Når forteller dere til kommende storesøsken?

sunshinex

Forelsket i forumet
Septembergull'17
Sommerfuglene
Lurer litt på når man skal fortelle til den ungen/ungene man har fra før at dem får nytt søsken?[emoji4]

Det lurer jeg på og! Og hvordan man gjør det på best mulig måte.

Har en gutt på 3 år, så jeg tenker å lese litt bøker om det å bli storebror til han. Men tenker at det ikke er noe poeng å snakke om det ennå. Å vente på noe helt til sommeren blir alt for lenge for han. Tenkte kanskje å vente til etter oul? Så vet vi om alt er Ok.

Men tenker det kan bli utfordrende med annen familie osv. Ska man da unngå å snakke om graviditeten osv med 3 åringen tilstede? Tar gjerne mot tips[emoji4]

Dette her lurer jeg også på. Har en 2 åring som spør nesten daglig om lillebror. Hadde tenkt å fortelle henne det rett før vi forteller familien. Men det kan fort bli lang tid å vente for en liten jente [emoji4]

Aner ikke. Etter uke 12 kanskje, evt før om formen blir skikkelig elendig. Har en 4 åring og en på 2,5 som sier de ønsker seg ei lillesøster, så de er nå klare for det :P

Her vet ungene det. Men de er jo 15, 12, 11 og 8, så litt lettere å forklare. Lille på 2 bryr seg ikke, men jeg tenker vi begynner å forberede henne litt på baby når det nærmer seg vår. Leser litt om det osv.

Jeg sitter på tanken å fortelle det til min på snart 5 litt etter tul så familien etterpå så vi slipper å for snakke oss[emoji23]

Vi prater om det allerede med ettåringen. Det kom så beleilig masse programmer etter hverandre om det å bli storesøsken på NRK super her om dagen og hver gang vi ser en baby på bilde/TV e.l. så sier jeg at det kommer en baby til oss. Og når hun koser med magen så peker og forklarer jeg at mamma har en baby i magen. Hun forstår ordet baby så jeg tenkte at vi kan begynne å snakke om det ihvertfall, selv om jeg ikke er sikker på hvor mye hun forstår enda.

Vi prater om det allerede med ettåringen. Det kom så beleilig masse programmer etter hverandre om det å bli storesøsken på NRK super her om dagen og hver gang vi ser en baby på bilde/TV e.l. så sier jeg at det kommer en baby til oss. Og når hun koser med magen så peker og forklarer jeg at mamma har en baby i magen. Hun forstår ordet baby så jeg tenkte at vi kan begynne å snakke om det ihvertfall, selv om jeg ikke er sikker på hvor mye hun forstår enda.
Ååå, Daniel Tiger har jo fått lillesøster..! Vi prater om det når vi ser på:-)

Tenker å sei det når me har høyrt eller sett hjerteslag. Då skal dei få fortelle det til resten av familien. Gutane våre er 6,5 og 3. Om det skulle vere noko gale på oul so tenker eg at det er naturleg at ungane får ta del i sorga, og at da skal me komma igjennom ilag ♡

Det med at det blir lenge å vente, stemmer for sovidt. Men eg e så redd for at andre forsnakkar seg, so vil sei da til dei først ♡ me har jo heller ikkje tenkt å ha alt fokus på at eg er gravid, so trur ikkje dei kjem til å gå åtenke på da heile tida:)

Jeg vet ikke. Jeg aner ikke. Kommer til å få mage fort men håper jeg kan vente til etter OUL=)

Hun har veldig lyst til å bli det og vi har veldig lyst å fortelle. Hun blir 3 år i desember. Men vi må vente litt. Til vi skal si det til de nærmeste eller at vi har TUL bilde eller magen vokser.

Synes det var et godt tips å lese bøker. Det må inn i innkjøp.

Hun er ikke så flink på hemmeligheter. XD skulle få oss ny bil. Og hun snakket om det forran alle uten at noen skjønte noe da.

Vi fortalte det til storesøster på 3 år i uke 9. Da visste nærmeste familie det og vi hadde sett hjerteslag på UL. Skulle det vise seg at noe var alvorlig galt på OUL hadde jeg planer om å inkludere henne i det også, så hun forstod hvorfor mamma og pappa var lei seg. Nå har jeg 8 uker igjen og hun er litt utålmodig gode jenta mi, men jeg angrer ikke på at vi fortalte så tidlig. Jeg tror ikke 1 mnd fra eller til har så mye å si når det uansett blir lenge å vente. Og det var veldig viktig at nyheten kom fra oss foreldre og ikke at hun fanget det opp via andre. Det jeg ikke hadde tenkt på var at en 3 åring deler informasjon med alle andre - så plutselig visste barnehagen det, en del folk på bussen, naboene osv

Uke 12 [emoji5] Storebror på 5år kommer til å bli SÅ glad! Han håper nok på en gutt da han har ei plagsom lillesøster på snart 3[emoji28]

Tenker vente til nært jul, og har tidligere ikke fått mage før etter 16 uker... vet jo ikke om det lar seg skjule denne gangen ;)
Vet ikke hvordan søsknene vil ta det, men vet de to yngste blir veldig glade :)

Kjem nok til å vente til rundt uke 12. Skal på tul. Men håper eg ikkje blir plaga med kvalme[emoji135]

Back
Topp