Når gir dere Paracet?

Valhin

Betatt av forumet
Lillegutt er febersyk. Svært redusert, og har ligget på sofaen i nesten hele dag. Ikke spist, drukket kanskje 1,5 glass med eplejuice til sammen i dag.
Han har mellom 39 og 40 i feber, det varierer litt virker det som.

Mitt spørsmål er;
- Når gir dere Paracet?

Jeg har nok ganske høy terskel for å gi det...... Han fikk en i dag på formiddagen (stikkpille), men ingenting etter det. Han er en gutt som ALDRI surver, så sånn sett klager han ikke annet en at han er helt utslått. Synes så synd på han... Han har begynt å hoste de siste timene, så er redd det endre i falsk krupp som han ofte har hatt.

Er det ok å ha lav terskel for smertestillende til barn?

Jeg har vanligvis ganske høy terskel for å gi Paracet, men når det er snakk om forholdsvis høy feber, nedsatt allmenntilstand og du merker at han ikke har det godt hadde jeg gitt. God bedring :-)

Jeg gir feber når de bikker 39 i feber jeg da og spesielt når de i tillegg ikke spiser/drikker så mye i tillegg. Jeg gir paracet hver 4 time men har også gitt ibux/pinex (det som er riktig til barn av de to, husker ikke)hver 6 time da paracet kun tar smertene mens den andre tar en evt betennelse. God bedring i heimen

Vi gir når ungen passerer 39 i feber og spesielt når allmenntilstanden er dårlig i tillegg

Ved feber over 39 gir jeg alltid ved sengetid for å være sikker på at feberen ikke blir skadelig høy i løpet av natten, pleier å ha på vekkerklokke og sjekker 1-2 ganger i løpet av natten i tillegg. Jeg har selv hastt 42 i feber som barn så er ganske redd for høy feber om natten, om dagen følger jeg jo nøye med så ikke samme redselen der. Har i tillegg en gutt som lett får høy feber og som blir først dårlig og da kjempe dårlig når den blir høy. Pleier ikke å gi på dagtid før den bikker 40 eller hvis formen er elendig, feks blir apatisk eller tårene begynner å renne av feberen osv.

Lillegutt er febersyk. Svært redusert, og har ligget på sofaen i nesten hele dag. Ikke spist, drukket kanskje 1,5 glass med eplejuice til sammen i dag.

Mitt spørsmål er;
- Når gir dere Paracet?

Jeg har nok ganske høy terskel for å gi det...... Han fikk en i dag på formiddagen (stikkpille), men ingenting etter det. Han er en gutt som ALDRI surver, så sånn sett klager han ikke annet en at han er helt utslått. Synes så synd på han... Han har begynt å hoste de siste timene, så er redd det endre i falsk krupp som han ofte har hatt.

Synes det er helt greit/riktig at du gir Paracet når allmenntilstanden er tydelig redusert! Her i hjemmet tar vi utgangspunkt i allmenntilstanden når vi avgjør om vi skal gi han febernedsettende. God bedring til lillemann! :)

Jeg har relativt lav terskel for å gi Paracet. Er ungen redusert og utilpass så får hun selvsagt Paracet.

Jeg gir paracet dersom allmenntilstanden er ganske dårlig og/eller hvis feberen er høy, type 39-40.

Gir Paracet eller Ibux hvis han har vondt, hvis feberen er veldig høy, hvis han ikke klarer å få i seg væske ved feber eller hvis han plages av feberen. Er ikke redd for å gi når det er indikasjon :)

Frøkna her fikk nå til leggetid.

Hun har sovet stort sett i hele dag og ligget over 39 i temp.

Jeg har stort terskel for å gi jeg og, men gir til leggetid når tempen er høy.

Hvis han har vondt, høy feber og du ikke får i ham noe særlig veske, så nei, da syns jeg ikke det er greit at du ikke gir ham paracet.

39,3 før leggetid her nå... Fikk en Paracet. Håper han klarer å sove gjennom natten, det hjelper for en liten kropp!

Ved feber over 39 gir jeg alltid ved sengetid for å være sikker på at feberen ikke blir skadelig høy i løpet av natten, pleier å ha på vekkerklokke og sjekker 1-2 ganger i løpet av natten i tillegg. Jeg har selv hastt 42 i feber som barn så er ganske redd for høy feber om natten, om dagen følger jeg jo nøye med så ikke samme redselen der. Har i tillegg en gutt som lett får høy feber og som blir først dårlig og da kjempe dårlig når den blir høy. Pleier ikke å gi på dagtid før den bikker 40 eller hvis formen er elendig, feks blir apatisk eller tårene begynner å renne av feberen osv.
Ååååhhh.... Tårene trillet helt plutselig i sted :-( Er det vanlig når feberen er høy? Han fikk Paracet før han la seg nå, så håper det hjelper litt!

Mitt spørsmål er;
- Når gir dere Paracet?

Svært redusert + så høy feber så hadde jeg nok gitt paracet.
God bedring, håper han blir frisk fort :)

Ååååhhh.... Tårene trillet helt plutselig i sted :-( Er det vanlig når feberen er høy? Han fikk Paracet før han la seg nå, så håper det hjelper litt!

Nei, ekstremt uvanlige, jeg hadde det bare 1-2 ganger rundt 7 årsalderen og på dagtid. Men man bør sjekke til barn med feber helst 1-2 ganger om natten. Nå har min blitt litt over 2 år og våkner og gråter hvis feberen øker igjen. Guttungen er ørebarn og får sjelden feber, kun når han har ørebetennelse og da blir den ført 40-40,5 og da får han kjapt paracet. I forrige uke gikk han fra helt fin i barnehagen til 40 i feber på veldig kort tid.

Jeg gir paracet når de bikker 39 grader, for da har de det tydelig vondt. Gir tidligere om jeg ser tegn til smerter, men over 39 er det 99% sikkert at febersmertene slår inn. Det har de nok arvet fra meg, og jeg vet hvor fælt det er :/ Fungerer ikke paraceten på max 1,5 time gir jeg ibux/nurofen mixtur.

Gir på temp over 39 til natten 40 på dag.. Men gir tidligere dersom almenntilstanden tilsier de trenger det før ved smerte/ apatisk og nekter å spise/drikke etc..

I kveld fikk jenta mi på 7 mnd paracet på 38,9 f eks.. Da hun bare gråt og var veldig utilpass.. Etter en liten time smilte hun iallefall til oss igjen og orka sitte litt i vippestolen.

Jeg gir alltid febernedsettende ved sengetid hvis feberen er stigende. Redd for plutselig økning. På dagtid ser jeg ann formen og om han har vondt.

Back
Topp