Når fortelle søsken?

Mbra

Blir kjent med forumet
Hvordan og når fortalte dere de litt yngre barna at de skal bli storesøsken? Jeg har en gutt på 4,5 år og han har en tendens til å si mye rart i barnehagen :smiley-ashamed004 Han har også sagt en gang for flere månder siden at mamma har baby i magen når han egentlig mente at tanta hans hadde det:wacky:
 
Jeg har tenkt å si det til uka om det er liv på TUL :) har fem of treåring. Vil da være i uke 8.

Og tror det bare blir en samtale hjemme først. Må jo snakke om det endel fremover, så blir mest åpning av temaet.
 
Har to søsken på 5 år 2 år. Tenkte fortelle det når vi er kommet til 12 uker. Da får nok øvrig familie og venner vite det. Og tenkte det va greit at barna våre fikk høre det fra oss foreldre. Skal ikke på TUL før litt senere, men tenkte uke 12 kunne være et greit tidspunkt å si det på.
 
Våre to gutter er 8 og 11 år, så jeg tenker å at vi sier det til dem i uke 12/13, nå vi vet mer om at det faktisk går bra dette her. Vi skal på en TUL neste fredag også da, så da får vi jo en pekepinn også.
Men jeg vil veldig gjerne si det til guttene våre først, så kan de få være med på hemmeligheten noen dager hvis de vil. Som en familie. Å om/når de begynner å si det til folk de kjenner, så gjør det ingenting når vi er komt til uke 12/13 kontra uke 8. Da måtte de ha holdt det hemmelig, og jeg vet ikke hvor lenge de klarer :p
Jeg holder på å designe t-skjorter til dem, som jeg tenker er måten de får vite det på:Heartbigred
 
Har ei datter på 2 år, og vi fortalte det med en gang. Hun hadde en periode hvor hun pekte på magen min å sa: «bebi» :love017 tror ikke hun helt skjønner det enda, men prøver å snakke om bebi i magen til mamma, har vist henne ultralyd bilde og latt henne høre hjertelyden jeg tok opp på tlf :D
 
vet ikke om jeg greier å vente til TUL(vet enda ikke når den blir) tenkte kanskje å vente til etter første jordmor time :) har også lageten tskjorte til han som det står leveld up to big brother på tenkte at familien min får vite det i bursdagen til bestemoren min samme som da jeg var gravid med guttungen:love017 så må nesten fortelle det til han litt før da tenker jeg vill da være rundt uke 11 en plass:)
 
Tenker vi forteller det etter TUL :)
 
Mine barn er 9 og 15. Jeg tenkte vi skulle ramme inn et ul-bilde.

Vi har en tradisjon hvor vi går i en park og tar et bilde av barna i samme positur hvert år. Så i år tenkte vi å begynne å ta bilde også stopper jeg plutselig og sier:

«Men vent litt. Vi mangler jo noen!»

Også gir de det innrammede bildet :angel4
Også skal det hele filmes av mannen :love017
 
Satt i soffaen tidligere i dag når guttungen kom for å sitte og kose i armkroken så sier han med litt babystemme at han ønsker seg en baby :Heartred svarer han med ønsker du deg det ja, hva ønsker du deg mest da? En lillesøster eller en lillebror? Og han ønsket seg ei lillesøster:love017 sa vidre at vi får se hva vi får til før vi koste videre:happy: så får vi se om han skjønte noe av det:)
 
Vi forteller 5 åringen på torsdag etter TUL hvis vi hører hjerteslag. Da er jeg i uke 9 (8+2) :happy093
 
Vi venter til etter otul ☺️
 
Vi fortalte det fort til jenta her hjemme. Allerede uke 6. Jeg sa ifra på jobb og. Og vi har fortalt nærmeste venner og noen få i familien. Men pga mye blødninger og masse problemer i graviditet. Så deler vi ikke mer før uke 12. Det er ikke vits. Har vært på 3 ultralyd allerede. Bare på sjekk. Og vært sykmeldt en del. Det har vært slitsomt. Nå skal jeg bare krysse grensa for spontan abort. Og løfte blikket. Har hatt 3 sa før. Minne og smerten rundt dette va beintøft.

Det er mange år siden. Men minnene er fullt i live. Pga jeg er gravid.
 
Vi fortalte storesøsken i dag etter en vellykket ul. Er nå 12 +0 så nå holder vi det ikke skjult for noen lenger :) De var ikke så veldig nysgjerrige på at det er en baby i mammas mage, men så er de jo bare 3 og snart 2 år :)
 
Skulle ta det etter neste ul (om 12 dager). Men siden jeg ble brått innlagt på sykehuset så fortalte vi det i går så de ikke bekymrer seg for hvorfor mamma er så dårlig. De er 15 og 9 år gamle - så store flotte barn.

15 åringen gjetta det før jeg åpna munnen da :laughing021 :Heartred

De er veldig spente og glade begge to :happy::Heartred
 
Last edited:
Planen er å fortelle kommende storebror på snart 3 år etter ultralyd om 2 uker, er da 12 uker :)
 
Jeg håper jeg skal klare å skjule deg til etter oul, klarte det sist. Men vanskeligere nå når det er sommer å jeg ikke kan kle meg i store strikkegensere.

Har tatt en ul i uke 11, men ønsker en til før jeg forteller dem.
 
Nå har vi fortalt om den lille i magen til kommende storesøster på 8 år :).
Vi lagde en hangman hvor det stod
« mamma har en baby i magen .
*** skal bli storesøster (minste lillesøsteren hennes på 2 år).
Første reaksjon : åh, til hvem ? :hilarious:
Så gikk det en stund så skjønte hun det ordentlig og sa hun gleder seg :)
 
Back
Topp