarte å lette litt på sprengen.
Fredag - Hjemreise; Ellen hadde gått opp 55 gram fra forrige veiing på onsdag. Ammingen hjemme gikk greit, selv om hun brukte mye tid på å få tak. Natt til lørdag; endelig kom melken! Dessverre var brystene så sprengte at Ellen overhodet ikke fikk tak og det ble en grusom natt. Takket være en tålmodig samboer og min fantastiske mamma, som kom midt på natten og passet en strigråtende Ellen, overlevde vi det også.
Lørdag - Samboer'n dro på apoteket så snart det åpnet og kjøpte inn manuell brystpumpe. Pumpet raskt ut 60 ml, som Ellen slukte øyeblikkelig. Mens en utslitt liten jente sovnet med mat i magen, pumpet jeg videre og fikk lettet på "trykket". Brukte deretter pumpen til å ta den verste sprengen ved hvert måltid, så fikk Ellen ordentlig tak med en gang. Fant ENDELIG en ammestilling som gjorde det mye, mye lettere for både mor og barn; å holde brystet. Etter denne oppdagelsen, har alt fungert optimalt.

----

Onsdag, uken etter - Dro på helsestasjonen og veide Ellen. Hun hadde gått opp ufattelige 540 gram siden fredag!

Etter dette har ammingen fungert kjempefint og jeg har mer enn nok melk, derfor har jeg meldt meg som morsmelkgiver. Det tok altså ca. 38-39 timer fra hun ble født til råmelken kom og 4 1/2 døgn før den "ordentlige" melken kom. Det var mildt sagt fortvilende å holde på slik, men det løste seg da fint til slutt. Jeg vurderte aldri å gi opp, hovedsakelig fordi jeg selv ble ammet til jeg var 18 måneder gammel og aldri har tenkt over at det finnes et alternativ til amming. Forhåpentligvis vil Ellen ha morsmelk til hun er godt over ett år, gjerne så lenge som mulig (men skolealder er ikke akkurat noe mål for min del, for å si det sånn [;)]).

Skriv i vei! *nysgjerrig*
 
jeg fikk litt råmelk (eller hva det nå heter) andre dag på sykehuset. reiste hjem 3.dag, og da var det fortsatt ikke noe særlig med melk, men var pittelitt mer.
 
Jeg fikk litt råmelk, men hadde det forferdelig mellom det andre og tredje døgnet da Oskar var skikkelig sulten, og det kom så og si ingenting.. Jeg var en dag ekstra på sykehuset for å få til amminga, slet med oppkoblingen.
 
Reiste hjem full av pågangsmot, og Oskar gikk opp masse på 4 dager. Da jeg kom hjem synes jeg igjen det var vanskelig å få kobla han på riktig, og det var ganske sårt og veldig vondt. Klarte ikke å finne ei god stilling, og ble veldig sliten i ryggen og selve puppene fordi de var så store og tunge. Bortsett fra dette, kunne han gjerne suge 45 min på hver pupp (han spiste med ca 4 timers mellomrom)
Etter ikke så mange dagene ble jeg rådet til å ta han av tidligere, og begynnte å ta han av etter ca 20 min på hver pupp. Oskar sutra litt, men ikke mye. I tillegg hadde han begynnt å sove gjennom hele natta.
 
Syntes etter ei ukes tid at han begynnte å bli tynn [:o]og kontroll på helsestasjonen da han var ca 1 mnd viste at han på langt nær hadde gått opp nok [:(]
Jeg skaffet meg ei ammepute og gikk inn for å øke produksjonen, men det var ikke så lett, stakkar Oskar fant ut at han var kjempesulten da han plutselig fikk mat med 2 timers mellomrom, og endelig ga han skikkelig lyd fra seg. Jeg trodde jeg skulle dø av dårlig samvittiget!! [:(][:(]
 
Jeg ga han nan etter puppen for å være sikker på at han skulle bli mett. dette gjør jeg ennå, og  har fått opp produksjonen en god del, selv om melkemengden ser ut til å variere veldig fra dag til dag synes jeg..Har noen dager hvor jeg praktisk talt ikke trenger nan, mens andre dager er det mer.. jeg prøver å bruke det bevisst, for ikke å ødelegge produksjonen, og bruker også elektrisk pumpe.
 
Nå er Oskar 7,5 uker, og jeg tar  dagene som de kommer, og satser på å få i han en god skvett morsmelk om ikke mer,hver dag ei god stund til - det er jo veldig sunt, og jeg har sett at det kan være koselig å amme også[:D] Hadde det ikke vært for dette forumet og ammehjelpen hadde jeg sikkert gitt opp for lenge siden..[:D][:D]
 
 
hos meg gikk det veldig fint fra første stund.. og det er jeg veldig gla for.. kiana tok puppen med engang etter fødselen og de dagene vi var på sjukehuset..så jeg fullammet henne til 6 mnd og da begynte jeg smått med fast føde..
 
Back
Topp