Når kjente dere fosterbevegelser første gang?

Suppegjøken

Forelsket i forumet
Julibarna 2019
Gjerne dere som har vært gravid flere ganger? Husker ikke selv fra tidligere svangerskap, men innbilte meg i sta at jeg kjente noe som liknet en boble som sprakk og lurte på om det kunne være babyen. Men er bare 12+6. Så det er en smule tidlig. Men kanskje noen har liknende erfaringer? :)
 
Er andregangs og har å kjent no som kan minne om de første bevegelsene eg kjente med nr 1 (då kjenye egvde i uke 17). No er eg 13+1 og har kjent de noen dager men syntes sjøl åndet virket veldig tidlig o_O:rolleyes:
 
Er andregangs og har å kjent no som kan minne om de første bevegelsene eg kjente med nr 1 (då kjenye egvde i uke 17). No er eg 13+1 og har kjent de noen dager men syntes sjøl åndet virket veldig tidlig o_O:rolleyes:

Virker tidlig, men det er veldig mulig :)
 
Kjente ikke før uke 18+ sist tror jeg. Nå er mini 5cm og veier 5gr eller noe så ikke akkurat så mye motstand slik at man kan kjenne det
 
Ja har skjønt det. Mistenker sterkt at eg i såfall ikkje har morkaken fremme slik som sist denne gangen då

Det har du sannsynligvis ikke da. Da hadde det nok trengtes litt mer krefter fra den lille for at du skulle kjenne det.
 
Uke 14 med førstemann. Håper det blir like tidlig denne gangen:happy:
 
Med første kjente jeg det jeg trodde var bevegelser fra jeg var 14 fullgåtte pluss noen dager (husker ikke nøyaktig nå), og innen 1-2 uker kjente jeg de daglig. Så jeg hadde allerede kjent på masse, og det daglig, i et par uker før jeg var til ul i uke 18. Husker så godt da jeg fortalte om det til jordmor og hun sa det var tidlig, men veldig fint at jeg kjente daglig liv.

Jeg er 12+0 nå når det bikker midnatt, og tror jeg allerede har kjent noen helt svake greier i et par dager, men tenker det må jo være altfor tidlig! Samtidig er det jo en uvanlig følelse og veldig likt det jeg husker fra tidlig i graviditeten med min sønn. Kan jo selvfølgelig være andre ting pga graviditeten jeg kjenner og det bare minner om tidlige fosterbevegelser. Er vel mer sannsynlig det. Og hvem vet, kanskje det ikke var fosterbevegelser, men noe annet gravid-relatert jeg kjente i uke 14 med sønnen min også. ;) Er uansett spennende å kjenne etter, og veldig moro når det etter hvert blir tydelig at det er fosterbevegelser en kan kjenne! :happy:
 
Det sier at kvinner kan kjenne liv helt ned til uke 14. Men forskjellene på uke 12 og uke 14 er enorme på et foster. Det er dobbelt så langt og veier 5 ganger mer bare fra uke 12 til 14 så jeg vil tro at uke 12 er alt for tidlig til å kjenne liv.
Bare iløpet av uke 14 så går fosteret fra 50gr til 100gr i vekt så 5gr er jo rett og slett knøttlite
 
Første gang uke 19 -morkaka forann. Andre gang uke 13-14 -morkaka bak. Håper den er bak denne gang også <3
 
Jeg er 12+6 og har iallefall innbilt meg at jeg kan kjenne noe om kvelden når jeg ligger på mage
 
Har også hatt morkake foran begge gangene, og ikke kjent noe før ca. uke 20. Men litt tidlig å kjenne noe i uke 12, selv om morkaka er bak. Gjerne luft som lurer oss, for det kan kjennes veldig likt som de første små «dyttene». Jeg har selv «kjent det», men vet at det ikke er babyen Jeg får bare vente tålmodig, for her er nok morkaka foran også denne gangen.
 
Har også hatt morkake foran begge gangene, og ikke kjent noe før ca. uke 20. Men litt tidlig å kjenne noe i uke 12, selv om morkaka er bak. Gjerne luft som lurer oss, for det kan kjennes veldig likt som de første små «dyttene». Jeg har selv «kjent det», men vet at det ikke er babyen Jeg får bare vente tålmodig, for her er nok morkaka foran også denne gangen.
Jeg har også kjent disse "bevegelsene" som føles ut som en fisk som spreller i 2 uker eller noe nå. Men jeg vet at det umulig er mini jeg kjenner så er nok luft eller noe annet som lurer oss :)
 
Jeg kjente bevegelser førster gang i uke 15 sist.

Morkaka ligger bak hos meg.

Moren min har fortalt at hun alltid kjente det først i uke 13. Så det går an å kjenne bevegelsene tidlig :)
 
Dette er like individuelt som alt annet. :happy: Du kjenner etter hvert de små dultene tydeligere, og da forstår du at de små boblene i uke 12 var de første livstegn :love017

Første gang kjente jeg ikke liv før etter halvveis, og hadde nødvendigvis skeptiske tanker til venninna mi som kjente liv i uke 11 med sin nr.3.

Nå er dette min femte gang, og jeg er ikke i tvil om at jeg kjente liv allerede i uke 11, kanskje til og med før. Kjenner det tidligere for hver gang, uten å verken vente på det eller lete etter det. Er uke 13 nå, og kjenner de bittesmå tegnene nesten daglig nå. Er jo ikke noe en har lyst å si høyt, for det vil alltid komme en skeptiker som ikke har opplevd det, å si at det ikke går fysisk an.

Men på samme måte som noen kan gå et helt svangerskap uten å kjenne noe før de føder i do, så er noen mer sensitive til å kjenne liv enn andre. Så her nytter det ikke å sammenligne med andre enn seg selv, eller å stole på andre enn seg selv :)
 
Første graviditet kjente jeg det lenge før jeg visste hva det var. Trodde jeg hadde mye luft i magen som aldri kom ut - helt til ‘’luften’’ en morgen plutselig sparket til meg da jeg hvilte hånden på magen :knegg: Tror jeg var rundt uke 16-17 da jeg kjente sparket mot hånden.
Nå er jeg 12+2. Kan ikke si at jeg har kjent noe ennå.
 
Dette er like individuelt som alt annet. :happy: Du kjenner etter hvert de små dultene tydeligere, og da forstår du at de små boblene i uke 12 var de første livstegn :love017

Første gang kjente jeg ikke liv før etter halvveis, og hadde nødvendigvis skeptiske tanker til venninna mi som kjente liv i uke 11 med sin nr.3.

Nå er dette min femte gang, og jeg er ikke i tvil om at jeg kjente liv allerede i uke 11, kanskje til og med før. Kjenner det tidligere for hver gang, uten å verken vente på det eller lete etter det. Er uke 13 nå, og kjenner de bittesmå tegnene nesten daglig nå. Er jo ikke noe en har lyst å si høyt, for det vil alltid komme en skeptiker som ikke har opplevd det, å si at det ikke går fysisk an.

Men på samme måte som noen kan gå et helt svangerskap uten å kjenne noe før de føder i do, så er noen mer sensitive til å kjenne liv enn andre. Så her nytter det ikke å sammenligne med andre enn seg selv, eller å stole på andre enn seg selv :)
Man må se litt på fra som er fysisk mulig. Å kjenne liv i uke 11 er faktisk umulig. Fosteret veien 2-3gr og har rett og slett ikke fysisk mulighet til å gi nok motstand til at den gjennom morkaka skal klare å dytte hardt nok til at du skal klare å kjenne det. Det er nok ønsketenkning ;)
Man må faktisk ta et par medisinske og fysiske fakta inn i beregningen av magefølelsen også. Er noe fysisk ikke mulig så bør man nok vurdere om det man tror faktisk stemmer.
Prøv å kutte av 2gr av en skinkebit og se om du mener det er realistisk at du ville kjent denne biten dytte på deg fra innsiden ;)
 
Last edited:
:):excited001
Man må se litt på fra som er fysisk mulig. Å kjenne liv i uke 11 er faktisk umulig. Fosteret veien 2-3gr og har rett og slett ikke fysisk mulighet til å gi nok motstand til at den gjennom morkaka skal klare å dytte hardt nok til at du skal klare å kjenne det. Det er nok ønsketenkning ;)
Man må faktisk ta et par medisinske og fysiske fakta inn i beregningen av magefølelsen også. Er noe fysisk ikke mulig så bør man nok vurdere om det man tror faktisk stemmer.
Prøv å kutte av 2gr av en skinkebit og se om du mener det er realistisk at du ville kjent denne biten dytte på deg fra innsiden ;)

Oj, tror du misforstår denne tråden :) Her deles erfaringer, slik trådstarter har spurt om. Her er ingen diskusjon av personlige erfaringer. Iallfall er det ikke derfor jeg har svart.

Jeg har delt MIN erfaring - for å dele, ikke for å diskutere hvorvidt andre mener det er fysisk mulig eller ikke. Jeg inviterer på ingen måte til å diskutere min personlige erfaring.

Man må akseptere at her er det flere sider, blandt andre de som kjenner liv tidlig og de som ikke tror det er fysisk mulig. Men hva så? Hvorfor gir det grunn til diskusjon? Det er ikke fare for hverken mor eller barn om mor opplever at hun kjenner liv i uke 12. Tvert i mot kan det skape trygghet og ikke minst glede:love017 Det er ingen skade i å ha ulike meninger. La oss fortsette med det - uten debatt over personlige erfaringer :D
 
:):excited001

Oj, tror du misforstår denne tråden :) Her deles erfaringer, slik trådstarter har spurt om. Her er ingen diskusjon av personlige erfaringer. Iallfall er det ikke derfor jeg har svart.

Jeg har delt MIN erfaring - for å dele, ikke for å diskutere hvorvidt andre mener det er fysisk mulig eller ikke. Jeg inviterer på ingen måte til å diskutere min personlige erfaring.

Man må akseptere at her er det flere sider, blandt andre de som kjenner liv tidlig og de som ikke tror det er fysisk mulig. Men hva så? Hvorfor gir det grunn til diskusjon? Det er ikke fare for hverken mor eller barn om mor opplever at hun kjenner liv i uke 12. Tvert i mot kan det skape trygghet og ikke minst glede:love017 Det er ingen skade i å ha ulike meninger. La oss fortsette med det - uten debatt over personlige erfaringer :D
Største problemet mitt med at folk skriver innlegg som at "jeg kjenner liv fra uke 11 og jeg er 100% sikker på at det er liv og det gir meg trygghet og er så koselig" er at det skaper en utrolig utrygghet for andre mødre, da særlig førstegangsfødende. Det er hverken mulig, eller normalt å kjenne liv så tidlig. Og de som går og prøver å kjenne etter liv allerede fra uke 11 vil bli mer og mer stresset for hver uke de går og ikke kjenner liv når "alle andre gjør det". Jeg mener at det er viktig å få frem fakta, og fakta er: man skal ikke kjenne liv når man er 11 uker på vei

Folk blir jo redde og beskymret bare de mister sine symptomer rundt uke 10-12 og er mindre kvalme og mer oppegående enn de var tidligere. Hva tror du det gjør med dem om de samtidig forventer å kjenne liv så tidlig når så mange her sier at det er normalt å gjøre?
 
Back
Topp