Når kan man begynne å forklare ting ang. pappaen?

KnottenPloppiOgPellePropell

Gift med forumet
❤️ Augustlykke 2020 ❤️
Jeg er ikke sammen med BF, men har hatt kjæreste som har vært mye her siden Ravn var 5-6 mnd. Han har samvær med den biologiske pappaen sin annenhver helg+1 dag i uka og kaller ham for pappa. Men han kaller også den nye kjæresten min for pappa, noe som igrunn er litt forståelig for han er jo på en måte en pappa-person han også. Er jo her store deler av dagene, noen netter og tar del i mating, stell og lek. 
Men skal jeg begynne å rette på Ravn allerede nå(han er 17 mnd),  eller skal jeg vente til han er stor nok til å forstå at kjæresten min ikke er den skikkelige pappaen?

Vanskelig dette her :P 

Jeg ville ha rettet på han nå! Kall han ved navnet hans.

Om vi snur på det:
Jeg ville HATET at min lille kalte noen andre enn meg for mamma.....!!!

vet ikke helt hva som er mest riktig
Ei vennine av meg har en dater som har flydd ut og inn av hjemme til mine foreldre fra jentuungen var 6mnd ho kaller far min, manene mor hennes er gift med og sin biologiske far for pappa. Husker da ejntungen gikk i 2 klasse og fikk ebskje å tegne familien sin og ho tegnet da 3 fedre og læreren sa at ho kun kunne ha en pappa,men jentungen sa pent nei jeg kan ha 3 og pekte på tegningen dette er pappa som bor hos meg, dette er pappa jeg er hos noen ganger og dette er resvere pappa, nå er jenta 20 år og kaller alle 3 den dag idag pappa

Jegogde2guttamine skrev:
Jeg ville ha rettet på han nå! Kall han ved navnet hans.

Om vi snur på det:

Jeg ville HATET at min lille kalte noen andre enn meg for mamma.....!!!

Signerer..   Jeg ble sammen med mannen min når eldste jenten min var veldig liten, har alltid sakt navnet, for selv om han er stefaren(en veldig flink stepappa) så er han ikke PAPPAÈN. Syntes det blir helt feil å kalle en annen for pappa som ikke er det..  Se det slik da, om dere skulle være så uheldig å gå fra hverandre om 4-5 år, og pluttselig så var ikke "pappa" pappa lenger?

Eg ville ha rettet på han allerede nå, vanskeligere å venne han av med det når han blir eldre... Tenker det må være litt sårt for den biologiske pappaen at ungen hans kaller en annen mann for pappa......

ja når dere sier det sånn så er det jo ganske logisk å prøve å venne han av det :P 

Vil ikke at det skal ende opp som ene søskenbarnet mitt heller.. Han fikk vite som 17-18 åring at pappaen hans ikke var pappaen hans.. Nå hadde ikke han kontakt med den biologiske pappaen da, men merka alikevel på ham at det ikke var noe særlig å få vite det når han var såpass gammel..

Dette dilemmaet sliter eg også med.

Her har bf samvær annenhver helg. Og me har diskutert dette før at det er ikkje aktuelt å få ungen til å kalle noken andre for pappa/mamma. Altså er me obs på det. Den dag i dag kaller eg ikkje mannen min for pappa når eg snakker med min sønn, men eg kaller han ved fornavn. Enkelt og greit fordi me ikkje vil ta fra bf sin rolle som pappa, og fordi eg sjølv hadde blitt hysterisk hadde min sønn kalt dama til bf for mamma.

Problemet kommer når det blir søsken innvolvert. Kordan vil det da bli? Da vil ein jo automatisk si pappa når ein snakker med babyen, men kordan vil da min sønn forholde seg til det vist han ikkje får kalle sin stepappa for pappa, når hans søsken gjer det. Eg sjølv trur det vil føre til ein litt ekkel følelse hos min sønn. Ein følelse av å være litt på sidelinja, til tross for at han er 110% inkludert på alle andre måter.

Eg har komt fram til at eg ikkje skal oppmuntre han til å kalle min man for pappa, men vist han begynner å gjer det så skal eg heller ikkje nekte han det, i den forstand at eg er redd for følelser og tanker han evt kan få.

Men er det feil?

Syns ikke du skal forklare noe, men fortelle: Nei, ** er pappaen din, dette er "Jens". Innholdet i de er vel nokså likt for ham (og det er det viktigste): to menn som betyr mye for ham. Når han blir stor, vil han forstå den biologiske forskjellen

Har også hatt barn i bhg som sier pappa til begge.
Hvis du har en grei tone med den ordentlige pappan og høre hva han synes? Sønnen din vil jo vite hvem som er den biologiske siden han er med han, men kjærsten din vil jo også være ha en papparolle. Hmm ble litt delt jeg nå når jeg begynte å svare :D Dere finner nok en god løsning :)

Jeg ville absolutt rettet på det nå. Det er jo veldig dumt om han blir vant til å kalle han pappa, også plutselig etter en stund, så heter han ikke pappa likevel :)

Back
Topp