Når jordmor/lege?

Baby.3

Forelsket i forumet
Hvor langt på vei var/er dere når dere bestiller time hos jordmor/lege?

Mitt 3 barn, men tror jeg er glemt det:)

I enkelte kommuner kan det være litt venteliste for å få time hos jordmor, så kan være lurt å allerede å avtale en time snart, særlig i og med at det er ferietid også. Vanlig med første time hos jordmor rundt uke 12, men varierer fra kommune til kommune og om du har noen risikofaktorer osv. I uke 12 skal det også tas diverse blodprøver hos fastlegen. :happy:

Last edited:
Jeg skal i morgen 6+5

B1 her. Var innom fastlegen for å ta en blodprøve (stoffskifte) i slutten av uke 5. Kom heldigvis på å spørre om time. Fikk da time 2. uka i august, fordi legen er delvis sykmeldt + ferie i juli. Da er jeg 16 uker på vei.. Ringte dermed helsestasjon da jeg var 6+0, og fikk da time i uke 9. Så i hvert fall her jeg bor, ser det ut til at det er lurt å være tidlig ute.

Ja, det lurer jeg på og... og tar jordmor blodprøver eller må jeg innom legen? Det er kanskje forskjellig fra sted til sted det og :rolleyes:

Legen min sa mellom uke 6 og 12...tenker eg bestiller til uke 10 ca...då skal eg ha ferie:happy:

Jeg skal til jordmor førstkommende fredag. Da er jeg 6+3. Jeg ringte helsestasjonen i kommunen og det var hun som ville jeg skulle komme så snart:Heartpink

Jeg var hos lege og jordmor 6+0. Hos lege for å få bekreftet graviditeten. Og når jeg var der og fikk positiv test så tok de blodprøver og målte blodtrykk etc. Skal tilbake 25.mai for første samtale/time rundt graviditet.

Men har du da bestilt for å få bekrefte graviditet eller skal du dit i andre ærend? :)
Nei bekreftelse sa hun var nok med de hjemmetestene. Dette blir en samtale om hvor langt jeg evt er på vei sånn egentlig, forhåpentligvis henvisning til ultralyd, snakke om svangerskapsforgiftning siden jeg hadde det med første og sikkert enda mer jeg lurer på :) blir forhåpentligvis tett fulgt opp mtp blodtrykk osv.

Sist ringte jeg jordmor da jeg var 4+noe, hadde samtale over tlf da jeg var 6+1 og første ordentlige kontroll 14+0. Nå er jeg 7+3 og tenker jeg kanskje skulle ringt en dag:hilarious:

Jeg skal til jordmor om en uke 7+4. og så skal jeg på tul 8+6 på sykehuset og lege 10+2 og sånn fortsetter det vel. Skal ha tett oppfølging dette svangerskapet.

Jeg bestilte dagen jeg fant ut at jeg var gravid. Var livredd for å måtte vente over sommeren, det måtte jeg sist. Så jeg skal til jordmor når jeg er 6+6. Hadde mye bekymringer sist, og ville bruke samme jordmor! Så da kastet jeg meg på :happy:

Jeg skal ha ultralyd i uke 12, og venter med jordmor til ca 18-20 :-)

Var i uke 10 sist, syns det var perfekt. Fikk vite i dag at hun vil ha meg inn i uke 9 denne gang pga risikosvangerskap.

Jeg hadde første time hos jordmor 5+0. Dette er mitt første barn så jeg var litt usikker rundt opplegget, men fikk beskjed om at det var bare fint å komme inn tidlig. Blodprøvene kan ikke tas før man er passert 6+0, så de tok jeg i forbindelse med en legetime jeg hadde 6+4. Ser at mange rundt om sier at blodprøver ikke kan tas før uke 12, men både jordmor og lege har sagt til meg at de kan tas fra uke 6 (sekretæren på legekontoret var usikker på om de kunne tas så tidlig, men fikk bekreftet fra legen at det tidligere var uke 12, men er endret til fra uke 6).

Back
Topp