Når kan jeg slippe ut katten på egenhånd ?

Kattungen vår er 4mnd nå, og den dumme samboern min slipper han ut av og til uten at jeg vet det. Da sitter han på trappa og gråter stakkars :-/
Jeg pleier å ha han med ut når jeg henter posten, går med søpla eller er ute med storesøster.
Han kommer nok til å være ute alene litt etterhvert. Men ser ikke noe poeng i at han skal være ute alene når han bare sitter og gråter og mjauer høyt på trappa.

Mrs Lutz skrev:

Joyfull skrev:

RosaCupcake skrev:
takk for mange svar !!    Vi har hatt henne i 2 uker nå.  Vi bor i en enebolig. med stor hage . er et hus ved siden av bare.   Så vi kan begynne å ha henne med ut nå ?  Skal sterilisere henne når hun er 5 mnd. Det anbefalte dyrlegen når jeg snakket med han.

Når hun er alene på dagtid.. Kan hun løpe rundt i huset selv eller kan vi ha et fast rom som er hennes ?  f.eks inne på vaskerommet ? 

Ta kontakt med veterinær og spør hva de anbefaler, så får du nok vite at du bør holde henne inne en god stund til! Det er mange meninger der ute, og mange av synspunktene folk har er ikke nødvendigvis det beste for katten. Folk sier de har hatt masse katter opp igjennom årene, men det har desverre ikke vært så mye kunnskap om katt før som der er nå. Derfør anbefaler jeg deg å spørre noen som VET. Som virkelig KAN dette..

Om katten holdes inne 100% vil de ikke ha trang til å gå ut fordi de ikke vet bedre.. Så om du først tar katten med ut selv om du er der med den kommer den til å få trang til å gå mer og mer ut.. Katten går da lengre og lengre for hver gang og for hver gang du slepper den ut nærmer den seg mer og mer farene som lurer.

Du kan jo selvsagt bare slippe henne ut nå om du ikke er redd for at hun skal bli tatt av rovdyr, banket opp av andre katter eller gå seg vill...
JEG personlig ville IKKE gjort det. 

Når det kommer til alenetid på dagtid er det ikke noe problem å ha katten alene i ett stort område så lenge katten er trygg. Om hun virker utrygg kan det være lurt å venne henne til begrensede områder av gangen for så å gi henne mer og mer rom :)
Ett annet godt tips er at du bør tenke over hva du ønsker på sikt og venne katten til det. F eks om den ikke får gå på border hiv henne ned fra første stund. Samme gjelder om dere ikke ønsker å ha katten i husets soverom. Lar dere henne få lovt først for så å ombestemme dere så vil katten bli veldig forvirret, og kanskje begynne å skrape på dører osv..

Uansett ønsker jeg deg masse lykke til 

tull! mange innekatter som bare alltid har vært inne som sitter å vil ut ved vinduet. og når de først får lov å gå ut så merker du at de egentlig har misstrivdes inne.

jeg synes mange ikke tar godt nok vare på dyrene sine, det er utallige unge katter som blir borte. så jeg er absolutt for at katteeiere tar ansvar her. men det finnes faktisk en mellomting mellom å tro at man bare kan slippe katta ut hele natta eller dra på jobb i 8+ timer og tro at "katter klarer seg selv", og å la den være litt ute før 6 mnd alder.

og ang å bli tatt av rovdyr og banket av andre katter - det kan skje uansett om kattungen er 6 mnd eller 6 år. uansett ang juling fra andre katter er det mindre sjanse når den er liten da større katter faktisk skjønner at de bare er kattunger. den ene katten min har sloss med katter 2 ganger (sikkert flere ganger, men 2 ganger den har blitt skadet) og den er en diger ragdoll og er 7 år.

Det er faktisk ikke tull. At de sitter å ser ut av vinduet er ikke nødvendigvis fordi de lengter ut men fordi de sitter å kjiker på ting som beveger seg ute.

Jeg vil si at den kunnskapen jeg sitter med ikke bare er TULL! Mye av det jeg sier er basert på ting jeg har lært hos veterinær blant annet.

Ja, katter kan også bli banket opp når de er større.. 
Men uansett hvor mye du arrgumenterer på det så er det tryggere å sleppe ut en katt som er 8-12 mnd enn en som er 3-6 mnd. En ung kattunge har også lettere for å bli syk og er mindre motstandsdyktig mot f eks smittsomme sykdommer osv.
JA det er fint å ha kattene ute sammen med seg i hage f eks, men da har du garantert en katt som gnåler om å komme ut mer og mer..

Har lang erfaring med innekatter, og kan fortelle deg det at så lenge man tilpasser for dem trives de like godt som innekatter. (Nå skal det sies at alle voksne katter har tilgang til utegård og jeg mener at en katt etterhvert bør ha mulighet til begrenset utegang i det minste) 

Trådstarter spør om råd og da mener jeg at trådstarter bør få mest mulig rett info. Selv om all info er gitt med god mening er det desverre noe som ikke er rett info. Så derfor anbefaler jeg at alt som leses på internett taes med en klype salt. Sjekk hva veterinæren din sier i tillegg :)

Edit: Fjernet noe info som kanksje kan være lett gjenkjennelig..

Back
Topp