Når kan man fortelle?

Bkno1856892

Andre møte med forumet
Heisann. For oss som har termin i mai 2020, er det litt tidlig å fortelle familie og venner? Hvem forteller dere til, og hvor tidlig? :-)

Det må neste bli opp til deg hvor tidlig eller sent du ønsker å dele.

Personlig så velger vi å ikke dele på en stund, mye pga jeg vil at datteren min skal få vite om det først og vil ikke fortelle henne det før jeg værtfall er 12 uker på vei. Men vi får se hvor lenge vi klarer å skjule det:hilarious:

Nesten alle på jobben min vet allerede fordi vi hadde middag med alkohol. Har ikke fortalt til familien enda:) Tenker det er helt opp til hva man vil selv. "Regelen" om å ikke si før 12 uker er bare tull. Den kom fra at mange mister før uke 12, og at det da liksom er bra at man ikke har kringkastet det. For noen er det sikkert fint at ikke alle vet om man mister, men for andre er det nettopp om man mister at man trenger at folk vet, og kan gi litt omsorg og medfølelse. Jeg tenker det er greit å ha en viss oversikt over hvem som vet før uke 12, så man ikke risikerer å plutselig få spørsmål om hvordan det går med svangerskapet mange uker etter at man har mistet om man er blant de uheldige. Ellers så tenker jeg at om man forteller om babyen fra før man begynner å prøve, eller om man holder det hemmelig til fødsel (om det er mulig) eller hva som helst i mellom er helt opp til hva man vil selv.

Vi har delt med kommende storebror og nærmeste familie, og jeg har fortalt det til sjefen min. Nærmeste venner får nok også vite noe snart, før vi «offentliggjør» det for alle :) Er 8 fullgåtte uker i morgen.

Har delt med våre nærmeste familie og er i uke 9 nå. Satser på å fortelle det til de nærmeste venner før høstferien og kollegene etterpå - så får min nærmeste leder vite det også. Så får jungeltelegrafen gå sin gang :rolleyes:

Med de to første så delte vi det med det samme, da vi hadde mistet noen ganger og det var like greit å bare fortelle det. Det kom ikke som noen overraskelse på venner og familie da vi ble gravide ;) Denne gangen derimot, vil vi vente lengst mulig da spiren ikke er planlagt og vil komme som en stor overraskelse hvis det går bra :love017 men mtp at jeg får mage tidlig, så spørs det hvor lenge jeg kan holde det skjult også..

Så hyggelig med så mange svar :-) Skjønner at det er individuelt. Jeg har selv delt med noen på jobben fordi jeg må kaste opp så ofte. Er dere dårlige?

Vi har ikke delt med noen enda.. småkvalm på jobb nå,men regner med bare er begynnelsen med to hypermesis-svangerskap bak meg, da må jeg fortelle til de fleste.. men det blir nok en overraskelse for de fleste, da vi har vært klar på at vi er ferdig :p

Om formen holder seg, forteller vindet etter TUL i uke 8.

Vi har delt det med foreldre, søsken, noen (nærmeste) venner og min sjef ved det siden jeg er litt redusert på jobb.
Alle som vet det, har barn selv, så alle vet jo hva som kan skje. Men de som vet det, er folk jeg er komfortabel med, så kan fint snakke med dem om det skulle skje at jeg ikke lenger er gravid.

Fikk besøk av mamma i dag. Har ikke sett henne siden jeg ble gravid. Hun er pensjonist, så hun er så opptatt. Jeg kom hjem fra jobb og hun ser på meg å spør hvor langt jeg er på vei. Hun er bare sånn. Jeg forstår ikke hvordan, men hun ser det så fort. Ganske deilig at hun vet, for da kan jeg prate med henne om blødningene som var, men som nå er over og redselen for å miste. Har savna å prate med mamma de siste ukene. :Heartred

Vi velger å ikke fortelle det til noen før uke 12. Unntaket er sjefen min, som vet at jeg er gravid og skikkelig dårlig og dermed sykemeldt. Skal på TUL når jeg er 12+1 og tenker å fortelle det til alle da. Vanskelig å holde på hemmeligheten når jeg er så dårlig...

Hadde kun fortalt det til mine foreldre, tenkte å vente til etter første kontroll i uke 10 med å fortelle det til resten av nærfamilien. MEN så ble vi invitert på viltaften med vin til svigers, og da min mann takket ja viste han ikke at dette var noe jeg ikke bør spise pga eventuelt bly som kan være igjen i kjøttet :rolleyes: Så vi måtte da fortelle det til dem i går og søsknene får vite det i dag! Vi ønsker ikke at tantebarna skal vite noe enda, så tar ikke sjansen på at de voksne rundt bordet i morgen skal begynne å spørre meg over middagsbordet dersom jeg ikke drikker vin og får servert lasagne i stedet for viltkjøtt! Resten av verden får ikke vite noe enda, tenker å vente til vertfall uke 12 (om ikke lengre hvis det lar seg gjøre) :)

Her er det bare ei god venninne av meg som vet. Vi tenker å fortelle foreldrene våres om 1-2 uker,
er 6+3 nå.
Nære venner og familie får nok greie på det om et par uker, mens resten får vente til etter oul ;)
Formen er helt grei, er uggen stort sett hele dagen, men foreløpig så greit at jeg venter med å si noe til kollegaer og sjefen.

Her vet flere søsken det, min mor, bestemor, pg en del venninner. Klarer ikke å lyge når folk spør meg :bored:

Siden jeg har hatt blødning venter vi nok til en ny UL før vi forteller det til resten. Det blir om to uker, da er jeg ca 12 uker :cat:

er 7+4 i dag og foreldrene våre + 2 venninner vet om det, resten venter vi med til vi får se liv på tul :angelic:

Her vet de kommende besteforeldrene, to stykker på jobben min og mine nærmeste venninner. Synes det er godt å ha noen å snakke med om det skulle gått galt, og at de eg omgås med forstår om eg plutselig skulle være lei meg

Sjefen var den aller første som fikk vite det grunnet komplikasjonene jeg hadde sist svangerskap og at jeg var sykemeldt hele svangerskapet nesten.
Vi hadde tenkt å vente lengre med å si det til besteforeldre men vi fortalte mamma og pappa det i går. De ble ikke overrasket, noe vi virkelig trodde at de ville bli :) Vi valgte å si det nå siden at vi på tul fikk vite at det muligens lå noen skygger i livmoren som ikke skal være der, og vi vet ikke utfallet av graviditeten, må bare vente å se. Da er det godt at foreldrene våre vet hva vi går igjennom

12 uker er jo den gylne regelen på når man forteller det til folk. Vil det si 12+0, eller 11+0, som blir uke 12 i følge de fleste apper? Hva rekner dere andre det som?

Er 10+0 i dag (uke 11), og preggers skrev at risikoen for medfødte misdannelser nå er betydelig mindre (altså sjansen for SA?) da organene er på plass. Har så lyst å fortelle det til hele verden :hilarious:

Back
Topp