Når fortelle det til familie og venner?

Strikkefrue

Forumet er livet
Himmelbarn
Maiblomstene 2017
Har dere allerede nå tatt stilling til når dere ønsker å fortelle nær familie, venner og eventuelt kollegaer om nyheten? :)

Første svangerskap fortalte vi det til svigermor i uke 8. Hun klarte ikke holde på hemmeligheten, og dagen etter ble jeg gratulert av moren min og kollegaer (bor i en liten by). Vi kommer derfor til å vente til hvertfall uke 12, og muligens lengre (avhengig av formen og om magen kan skjules:)

Last edited:
Mamma, svigermor, noen på jobben (svigermor er sjefen) og en del venninner vet. De har fulgt med i hele prosessen. Resten blir vel i uke 8-12, alt ettersom. Skal i hvert fall se bankende hjerte og "baby" på skjermen først :)

Her vet ingen noen ting. Vi kommer heller ikke til å fortelle noen før vi har sett et levende foster med bankende hjerte. Kanskje vi forteller besteforeldre i uke 7.

Tenkte prøve å vente til folk spør :-p broren til mannen vet det for jeg forsnakket meg.. Ellers vet ingen det. Skal fortelle svigermor i sommer tenkte jeg, fyller 60 i juli så tenke lage et bursdagskort av et ultralydkort med kjønn ;-)
Pappa skal også få vite i sommer..
Resten får beskjed når de treffer meg eller ungen er født..

Kun samboer og nærmeste kollega som vet det, måtte fortelle det til henne siden legen ville ha meg inn med en gang, og måtte dermed gå tidligere fra jobb. Nærmeste familie og venner får vite det rundt 12 uker. Tenkte å kjøpe body med trykk på til kommende storebror, så ser vi hvor lang tid det går før folk ser hva som står :-)

Jeg har fortalt det til pappaen, besteforeldre, oldeforeldre, tanter og onkler + mine nærmeste venninner :) Det er første gang jeg er gravid, så er skummelt i forhold til at man kan miste. Men samtidig tenker jeg at det er bedre at de vet, og kan støtte meg hvis jeg skulle være så uheldig å miste det. Resten av verden får ikke vite det før etter de magiske 12 ukene :)

Jeg har fortalt det til to gode venninner, forlovede og lærer på skolen (Må få tilrettelagt litt undervisning for å få støtte)
Vet at mamma ikke er så god på å holde hemmeligheter, så tenkte å ikke si det før uke 8 i allefall. Men merker jeg har veldig lyst til å rope det ut til alle!

Ser at mange allerede har fortalt det til noen; koselig:) Jeg vurderer å fortelle min nærmeste venninne snart. Da vi mistet i februar var det ingen som visste om det, og jeg merket at jeg kunne hatt behov for å snakke med en av mine nærmeste (bortsett ifra mannen min). Svigermor får vi vente med å fortelle det til :D

Vi skal fortelle det i uke 7 og 8, for da er folk samlet. Jeg syntes det er litt tidlig, men mannen ville gjerne fortelle til alle med en gang, så da ble det et kompromiss:-) Det er vår første, og jeg har ikke helt skjønt det selv enda ;)

Har fortalt det til mine foreldre og besteforeldre, og til hans foreldre og søsken.
Har også fortalt det til et par venninner, to kompiser og to på jobben. (De på jobben fordi de lurte på hvorfor jeg plutselig var så trøtt og ikke drakk kaffe eller spiste salami lenger :p )
Tenker at jeg har fortalt det til de som jeg vet støtter meg, holder kjeft og som jeg vet det ikke er noe stress å fortelle at det evt har gått galt :)

Har fortalt det til mannen selvfølgelig:P ei veldig god venninne og min "storesøster" og mamma da siden jeg blødde litt her om dagen, fikk da vite at hun blødde mye med både meg og storebroren min (hun ble lagt inn de 3 første mnd med han pga blødningene og at hun hadde mistet tidligere) men gikk bra begge de gangene, selv har jeg ikke blødd noe mer :) resten venter vi nok med å si noe til til vi er rundt 10 uker kanskje. Men skal ærlig innrømme at jeg syns det er vanskelig å ikke røpe noe her når 3-åringen i huset går å sier "mamma du har baby i magen" jeg svarer "nei" da slenger hun fra seg "så klart du har mamma" ;)

Har fortalt det til mannen selvfølgelig:P ei veldig god venninne og min "storesøster" og mamma da siden jeg blødde litt her om dagen, fikk da vite at hun blødde mye med både meg og storebroren min (hun ble lagt inn de 3 første mnd med han pga blødningene og at hun hadde mistet tidligere) men gikk bra begge de gangene, selv har jeg ikke blødd noe mer :) resten venter vi nok med å si noe til til vi er rundt 10 uker kanskje. Men skal ærlig innrømme at jeg syns det er vanskelig å ikke røpe noe her når 3-åringen i huset går å sier "mamma du har baby i magen" jeg svarer "nei" da slenger hun fra seg "så klart du har mamma" ;)

Her har vi også en treåring som snakker veldig mye om baby for tiden. Senest i går sa han "jeg vil at du skal ha en baby i magen" :)

Jeg og min mann venter vårt første barn, er nå 11+3. Vi har bestilt time til ultralyd i uke 14, og planen er å vente til etter da med å si det til noen som helst! Gleder meg spesielt til å fortelle det til de kommende besteforeldrene, de har ventet lenge på dette.. Håper de to neste ukene går fort! :)

Jeg hadde ingen valg enn å fortelle det til treningspartneren min. Hun trudde jeg hadde begynt å skippe unna treningstimene, så måtte nesten si det. Ellers har vi ikke sagt det til noen enda. I uke 11 skal jeg og noen venner samles, tenkte å si det da...de kommer til å bli så glad for de vet at vi har prøvd i over et år nå :) Ellers skal vi si det til foreldre før vi forteller vennene våre dette selvfølgelig. Jeg har også det issuet om at det ikke heeeelt har gått opp for meg ennå...kommer vel når jeg drar på UL i uke 11 :)

Jeg fortalte ei venninne og foreldrene mine det med en gang :) syns det er godt å ha noen nært oss som vet om det. Skulle det gå galt, er det godt å kunne ha noen å støtte seg på.

Jeg har fortalt det til mamma, resten får ikke vite om det før etter at vi har gjennomført duotesten i uke 12, greit å vite at alt er ok :-)

Jeg fortalte det på jobb sist gang i uke 7 eller derom, i tilfelle jeg skulle bli dårlig så de visste hva det var og kunne steppe inn (er lærer). Hvis nødvendig sier jeg det tidlig der denne gangen også.

Noen venninner vet det alt, nen siden vi mistet sist føler mannen at han ikke vil si det til noen før vi er 3 mnd. Vi har jo ei som blir 8 i februar, så vil ikke si det for tidlig der heller. Skal i alle fall på en ul først.

Last edited:
Back
Topp