Når fortelle de nærmeste?

lykkeligmamma81

Betatt av forumet
Augustmødrene 2014
Påskeliljene 2022 ❤️
For min egen del er jeg spent på hvor lenge jeg klarer å skjule denne graviditeten. Jeg vil gjerne nå 12 ukers grensa først, gjerne lengre også, men tviler på at det går. Dette er mitt 3. svangerskap og jeg føler at det lyser gravid av meg*oppblåst*.
Samtidig lengter jeg etter å fortelle barna at de skal bli storesøsken, samtidig vil det være håpløst å holde det hemmelig etter det..:wacky:

Når skal dere dele nyheten med familie og venner?

Vi har fortalt våre nærmeste allerede. Mamma fikk vite det dagen etter jeg tok test, svigers en uke etterpå. Dersom det går galt ønsker jeg at de rundt vet og kan være en støtte. Ellers har jeg fortalt noen venninner, men de vet jo at vi prøvde og gikk på medisiner. De ville reagert om jeg plutselig ikke snakket noe om det. :)

Vi har fortalt våre nærmeste allerede. Mamma fikk vite det dagen etter jeg tok test, svigers en uke etterpå. Dersom det går galt ønsker jeg at de rundt vet og kan være en støtte. Ellers har jeg fortalt noen venninner, men de vet jo at vi prøvde og gikk på medisiner. De ville reagert om jeg plutselig ikke snakket noe om det. :)
Skjønner det med støtte om noe går galt, det kunne jeg tenkt meg selv også.
Men pga min alder så føler jeg at det er en MYE større sjanse for at noe kan være galt, så personlig vil jeg vite at alt sannsynligvis er greit før jeg deler.
I tillegg så er det ingen som forventer at jeg skal være gravid, vi har ikke delt med noen på forhånd at vi forsøkte å få nr.3

Jeg skal på tul i dag så kommer forhåpentligvis til å fortelle i kveld:happy: Et par stk vet allerede. Er kun 6+2 men mistet forrige graviditet og vil gjerne at de rundt meg vet.

Har ikke fortalt på jobben da, og da kommer jeg til å vente til etter uke 12.

Har fortalt de närmeste vennene, men ingen i familien vet enda. Når det gjelder ungene så venter vi så lenge som mulig da de tok det ganske hardt når vi mistet sist, og de ikke har samme tidsuppfattning som det vi har, det blir veldig lenge å vente för lillebror eller lillesöster kommer:)

Skjønner det med støtte om noe går galt, det kunne jeg tenkt meg selv også.
Men pga min alder så føler jeg at det er en MYE større sjanse for at noe kan være galt, så personlig vil jeg vite at alt sannsynligvis er greit før jeg deler.
I tillegg så er det ingen som forventer at jeg skal være gravid, vi har ikke delt med noen på forhånd at vi forsøkte å få nr.3

Jeg tenker at om det skulle gå galt vil de rundt deg være en støtte når de får vite det uansett. Vent med å si det til dere er komfortable med det, her er vi alle så ulike. Som du sier er det ikke noen som forventer at du er gravid og da er det kanskje lettere å holde på hemmeligheten. Fint at det kan være deres hemmelighet, noe dere har sammen før alle andre skal blande seg. ❤️ Jeg skulle gjerne holdt det litt for meg selv, man blir så fort «allemannseie» som gravid. Men jeg eier ikke pokerfjes, så det funker dårlig :hilarious: Vurderer å holde kjønnet hemmelig, så meg og samboer har noe som er «vårt» i graviditeten.

Tenker vi skal prøve å vente til etter uke 12 før vi deler. Men er litt spent på om vi klarer skjule det når vi får besøk av moren min neste helg. All familie bor langt unna, så bør gå greit å holde det hemmelig for resten.

Har derimot måttet fortelle det til sjefen, da de må omplassere meg på jobb

Denne gangen skal vi prøve å holde det skjult til etter uke 12, sist rakk vi ikke fortelle alle i familien det selv og det var litt kjipt. Jeg har veldig stor familie og noen søstre som er veldig gla I å skravle, så denne gangen får søstrene mine vite det sist da de røpte det til resten av familien sist

Sniker fra slutten av mars :)

Har ei venninne jeg fortalte etter positiv test fordi jeg hadde pratet med henne om at jeg muligens trodde jeg kunne være gravid, men ellers har jeg faktisk utsatt et par treff med venninner sånn at jeg kan vente litt til med å fortelle. Jeg fortalte mamma i uke 7 (er 9+2 nå), men ser henne hver dag så jeg orket ikke styre med å prøve å skjule dårlig form osv. Og hun har selv hatt to spontanaborter, så hun vet godt at det er en usikkerhet der, og jeg stoler på at hun klarer å holde tett. Svigers med tilhørende familie er det verre med, men de bor et stykke unna, og vi ser dem ikke før vi er godt over 12 uker, så sålenge de ikke skjønte det i sommer da vi var hos dem, skulle vi være ganske safe :D

Gleder meg veldig til å kunne fortelle femåringen at han skal bli storebror, men det får vente til etter uke 12, for da får i hvert fall hele barnehagen vite det :hilarious:

Det var ganske mange av de nærmeste, og noen ikke så nærme, som visste om IVF-forsøket mitt (siden det var sommer og mye logistikk), og de er informert om postitiv test. Jeg skulle gjerne klart å unngå å fortelle det til flere, siden jeg mistet sist. Men jeg syns det er så vanskelig! Særlig siden tema om vaksiner kommer opp over alt for tiden. Jeg liker ikke å lyve og jeg har ingen god forklaring på hvorfor jeg ikke har fått vaksinedose to. Har ikke lyst til å la være å treffe folk de neste 7 ukene heller, syns liksom det har vært nok begrensninger i det sosiale livet det siste halvannet året! Får prøve så godt jeg kan med bortforklaringer!

Jeg skal på tul i dag så kommer forhåpentligvis til å fortelle i kveld:happy: Et par stk vet allerede. Er kun 6+2 men mistet forrige graviditet og vil gjerne at de rundt meg vet.

Har ikke fortalt på jobben da, og da kommer jeg til å vente til etter uke 12.
Hvordan gikk det på tul? :)

Jeg kommer nok til å vente til etter uke 12 fordi jeg vet at både mine og svigers kommer til å være litt negativ mot dette her.. :oops: eneste jeg egentlig trenger nå er forståelse. Derfor holder vi det inne litt til :happy:

Enn så lenge har jeg bare sagt det til to venninner, de fant ut før mannen til og med hehe (ventet på en body som sto 'Jeg skal bli storesøster').
Litt gøy å ha denne hemmeligheten. Har lyst å vente til etter TUL 11 oktober, men vet ikke om jeg klarer å vente så lenge. Har time hos jordmor 17 september (litt sent, men det var da hun som jeg hadde sist var ledig - hun er populær), og kommer nok til å vente til etter det ihvertfall.

Her kom graviditeten som et gledelig sjokk og familie og de nærmeste venner har tatt en del av gleden fra uke 5 :happy: godt å vite at man har noen som vet i tilfelle noe skal gå galt.

Back
Topp