Når hadde dere første lege/jmtime?

Dragen’s hule

Glad i forumet
Tilgangsansvarlig
Julibarna2024☀️
Jeg vet at man burde ta kontakt med legen med en gang man får positiv test..
Men sist jeg gjorde det så mistet vi før jeg i det hele tatt kom meg på første time.. er det ok å vente?
Jeg får jo litt oppfølging fra venninna mi som er gynekolog, men bør jeg likevel kontakte lege/jordmor allerede nå?
Jeg skal ta ny blodprøve i morgen og får jo da litt mer svar på om ting ser ok ut.. så vurderer å vente til etter det.

Jeg vet at man burde ta kontakt med legen med en gang man får positiv test..
Men sist jeg gjorde det så mistet vi før jeg i det hele tatt kom meg på første time.. er det ok å vente?
Jeg får jo litt oppfølging fra venninna mi som er gynekolog, men bør jeg likevel kontakte lege/jordmor allerede nå?
Jeg skal ta ny blodprøve i morgen og får jo da litt mer svar på om ting ser ok ut.. så vurderer å vente til etter det.
Du må ikke ta kontakt med legen i det du får positiv test, det handler mest om hva du har behov for selv. Hvis man bestiller time tidlig, er det aller mest for å kartlegge dine behov i svangerskapet, hva du lurer på, generell fysisk/psykisk helse, om det er noe spesielt man skal ta hensyn til etc. Jeg har selv første time i uke 8. Les gjerne her: https://www.helsenorge.no/gravid/svangerskapskontroller/ :love2

Du må ikke ta kontakt med legen i det du får positiv test, det handler mest om hva du har behov for selv. Hvis man bestiller time tidlig, er det aller mest for å kartlegge dine behov i svangerskapet, hva du lurer på, generell fysisk/psykisk helse, om det er noe spesielt man skal ta hensyn til etc. Jeg har selv første time i uke 8. Les gjerne her: https://www.helsenorge.no/gravid/svangerskapskontroller/ :love2
Det står jo at man bør få time tidlig, men jeg kjenner at jeg ikke helt orker å måtte avbestille en time igjen dersom jeg på nytt skal miste..
Får bare ta stilling til det etter blodprøven i morgen, er det grei økning da så tar jeg nok kontakt med fastlegen eller jordmor.

Sist gang ringte jeg veldig tidlig, og fikk uansett ikke time før ut i uke 8 en gang. Mistet også før jeg rakk å komme meg på timen. Kjip telefon å ta etterpå for å avbestille timen. Så min plan er å avvente iallefall et par uker til..

Det står jo at man bør få time tidlig, men jeg kjenner at jeg ikke helt orker å måtte avbestille en time igjen dersom jeg på nytt skal miste..
Får bare ta stilling til det etter blodprøven i morgen, er det grei økning da så tar jeg nok kontakt med fastlegen eller jordmor.
Ja, nå tenkte jeg tidlig som i før uke 6-12, rett etter positiv test. Du får finne ut av hva som passer deg best. Spørs jo litt hva man selv kan om anbefalinger, hvilken støtte man trenger tidlig, egen helse/risikofaktorer etc. Det er for å fange opp alle som har behov tidlig. Tenker selv at ca uke 8 er bra.

Det er som mange sier, du får ikke time før uke 8, får du tidligere så er du heldig. Det som er viktig å huske på er at mange ønsker tidlig ordinære ultralyd i uke 12 - 13 og derfor ønsker å få en time tidlig, men dette er noe som venninnen din kan sende henvisning på ;)

Jeg skal vente litt til med å bestille time. Sist hadde jeg behov for hjelp med kvalmen i uke 7, så tenker at jeg venter litt å ser om kvalmen dukker opp igjen, så ringer jeg om time rundt uke 6/7 så kan jeg få snakket med legen om evt kvalme/plager og avtalt blodprøver etc da :)

Det er som mange sier, du får ikke time før uke 8, får du tidligere så er du heldig. Det som er viktig å huske på er at mange ønsker tidlig ordinære ultralyd i uke 12 - 13 og derfor ønsker å få en time tidlig, men dette er noe som venninnen din kan sende henvisning på ;)
Ja hun ordner heldigvis alt sånn for meg, ikke sikkert hun sender henvisning heller, kan godt være hun bare ordner med UL selv.
Men da skal jeg i alle fall ikke stresse med at jeg ikke har ringt legen og bestilt time..
Sist ringte jeg JM så fort jeg hadde positiv test, og da fikk jeg time i uke 8.. Var kjipt å ringe å avbestille den allerede i uke 5..

Ja hun ordner heldigvis alt sånn for meg, ikke sikkert hun sender henvisning heller, kan godt være hun bare ordner med UL selv.
Men da skal jeg i alle fall ikke stresse med at jeg ikke har ringt legen og bestilt time..
Sist ringte jeg JM så fort jeg hadde positiv test, og da fikk jeg time i uke 8.. Var kjipt å ringe å avbestille den allerede i uke 5..
Har vært i samme situasjonen hvor jeg måtte avbestille 2 ganger, de siste gangene har jeg ikke orket å bestille noe før jeg har passert uke 12. Den verste følelsen er når de skal prøve å støtte og vise omsorg men det er ikke akkurat det du vil høre eller så får du en sur kjerring som har en dårlig dag og lar det gå ut over den stakkars pasienten.

Sender deg masse varme klemmer :Heartpink

Jeg hadde time hos legen allerede i graviduke 7 ( 6+2 ). Det gjorde jeg for jeg ønsket innkalling til tidlig u.l :)

Får dere tul på sykehuset, eller er det noe dere booker selv?

3 dager til første legetime, 7+3. Da blir det litt mer ekte. Må bare få bort denne høye feberen, så jeg klarer å komme meg til timen :bored:

• Omsorg
Reactions: Tia
Back
Topp