Når kan de sitte i stol?

Gulltopp

Gift med forumet
Fikk tripp-trapp stol til dåpen, og lurer på når hun kan begynne å sitte i den... Tenker da ikke på alder, men utvikling. Marie er sterk i kroppen i forhold til sine 4 mnd, men hun sitter ikke støtt på egen hånd. (Det var en HS som mente hun kom til å krabbe når hun er 5 mnd[:-]) Har latt henne sitte bittelitt, og det går ganske greit. siger gjerne litt til siden...

Noen som vet hva fysioterapeuter o.l. sier om dette?
 
fysio sier vel at de ikke skal sitte før de kan sitte selv!
 
 
men om hun sitter litt i fanget osv, så gjør ikke det noe synes jeg.
 
 
vi brukte tripp trappen fra 6 mnd på storebror.
 
Noah har sittet et par ganger i tripp trapp stolen allerede. Polstra rundt med vogndyna og teppe da, men han satt der.

Husker ikke hvor gammel Haily var da hun satt i tripp trapp'n heller[:-]
 
Fant dette på mammanett:

Barnet kan sitte i høy barnestol når det selv klarer å sitte uten støtte. Babyer som ikke har lært å sitte enda, bør ikke sitte i høy barnestol. Babyer som delvis har lært å sitte, det vil si klarer å sitte uten støtte i 15-20 sekunder, må heller ikke sitte lenge ad gangen i barnestol. Det vil virke belastende på barnets rygg.

På stokke sine nettsider stod det også at barnet skal kunne sitte selv, eller fra ca 6 mnd.

Men er dette å sitte selv, eller å sette seg opp selv? Er jo ofte forskjell på det!
 
ORIGINAL: Black Diamond

De skal ikke sitte i stol før de kan sitte selv, men litt sitting på fanget er lov [:D]


Tror nok vi venter litt med tripp trappen, men fortsetter å ha henne på fanget litt til!
 
Det jeg vet min hs og mange fysioterapeuter + en stor konferanse for fysioterapeuter blir det sagt at en baby skal ikke sitte i stol/fang o.l før de selv klarer å sitte. De kan være sterke i muskulaturen, men muskelfestene og ryggsøylen er for svak frem til de gjør det på egenhånd. Da de sitter på egenhånd har de all den styrken som skal til.
 
 
Men hva hver og en velger å gjøre er jo opptil den personen...jeg venter til han sitter på egenhånd pga hs sine avdvarsler.
 
 
 
ORIGINAL: tosøtesmå

hun sitter bitte litt i høystol allerede her, men har polstret opp litt med puter og sånn, og er ikke lange stunden av gangen. Ser hun er sååå kry for at hun også får være med og sitte med bordet[:D]

 
 akkurat det samme her..[:D] sitter og slår i bordet og er stor fornøyd..[:D]
 
ORIGINAL: Alma1978

Fant dette på mammanett:

Barnet kan sitte i høy barnestol når det selv klarer å sitte uten støtte. Babyer som ikke har lært å sitte enda, bør ikke sitte i høy barnestol. Babyer som delvis har lært å sitte, det vil si klarer å sitte uten støtte i 15-20 sekunder, må heller ikke sitte lenge ad gangen i barnestol. Det vil virke belastende på barnets rygg.

På stokke sine nettsider stod det også at barnet skal kunne sitte selv, eller fra ca 6 mnd.

Men er dette å sitte selv, eller å sette seg opp selv? Er jo ofte forskjell på det!



jeg øver de ikke på å sitte selv før de kryper. da setter de seg opp og lærer og sitte samtidig.
de andre har gjordt det ca 7 og 7 1/2 mnd.

er det de anbefaler på hs her. sitte når de kan sette seg oppp sjøl, da er ryggen klar[:)] fysio her er engasjert og oppdatert, så det stoler jeg på. da er det mindre risk for at de at de aker på rumpa eller går uten å krype først.
 
Leo vil ikke sitte han, bare stå!!! Han står av seg selv hvis vi holder han i hendene, litt ustø selvsagt. Hvis vi får han til å sitte heiser han seg bare opp i stående på fanget igjen[:)]
 
ORIGINAL: LilleKolibri


meeeen en ting jeg lurer på.. vil ikke babyen din sitte på fanget og så rundt? ligger de i armkroken som små bebiser på 1 mnd? vesla her NEKTER å ligge.. hun SKAL Sitte og får hun ikke prøver hun for harde livet å få satt seg opp selv og begynner å hylgrine fordi hun ikke får til selv.. setter vi hun op i sofaen sitter hun helt selv inntil sofa ryggen ..

 
her var beskjeden fra hs..som forelder må man ta ansvar og gjøre hva som er best for barnet, og da er det bedre å legge babyen i fanget eller på gulvet og legge deg ned på gulvet ved siden av babyen. Even vil gjerne sitte i fanget, men får ikke lov
 
Jeg vil vente til hun setter seg opp selv. Jeg selv har store problemer med ryggen og vil ikke at hun skal få lignende. Jeg gjorde likt med storesøsteren også[:)]
 
Hmmm.. syns dette er en vanskelig diskusjon personlig...

Vil helst gjøre det som blir anbefalt, men utrolig vanskelig når man har en unge som absolutt ikke vil ligge... Som mødre gjør vi jo alt for at barna skal ha det bra (og er derfor vanskelig å holde en baby på 4 måneder i armkroken, når den hylskriker for at den prøver å reise seg opp i sittende stilling). Men skjønner de fysiske anbefalingene, og ønsker på den måten ikke at hun skal sitte før hun er klar for det.

Men det får bli et personlig valg mener jeg.
Her sitter Marte på fanget, men tripptrappstolen kommer vi til å vente med til hun kan sitte selv. [:)]
 
ORIGINAL: Fint_Lite

ORIGINAL: LilleKolibri


meeeen en ting jeg lurer på.. vil ikke babyen din sitte på fanget og så rundt? ligger de i armkroken som små bebiser på 1 mnd? vesla her NEKTER å ligge.. hun SKAL Sitte og får hun ikke prøver hun for harde livet å få satt seg opp selv og begynner å hylgrine fordi hun ikke får til selv.. setter vi hun op i sofaen sitter hun helt selv inntil sofa ryggen ..


her var beskjeden fra hs..som forelder må man ta ansvar og gjøre hva som er best for barnet, og da er det bedre å legge babyen i fanget eller på gulvet og legge deg ned på gulvet ved siden av babyen. Even vil gjerne sitte i fanget, men får ikke lov


M. vil sjelden ligge i fanget, kun hvis hun er stuptrøtt. Hun kan gjerne ligge på gulvet, men ikke hele tiden. Prøver vi å legge henne ned når hun ikke vil, blir det ramaskrik. Velger å la henne sitte på fanget, men vi støtter godt så ikke hele kroppsvekten belastes på hennes rygg! Marie er også av typen som helst vil stå, eller allerhelst hoppe[8|] En hs har kommentert at hun kommer til å begynne å krabbe og etterhvert gå, ganske så tidlig...[:-] Hun ligger allerede på magen med strake armer, og klarer å dytte seg litt bakover. Det er rett før hun klarer å få det ene benet oppunder kroppen...
 
Back
Topp