Når ha første kontroll?

Løvemams

Forelsket i forumet
Sensommerlykke 2017
Hei dere. Jeg fant ganske nylig ut at jeg er gravid, og er ifølge mine beregninger 6+3 idag. Ringte til legen idag, og fikk første time 15 mai. Dette er min første, og jeg er litt usikker på når det er vanlig å ha første kontroll, men syns det er litt lenge å vente heeelt til midten av mai? Når skal dere ha første kontroll? :)
 
Det var veldig lenge til synes jeg.
Jeg er 7 + 1 idag og har time første uka i april. Så da er jeg vel 9 uker på første kontroll, men jeg vet jo egentlig ikke hva som er vanlig..
 
Det synes jeg var sent, da er du jo nesten 15 uker og skal jo snart på ul. Du burde jo hatt time i midten av april.

Jeg har ikke bestilt time ennå, bestiller etter påske og satser på midten av april omtrent.
 
Jeg skal til første kontroll i uke 12 hos lege. Det er i midten av april en gang. Trenger ikke tidligere.
Men synest kankje i midten av mai var litt sent, mtp at legen skal henvise til ordinær UL. De trenger gjerne noen uker på seg på sykehuset.
 
Har time når jeg er 11/12 uker på vei. Ser ikke helt poenget med tidligere kontroll enn det med mindre det er noe spes. Hva gjør man på kontroll i uke 6?
 
Skal heller ikke ha kontroll før i uke 14, (hos jordmor) :/ syns det er leeenge til. men skal på tidlig UL før det, så da går det vel greit :) Blir muligens en legetime etter påske da, har noen spørsmål nemlig, å da blir vel det regnet som første kontroll kanskje :)
 
Skal ikke første kontroll være mellom uke 8 og 12? :) Hørtes litt sent ut ja, kanskje du får byttet til slutten av april/ begynnelsen av mai? :)
 
Har time når jeg er 11/12 uker på vei. Ser ikke helt poenget med tidligere kontroll enn det med mindre det er noe spes. Hva gjør man på kontroll i uke 6?

Tok blodprøver, snakket litt om viktige ting og la litt til rette for hvordan veien videre skal gå:) og fylte ut helsekortet såklart..
Aner ikke hvorfor jeg fikk time så tidlig (er tredjegangsgravid) men synes såklart det er veldig greit:)
 
Takk for svar dere. Godt å høre at det ikke bare var meg som synes dette var litt sent :) Jeg er jo førstegangs, og bare 19 år, så sitter inne med mange spørsmål og syns da det blir litt dumt å måtte vente så lenge.

Jeg tror det kan være nytteløst for meg å prøve å få byttet timen da jeg fikk vite at dette var første ledige, men det er vel mulig å dra til helsestasjonen før legetimen og snakke med de der? Og er det noen som vet om de på helsestasjonen har mulighet til å henvise til tidlig ul? :)
 
På første så fikk jeg beskjed om at de tok i uke 8-10 eller noe sånt (husker ikke helt). Det synes jo jeg var sent siden dette var første gang. Så jeg fikk komme inn allerede i uke 5 eller 6. Jeg hadde jo masse spørsmål og ting og synes det var godt å komme i gang. Her jeg bor nå tror jeg også det er ca i uke 8-10 de tok første kontroll, har ikke ringt enda. Det skal nok gå greit siden jeg ikke har så mye spørsmål denne gangen. Men er jo litt spennende å komme i gang :) Men jeg synes i midten av mai hørtes fryktelig sent ut når det er første gang man er gravid.
 
Jeg vet ikke om helsestasjon kan, men jordmor kan henvise til UL.
 
Ikke noe ledig før 15. mai? hvilken lege er det som har så fullbooket timeplan. Høres jo merkelig ut.
 
Ikke noe ledig før 15. mai? hvilken lege er det som har så fullbooket timeplan. Høres jo merkelig ut.

Ja, jeg reagerer på det samme. Jeg tror de har noen "haste-timer" innlagt i timeplanen, men graviditet ble ikke regnet som hastetime, og hun i skranken mente det fint gitt ant å vente til 15 mai..
 
Jeg fikk beskjed fra legen om første kontroll i siste uken av april, da er jeg mellom 11 og 12 uker på vei.
 
Men da ringer du til din lokale jordmor, og får en time hos henne ca i uke 12. Det hadde jeg gjort :)
 
Jeg er 7+3 i dag å har legetime 8 april da er jeg 10+3. Å ha første kontrollen i uke 15 er litt seint, man skal jo ha den mellom 8 og 12. Hadde ringt å prøvd å få time tidligere
 
Ikke noe ledig før 15. mai? hvilken lege er det som har så fullbooket timeplan. Høres jo merkelig ut.
Har ringt nå og her var det vanlig i uke 10. Så det har jeg fått :)
 
Hei dere. Jeg fant ganske nylig ut at jeg er gravid, og er ifølge mine beregninger 6+3 idag. Ringte til legen idag, og fikk første time 15 mai. Dette er min første, og jeg er litt usikker på når det er vanlig å ha første kontroll, men syns det er litt lenge å vente heeelt til midten av mai? Når skal dere ha første kontroll? :)


Gratulerer så masse med graviditeten. Sniker litt fra september 2013. Jeg hadde første time hos lege på torsdag. Da var jeg 12+0. Det var ikke noe uvanlig. Så er første time hos jordmor om en måned.
Lykke til med alt! :)



Peace & love from Tessa
Termin 26/9-13
 
Back
Topp