Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notat: this_feature_currently_requires_accessing_site_using_safari
Tidligst om ei uke, men det greieste er egentlig å vente til mensen evt ikke kommerDa er resultatet mer sikkert
![]()

Du har spennende (og lange) dager i vente. Selv ville jeg ikke begynt testing før ca 9-10 dpo, dvs 17.-18. desember.Hadde EL på tirsdag. Vi har nå hatt sex annen hver dag siden jeg var ferdig med menstruasjon lørdag 5. Desember. Og hadde også sex mandag og tirsdag denne uka. Når kan jeg teste?
Kan vel egentlig teste akkurat når du føler for detmen om det vil gi utslag derimot, er ikke nødvendigvis sikkert.
Det er jo anbefalt ikke å teste for lenge før IKM av flere grunner.
1. Man kan få skyggestreker så man bygger opp forventningene
2. Man kan få positiv, men det viser seg å være kjemisk og tr dukker opp
3. Man kan få flere negative svar og bli påvirket negativt psykisk
Når det er sagt, er det mange som begynner å teste rundt 8 dpo, og tester hver dag. Noen får utslag, andre ikke. Du må nesten se selv hva du "takler" i forhold til dine forventninger/forhåpninger. Blir du i dårlig humør av hver negativ test, eller motsatt, får store forhåpninger av skyggestreker? Da ville jeg kanskje ventet så lenge du klarer
Forrige pp begynte jeg å teste 8 dpo, selv om jeg ikke hadde noen gravid følelse som jeg hadde sist gang. Jeg var litt skuffet for hver negativ test, men på en måte ikke overrasket, så ble ikke noe deppa eller noe av de.
Denne gangen har jeg bestemt meg for ikke å teste før IKM, fordi jeg ikke ønsker å stresse med masse testing og synsing i dagene før julaften. Jeg vil vente, så streken enten er der eller ikke er der, og jeg slipper vri og vende i alle mulige typer lys for å skimte en strek![]()
Du har spennende (og lange) dager i vente. Selv ville jeg ikke begynt testing før ca 9-10 dpo, dvs 17.-18. desember.
Noen begynner jo allerede 7 dpo, men for de fleste vil det gjerne ikke gi utslag så tidlig. Men fra 9 dpo og utover er det mulig å få svake svake streker om det er en spire. Men hvor tidlig man får strek, avhenger både av når befruktning skjedde, hvor lang tid egget har brukt på å komme ned til livmoren og på å feste seg, og hvor fort kroppen din produserer hcg. Alt er individuelt og kan skille fra svangerskap til svangerskap.
I tillegg er det jo en risiko for å oppdage kjemisk ved å teste tidlig. Altså at du får streker, men likevel får blødning rundt IKM. Tidligtesting innebærer dermed en risiko for skuffelse selv om man får strek tidlig.
Ønsker deg uansett lykke til, og håper du får en super førjulsgave i form av to streker! ❤