Når gå ned til 1 lur?

Tulla84

Gift med forumet
Junibarna 2015
Novemberbarna 19
Jenta vår sover 2 ganger på dagen. Fra ca 8-8.45 og fra ca 12-13.30.

Har noen av dere gått en til en hvil om dagen? Evt hvorfor ?

Jenta her har bestandig våknet mange ganger om kvelden og natta... Derfor lurer jeg på om det er påtide å kutte ned soving på dagtid til kun 1 gang.
 
Det er så individuelt. Noen trenger 2 lurer lenge og andre kan ha kun 1 ved veldig tidlig alder..

Vi har en dupp på formiddag halvtime/time og en powernap på ettermiddagen.. Kanskje bare 10-15 min.
 
Sover på samme tidspunkt her også, en kort på morgenen og en lenger senere. Mine har gjort det i begynnelsen i barnehagen også, men tenker litt om vi skal prøve å gå ned til en lang nærmere sommeren nå. Tidligere har han sovet 1 time og så 2-3 timer. Nå er det sjelden han sover mer enn 1 time hver gang.
 
Han har lenge bare hatt en lur. Siden før jul :-o

Han sover 12 timer om natta, og har stort sett 1 lur i 12 tiden. Men hvis han sovner tidligere, så trenger han noen minutter på ettermiddagen også :)
 
Her soves det fra 09.00-09.45 + 12.00-13.00 og 16.00-16.30. Eller, varierer helt sykt mye hvor lenge duppene hans varer. Noen ganger er den første duppen på 1-1,5t. Da holder det ofte med 30min på ettermiddagen. Synes det er vanskelig med dagsoving..
 
Her sover hun:
08.30-10.00
13.00-15.00
Så vi er LANGT fra å kun trenge en lur :)
Storebror sov 2 gng om dagen til han var 2 år ..
 
Her har vi 1-2 dupper. Varierer litt med hvor lenge han sover på morgen og hva vi gjør :p

Sover han til 07:30 eller lenger (som han har gjort siden pappaen fikk perm :(, jeg måtte opp kl 5-6 så er litt irritert :p) så prøver vi på 1 dupp rundt 12-2 ish, sover han kortere eller vi er ute å triller rundt kl 10 ish sover han 2 dupper på 1-1,5 time :) sover da fra 9:30/10-11 ish og fra 14-15 :) skal helst ikke sove så mye etter 15:30 for da blir nattaen ødelagt
 
Her varierer vi mellom 1 og 2, alt etter når hun våkner på morgenen (kl 6 eller kl 8). Virker som vi er i overgangen til at hun sover mer på natta, men våkner tidligere :p
 
Legger seg 19.30 og står opp 6/7. Så sovner hun i 9-tida og sover som regel til 10, så er det lur 13/14 til 15/16. Den siste luren har blitt forskjøvet fra 12 etter vi kutter ut 16-luren på 30min.
Storebror som blir 3 i juli driver å avvikler siste dagslur nå, er en prosess over tid og føler det blir best sånn :)
 
Har en hvil på formiddag og en på ettermiddag, variere mellom 1-2 timer begge lurene. Tror han trenger det en lang stund til frem i tid. Sover 12 timer i strekk på natta:)
Har hørt at å kutte søvn på dagtid ikke hjelper på nattesøvnen, men jeg har ikke erfaring selv altså. Må bare prøve deg frem:)
 
Enkelt dager en lur, andre dager to lurer. Av og til blir den siste litt sein, da justerer vi leggetiden på kvelden. Hun styrer det ganske bra selv, og gir tydelig uttrykk for det både dersom hun trenger å sove, eller om hun virkelig ikke vil sove ;)
 
Skulle ønske jeg hadde en baby som hadde søvnbehov.. Men denne frøkna er lik sin pappa :p
 
Her har vi nå 1 hvil på 2-3 timer. Det skjedde helt av seg selv. Før hadde han første kl 10 og andre kl 14. Så merket vi etterhvert at andre hvil ble seinere og seinere. Og til slutt, når hvilen nærmet seg 1,5 time før leggetid, la vi han bare litt tidligere for natten. Så gikk det seg til etter en uke.

Jeg har alltid latt ham styre selv når han vil sove. Merker veldig på han når han blir trøtt.

Må legge til at han sover 19-8. Så formiddagshvil har vi aldri hatt.
 
Back
Topp