Når kan jeg slippe ut katten på egenhånd ?

RosaCupcake

Prøver på nr. 3
Har fått skogskatt. hun er nå snart 13 uker gammel.. Når kan hun begynne å være ute uten å forsvinne ? 

når hun er sterilisert!!  og de utvikler ikke retningsans før de er ca 6 mnd, så ikke alene før det!

Jeg ville ha forsikret meg om at hun kom til dere når dere kalte på henne (vi rister på en boks med litt tørrfor og da kommer matvraket vårt ilende om hun er innen hørevidde)

Og så snart den er på plass så kan dere være ute sammen i sommer :-)
Men jeg hadde nok ventet til nærmere 6 mnd før jeg slapp ut pus helt alene. Når dere er sammen så kan pus utforske og bli lokket tilbake av lydene deres og da er hun mer kjent når hun får komme ut på egenhånd :-)

Det spørs hvor lenge dere har hatt katten? Men med mine tre så har jeg ventet til de har blitt skikkeli husvarme, og til de er ordentlig vannt med oss. Men den første uken de har vært ute så har jeg altid vært sammen med dæm. Så tror bare du burde se det litt ann hvor fort den slår seg til ro:-) Men jeg har verken ventet til de har vært 6 månder eller til de har vært sterilisert:p

dyrebeskyttelsen anbefaler minimum 4 uker ved flytting. det kommer litt ann på katten også - noen katter er mer knyttet til sted enn eieren mens andre katter er veldig knyttet til eieren din. noen katter er eventyrlystne og kan vandre avgårde, noen katter kan lett bli skremt og løpe vekk og igjen noen er rolige og hjemmekjære. kommer også helt ann på hvordan du bor. bor du i rekkehus eller blokk o.l. med flere like innganger så vær obs på at katten kan ta feil av inngangene. ha døra åpen med mulighet for å kunne gå inn de første gangene.

Mrs Lutz skrev:
dyrebeskyttelsen anbefaler minimum 4 uker ved flytting. det kommer litt ann på katten også - noen katter er mer knyttet til sted enn eieren mens andre katter er veldig knyttet til eieren din. noen katter er eventyrlystne og kan vandre avgårde, noen katter kan lett bli skremt og løpe vekk og igjen noen er rolige og hjemmekjære. kommer også helt ann på hvordan du bor. bor du i rekkehus eller blokk o.l. med flere like innganger så vær obs på at katten kan ta feil av inngangene. ha døra åpen med mulighet for å kunne gå inn de første gangene.

blir jo litt annerledes siden katten bare er 3 mnd gammel.  de har ikke utviklet retningssansen enda.

og de kan blir gravide. noe man må unngå (bare se på dyrebeskyttelsen og finn.no)

¤Sunshine¤ skrev:

Mrs Lutz skrev:

blir jo litt annerledes siden katten bare er 3 mnd gammel.  de har ikke utviklet retningssansen enda.

og de kan blir gravide. noe man må unngå (bare se på dyrebeskyttelsen og finn.no)

En kan fint bruke p-piller i noen mnd frem til steriliseringen :-) Det er langtidsbruk av p-piller som blir skummelt i forhold til kreft. Sommeren og tidlig høst er en veldig fin tid å tilvenne pus med å være ute, for dører kan stå åpne mye mer enn om vinteren og en er mer ute sammen. :-)

¤Sunshine¤ skrev:
når hun er sterilisert!!  og de utvikler ikke retningsans før de er ca 6 mnd, så ikke alene før det!

Jeg har hørt 10 mnd...
Jeg slapp ut mine da de var 7 og 8 mnd.
Jeg var ute med de de første gangene for å passe på at de ikke løp langt vekk.

Når hun er 6 mndr. kan du l henne være ute alene, men begynn allerede nå å ta henne ut sammen med dere i hagen :) De liker det, og blir fort trygge. :)

Husk sterilisering!! Evt. p-piller før steriliseringen.

Tweak skrev:

¤Sunshine¤ skrev:

Mrs Lutz skrev:

En kan fint bruke p-piller i noen mnd frem til steriliseringen :-) Det er langtidsbruk av p-piller som blir skummelt i forhold til kreft. Sommeren og tidlig høst er en veldig fin tid å tilvenne pus med å være ute, for dører kan stå åpne mye mer enn om vinteren og en er mer ute sammen. :-)

det er ikke å anbefale nei.  har selv mistet en katt pga p-pillebruk.  trenger ikke gå lenge på de for å utvikle kreft =(
dette har flere dyrleger fortalt meg.

og p-piller kan komme opp igjen delvis med oppkast ol.

¤Sunshine¤ skrev:

Mrs Lutz skrev:

selvfølgelig steriliserer man katten (med mindre man har tenkt å ha kull på henne senere, da er p-piller det eneste alternativet). jeg har alltid hatt kattunger ute før denne tiden, men man kan ikke slippe de ut som voksne katter. en liten stund og rop de inn igjen. de har fint nok retningssans til å være i nærområdet og på sommeren er det fin tid til å være ute sammen med katten og ha døren åpen. og de må selvfølgelig være merket med chip eller tatovering. 

Oi, her var det mange forskjellige svar..

Det stemmer at man bør holde katten inne i 4 uker når man flytter til nytt hjem, men dette gjelder voksne katter.

En ung katt utvikler ikke retningssans før fra 8 mnd, og når de er små er de også mye mer utsatt i slosskamper med andre katter eller for angrep av rovdyr.

Jeg har lang og bred erfaring med katter, og alle veterinærer jeg har vært i kontakt med ang dette har anbefalt at katten holdes inne MINIMUM til de er 8 mnd, de fleste har sagt at de bør holdes inne til de er 1 år.

Syns det var mange katter som nærmer seg året før de får gå ut alene. Før var de ute før de var 6 mnd og klarte seg likevell godt.

Nå ville jeg sett ann hvor man bor. Hadde vi bodd i en by så hadde jeg sikkert venta litt. hadde vi bodd på bøgda kunne katta gått ut om den var 13 uker gammel.

Vi har aldri holdt kattene inne i over 6 mnd. og ingen katter har forsvunnet. Heller ikke andre vi kjenner, men de bor ikke midt i byn. sterilisering/kastrering/piller er opp til deg, men veldig lurt :)

Syns det høres litt drøyt ut å holde de inne til de er 6 mnd  og eldre... Katter er utedyr, og de trives ute, faktisk mange ganger best ute. Det å holde de inne så lenge blir mange ganger mot deres vilje. Jeg har hatt katter siden jeg var liten, og har hatt mange kattungekull, og vi har ALDRI holdt kattungene inne så lenge. De har gått ut og inn som de selv ville fra de var 12-13 uker. Ikke lenge om gangen , da, og de har vært inne hver natt til de var 6-8 mnd gamle. Nå har jeg akkurat fått en pusunge, og jeg holdt den inne i noen uker før den selv viste tydelige tegn på at den ville ut. Da holdt jeg den ikke inne, og lot den gå ut ( med åpen dør).. Den er vell 4 mnd , og nå er den ute alene og leker, men kommer alltid tilbake etter 1 times tid. Hvis den ikke gjør det går jeg ut og leiter etter den, og finner den med en gang :) Men jeg har den inne om natta.

takk for mange svar !!    Vi har hatt henne i 2 uker nå.  Vi bor i en enebolig. med stor hage . er et hus ved siden av bare.   Så vi kan begynne å ha henne med ut nå ?  Skal sterilisere henne når hun er 5 mnd. Det anbefalte dyrlegen når jeg snakket med han.

Når hun er alene på dagtid.. Kan hun løpe rundt i huset selv eller kan vi ha et fast rom som er hennes ?  f.eks inne på vaskerommet ? 

RosaCupcake skrev:
takk for mange svar !!    Vi har hatt henne i 2 uker nå.  Vi bor i en enebolig. med stor hage . er et hus ved siden av bare.   Så vi kan begynne å ha henne med ut nå ?  Skal sterilisere henne når hun er 5 mnd. Det anbefalte dyrlegen når jeg snakket med han.

Når hun er alene på dagtid.. Kan hun løpe rundt i huset selv eller kan vi ha et fast rom som er hennes ?  f.eks inne på vaskerommet ? 

Jeg har aldri hatt behov for å stenge pus inne på et begrenset område når hun er hjemme alene. :-) Men du må jo se det an om hun er flink til å gå i dokassa og om hun velger lekene til kloring og ikke møblene... Da hadde jeg vært litt mer restriktiv til alenelek :-P

Det var noen som hadde festet små kamera på katter for å se hva de gjorde på når de var hjemme alene, det viste seg at kattene likte aller best å sitte og se ut vinduet og så var det selvfølgelig soving. Så med et vindu og en god soveplass så har pus det veldig fint vil jeg tro :-)

Jeg hadde aldri slipt ut katten nå, her følges alle anbefalinger både til dyr og mennesker. Det er mange farer der ute i verden for en liten kattunge på 3mnd. Anbefalingene er fra 6 månder og oppover. Ikke synes jeg sterelisering er ett valg, skaffer man seg katt er det en plikt! Mine katter blir alltid sterilisert ved 16 uker, da er det vaksine tid, og chipping også. Dette bør bli gjort før katten slippes ut. Katter blir fort kjønnsmodene.

RosaCupcake skrev:

jeg ville ventet et par uker til. deretter hvert ute sammen med henne de første gangene og ikke så lenge av gangen, ha døra åpen. ikke ha henne ute på natten eller mens dere er borte i begynnelsen. sterilisering ved 5 mnd ja. kattene mine har fått gå fritt rundt i huset hele tiden ja, men de får ikke hoppe opp på kjøkkenbord eller benk. aldri stengt de inne. har mat på kjøkkenet og tissekasse i gangen.

RosaCupcake skrev:

Ta kontakt med veterinær og spør hva de anbefaler, så får du nok vite at du bør holde henne inne en god stund til! Det er mange meninger der ute, og mange av synspunktene folk har er ikke nødvendigvis det beste for katten. Folk sier de har hatt masse katter opp igjennom årene, men det har desverre ikke vært så mye kunnskap om katt før som der er nå. Derfør anbefaler jeg deg å spørre noen som VET. Som virkelig KAN dette..

Om katten holdes inne 100% vil de ikke ha trang til å gå ut fordi de ikke vet bedre.. Så om du først tar katten med ut selv om du er der med den kommer den til å få trang til å gå mer og mer ut.. Katten går da lengre og lengre for hver gang og for hver gang du slepper den ut nærmer den seg mer og mer farene som lurer.

Du kan jo selvsagt bare slippe henne ut nå om du ikke er redd for at hun skal bli tatt av rovdyr, banket opp av andre katter eller gå seg vill...
JEG personlig ville IKKE gjort det. 

Når det kommer til alenetid på dagtid er det ikke noe problem å ha katten alene i ett stort område så lenge katten er trygg. Om hun virker utrygg kan det være lurt å venne henne til begrensede områder av gangen for så å gi henne mer og mer rom :)
Ett annet godt tips er at du bør tenke over hva du ønsker på sikt og venne katten til det. F eks om den ikke får gå på border hiv henne ned fra første stund. Samme gjelder om dere ikke ønsker å ha katten i husets soverom. Lar dere henne få lovt først for så å ombestemme dere så vil katten bli veldig forvirret, og kanskje begynne å skrape på dører osv..

Uansett ønsker jeg deg masse lykke til 

Joyfull skrev:

RosaCupcake skrev:

Ta kontakt med veterinær og spør hva de anbefaler, så får du nok vite at du bør holde henne inne en god stund til! Det er mange meninger der ute, og mange av synspunktene folk har er ikke nødvendigvis det beste for katten. Folk sier de har hatt masse katter opp igjennom årene, men det har desverre ikke vært så mye kunnskap om katt før som der er nå. Derfør anbefaler jeg deg å spørre noen som VET. Som virkelig KAN dette..

Om katten holdes inne 100% vil de ikke ha trang til å gå ut fordi de ikke vet bedre.. Så om du først tar katten med ut selv om du er der med den kommer den til å få trang til å gå mer og mer ut.. Katten går da lengre og lengre for hver gang og for hver gang du slepper den ut nærmer den seg mer og mer farene som lurer.

Du kan jo selvsagt bare slippe henne ut nå om du ikke er redd for at hun skal bli tatt av rovdyr, banket opp av andre katter eller gå seg vill...
JEG personlig ville IKKE gjort det. 

Når det kommer til alenetid på dagtid er det ikke noe problem å ha katten alene i ett stort område så lenge katten er trygg. Om hun virker utrygg kan det være lurt å venne henne til begrensede områder av gangen for så å gi henne mer og mer rom :)
Ett annet godt tips er at du bør tenke over hva du ønsker på sikt og venne katten til det. F eks om den ikke får gå på border hiv henne ned fra første stund. Samme gjelder om dere ikke ønsker å ha katten i husets soverom. Lar dere henne få lovt først for så å ombestemme dere så vil katten bli veldig forvirret, og kanskje begynne å skrape på dører osv..

Uansett ønsker jeg deg masse lykke til 

tull! mange innekatter som bare alltid har vært inne som sitter å vil ut ved vinduet. og når de først får lov å gå ut så merker du at de egentlig har misstrivdes inne.

jeg synes mange ikke tar godt nok vare på dyrene sine, det er utallige unge katter som blir borte. så jeg er absolutt for at katteeiere tar ansvar her. men det finnes faktisk en mellomting mellom å tro at man bare kan slippe katta ut hele natta eller dra på jobb i 8+ timer og tro at "katter klarer seg selv", og å la den være litt ute før 6 mnd alder.

og ang å bli tatt av rovdyr og banket av andre katter - det kan skje uansett om kattungen er 6 mnd eller 6 år. uansett ang juling fra andre katter er det mindre sjanse når den er liten da større katter faktisk skjønner at de bare er kattunger. den ene katten min har sloss med katter 2 ganger (sikkert flere ganger, men 2 ganger den har blitt skadet) og den er en diger ragdoll og er 7 år.

Back
Topp