Når forteller dere søsken?

mammatilen_90

Forelsket i forumet
Assistert-jentene
Oktobergull 2022
Siden vi har blitt gravide med IVF vet de aller nærmeste oss "resultatet" da de har fulgt oss i prosessen og det naturligvis kom masse spørsmål..

Har tenkt å fortelle det til resten av familie/venner uke 12.

Men når er det egebtlig innafor å fortelle søsken?

Har en gutt som går i 1. Klasse (6 år), han er flink til å plapre. Men samtidig får han med seg ganske mye... Usikker rpå når vi burde si det til han.

Jeg sier det til min sønn samtidig som vi tenker at nyheten er «offentlig» ettersom jeg regner med han kommer til å fortelle det til hele barnehagen etc. Han er bare 2 år da, så det er enkelt å skjule det for ham. Han vet ikke hva gravid er. Men å begynne å snakke om at mamma har baby i magen og sånn, det gjør vi nok ikke før uke 12 tidligst tenker jeg.

Jeg sier det til min sønn samtidig som vi tenker at nyheten er «offentlig» ettersom jeg regner med han kommer til å fortelle det til hele barnehagen etc. Han er bare 2 år da, så det er enkelt å skjule det for ham. Han vet ikke hva gravid er. Men å begynne å snakke om at mamma har baby i magen og sånn, det gjør vi nok ikke før uke 12 tidligst tenker jeg.

Skjønner den når han er 2 år! Ikke vits å si det før :)

Er redd gutten vår skal lure på hvorfor mamma ikke er i form eller plukker opp ting fra samtaler. Han vet godt hva gravid er og søsken har vært et tema i mange år. Føler vi har løyet til han når vi måtte på sykehuset for å sette inn egget eller jeg skulle ha medisiner etc. Ekkel følelse men samtidig vil jeg jo ikke møtte forklare hvis det ikke går bra heller.

Jeg vil drøye så lenge som mulig tenker jeg :-) Ventetiden blir såååå lang om 6-åringen og 8-åringen får vite det tidlig

Aller tidligst blir uke 12, men håper kanskje vi klarer å holde det skjult til oul :D

Har en gutt som går i 1. Klasse (6 år), han er flink til å plapre. Men samtidig får han med seg ganske mye... Usikker rpå når vi burde si det til han.[/QUOTE]

Jeg har også en gutt i 1.klasse, og er like usikker som deg. Men jeg vet han kommer til å oppdage at mamma er annerledes, at jeg hviler mer, spiser litt annerledes, ikke drikker kaffe etc, så jeg tror vi forteller ham det før uke 12. De er ganske store når de er 6 år, og alt for flinke til å få med seg det de voksne snakker om, så jeg tørr ikke holde det hemmelig for lenge.

Her skal vi holde tett så lenge som mulig. Har en 15åring som skal stå komf og ønsker ikke at noen skal vite før det. Det skal være hennes dag/tid:Heartred

Spørs nå da.. vil jo være fullgåtte 19 uker...
Men et ønske er det:love2

Vi forteller etter tidlig ultralyd :) Da vet vi om alt er bra og det føles tryggere. Skulle gjerne ventet lengere, fordi ventetida ble lang for han som var 10 år sist :) Men jeg regner med det begynner å vise rundt den tida så like greit å si det da.

Her vet alle mine 3 det for de bor sammen med meg, men datteren til sambo vet det ikke enda da hun bor hos mor. :happy: Hun får vite det når vi vet sikkert at alt er bra og går bra. Men jeg er ekstremt oppblåst så alle ser det :rolleyes: Men overraskende hvor mange som ikke tør å spørre :dance008

Vi fortalte 3-åringen etter UL sist fredag (8+1), fordi hun har spurt masse om hvorfor jeg er dårlig. Hun hadde utrolig nok ikke delt nyheten videre i barnehagen idag.

Forteller etter tidlig ultralyd i uke 12/13. Tenker at jeg skal over 12 ukers kneika i alle fall :)
De er 13, 9 og 1 år. Minste finner vel ikke ut av det før vi kommer hjem med en ny baby :joyful:

Vi har to gutter på 7 og ei på 8. planen er å vente lengst mulig, i hvert fall til uke 12. Aller helst til etter oul men hvis formen min blir like ille som sist så må vi nok si det før. Tenker de får vite det når det er offentlig for alle andre.

Vi har en gutt på 4, blir 5 i september og tenke å vente til etter oul med å fortelle han, men vi får se :oops:

Vi snakket litt generelt med 2,5 åringen om han kunne tenke seg å bli storebror og få en ny baby i hus :happy: usikker hvor mye han skjønner av det, men har samtidig sagt at det ikke skjer med en gang :joyful: så når han nå snakker om det at han skal bli storebror, sier han samtidig «men ikke helt ennå» :hilarious: men han er heller ikke typen som bare forteller random ting til andre, så foreløpig sier han det kun om vi spør han direkte. Så ingen stor fare mtp.å fortelle i bhg :) tenker det er greit å sakte men sikkert forberede han på det.

Har en på 11 og en på 9 år som ikke vet det enda. Jeg vet at 9 åringen ønsker seg veldig å få søsken. Jeg vil ikke si noe før jeg har sett hjerteslag på ultralyd iallefall. Men tenkte å fortelle det når vinterferien er slutt. Vi skulle egentlig på ultralyd i dag, men måtte flyttes til i morgen. Håper bare det blir da og ikke må flyttes enda mer på. Tenker det er greit å si det før alle andre rundt vet det så ikke noen plaprer til ungene før vi har fått sagt noe selv.

Har to jenter på 13 og 14 år som har fått vite det allerede. Mye pga at jeg er hjemme med svangerskapspenger og ikke er på jobb:D men veldig koselig at de vet det. De sier ingenting videre:Heartred han på 1,5 skjønner jo ingenting av det så.. :p

Her har vi sagt til 2-åringen at mamma har baby i magen. Usikker på hvor mye han skjønner av det. Han har nesten ikke språk enda, så ikke bekymret for at han sier noe i barnehagen

Mye forskjellig ute å går - takk for mange bra synspunkter og ideer. Jeg tror vi skal prøve å vente til UL i uke 8 eller uke 12. Hvis formen holder seg noenlunde fin. Jeg er mest redd for å fortelle og skape glede da dette er veldig etterlengtet fra alle i familien i tilfelle det ikke går bra. Tror sønnen vår hadde blitt knust etter å ha ønsket deg søsken så lenge.. Han har tilogmed laget en navneliste for fremtidig søsken :oops:

Mye forskjellig ute å går - takk for mange bra synspunkter og ideer. Jeg tror vi skal prøve å vente til UL i uke 8 eller uke 12. Hvis formen holder seg noenlunde fin. Jeg er mest redd for å fortelle og skape glede da dette er veldig etterlengtet fra alle i familien i tilfelle det ikke går bra. Tror sønnen vår hadde blitt knust etter å ha ønsket deg søsken så lenge.. Han har tilogmed laget en navneliste for fremtidig søsken :oops:

Samme tenker jeg også om sønnen min, han ville blitt knust om det gikk galt så syns det er greit å vente til det er litt tryggere. Pluss at han aldri ville klart å holde det hemmelig særlig lenge :D

Back
Topp