Når kan man begynne å glede seg?

Kattedamen83

Flørter med forumet
Mulig dette er et umulig spørsmål, men jeg har kjent så mye på ulike følelser de siste ukene at jeg begynner snart å bli sprø. Dette er min første og jeg tørr ikke helt glede meg over at det er et lite frø der, i tilfelle det ikke går bra. Jeg "forbyr" meg selv å kikke på mammaklær, babyklær og babyutstyr, i tilfelle det ikke blir noe av. Hver gang jeg blir litt opprømt kommer liksom en streng stemme som sier "Ap, ap, ap! Nå må du roe ned ellers kan du bli skikkelig skuffa!" Må man vente helt til man er forbi 3mnd-grensa før man kan tørre å glede seg?

Mulig dette er et umulig spørsmål, men jeg har kjent så mye på ulike følelser de siste ukene at jeg begynner snart å bli sprø. Dette er min første og jeg tørr ikke helt glede meg over at det er et lite frø der, i tilfelle det ikke går bra. Jeg "forbyr" meg selv å kikke på mammaklær, babyklær og babyutstyr, i tilfelle det ikke blir noe av. Hver gang jeg blir litt opprømt kommer liksom en streng stemme som sier "Ap, ap, ap! Nå må du roe ned ellers kan du bli skikkelig skuffa!" Må man vente helt til man er forbi 3mnd-grensa før man kan tørre å glede seg?
Jeg gleder meg hver gang jeg kommer på at jeg er gravid! Er så travle dager her, så er ikke helt oppslukt i graviditeten. Jeg har faktisk ikke ork til å bekymre meg over om det går bra eller ikke. Det har jeg gjort før og det suger all energi av meg. Nå bare lar jeg ting skje det som skjer. Håper jo at alt går helt fint, men jeg har ingen kontroll over hva som skjer uansett. Så jeg innfinner meg med det. Gleden man har foreløpig er også en glede! Så ingen vits i å utsette den :happy:

Jeg syns man kan glede seg fra positiv test, jeg! De aller fleste svangerskap går det bra med, og hver dag er en seier, det med uke 12 er litt bullshit hvis du ser her: https://datayze.com/miscarriage-chart
Man kan miste før man vet man er gravid, rett etter positiv test, etter uke 12, rett før og under fødsel, i krybbedød.. Alle kan dø når som helst, men det blir altfor dumt å drive å tenke at det skal skje. Tenk heller at man skal nyte hver dag man har (som gravid)! :happy:

Kikk på gravidklær og babyting, kjøp hvis du vil, men du har god tid, så kan jo kanskje vente på tilbud, gode bruktkupp, ønske seg til bursdag og jul..

Jeg har gledet meg fra første kryss.
Nå som jeg har rundtet 10 uker begynner jeg også å slappe av. Tenker at man kan både se på ting, men også kjøpe. Eneste som stopper meg fra å kjøpe for mye er rett og slett manglende plass. Det blir trangt når de kommer, vi trenger ikke ha det trangt i 5mnd før.

Enig med de andre- prøv å glede deg allerede nå :Heartred Det eneste man oppnår ved å bekymre seg er å deale med nederlag minst en gang. En gang hvis det går bra, to hvis det ikke går bra:dontknow Så minst en unødvendig gang uansett scenario.. men det er enkelt å si og vanskelig å gjøre, altså!

Jeg også venter med innkjøp, selv om jeg klør etter å finne en fin gravidbukse etc. men sist kjøpte jeg klær tidlig, gikk masse ned i vekt i svskap og fikk mage sent, så var en del jeg ikke fikk brukt, rett og slett!

Prøv å tenke at de aller fleste som bikker 8-9 uker går det veldig bra med!

Jeg tenker litt sånn; jeg gleder meg så lenge jeg er gravid, for knust blir jeg uansett om det skulle gå galt, så orker ikke gå å bekymre meg. Men skjønner at det over hodet ikke er lett å tenke sånn! Men veldig deilig når en klarer det! :smiley-angelic001

Tusen takk til dere alle, for utrolig kloke og gode svar. ❤️ Det hjalp veldig at dere satte situasjonen i perspektiv og fikk meg til å se på den fra en annen vinkel. Det blir ikke enkelt å tørre å glede seg, men nå vet jeg i alle fall at det finnes gode argumenter for å gjøre det.

Back
Topp