Når fortelle at en er gravid?

Love4two

Forumet er livet
Sitter her og tenker litt på når jeg skal fortelle familie og venner at vi er gravid, og ikke minst hvordan. Tenker at vi kan gi julegaver med Bestemor og Bestefar på til foreldrene, men venner og kollegaer er litt mer skummelt. Har veninner som ikke ønsker barn med det første, så de blir litt skumle å fortelle det til. Når fortalte dere eller når skal dere fortelle det til deres nærmeste og hvordan?
 
Vi har allerede fortalt til foreldrene våre.. Fordi vi føler det er fint å ha noen å dele det med. Venner og andre i familen får ikke vite det før etter 12 uker tenker jeg. Det kommer selvfølgelig ann på om alle klarer å holde munn... Mamma bla er helt over styr....[:D]
 
Sa det rett fram til familien med en gang jeg, selv om det endte i SA syntes jeg de var greit at de viste det!
Kommer til å fortelle det med en gang neste gang oxo, men venner og sånn må nok vente en stund!
 
Litt teit så ikke le av meg, men jeg vet ikke hva jeg skal si når vi er på fest og jeg ikke kan drikke alkohol. Alle er vant til å se meg drikke, ikke det at jeg drikker mye. Må liksom ha en forklaring på lager for det vil jo bli spørsmål.
 
Ikke lett å vite hvordan og når man skal fortelle. Hvis jeg er gravid nå, så vil jeg legge brev under juletreet til mamma, svigers og broren min. tenkte at det var en morsom måte å fortelle det på + at jeg da hadde vært ca i uke 12.

Men venner og annen familie er litt vanskelig. Tror nok det hadde lekket ved at jeg fortalte litt her og der! Du kan jo invitere venninner på kaffe eller fest, og så fortelle det på den måten? hadde ei venninne som gjorde det, og det var hyggelig.

PÅ jobben måtte jeg nok bare sagt det "tilfeldig" til en og en av kollegaene. Sjefen hadde nok fått vite det først!

Lykke til med spredningen av hemmeligheten da hege77!

Klem, M
 
Tusen takk [:)][:)]
Har fortalt det til bare en kollega, 5 min etter jeg testet positiv. Vet ikke når jeg skal fortelle det til sjefen. Vi jobber i en liten barnehage så de får nok vite det etter som formen forandrer seg tenker jeg. Burde jeg fortalt sjefen det nå?
 
Jeg tror jeg hadde sett an formen. Hvis jeg hadde vært forholdsvis symptomfri så hadde jeg ventet en stund med å fortelle, men noe må man jo si hvis man er kvalm eller har andre tegn kanskje? Tror faktisk jeg hadde venta en stund hvis man ikke kunne merka det på meg, men det er mest for at jeg er litt redd for at det skulle gå galt. Samtidig kan det jo være godt at sjefen veit, hvis noen skulle skje med barnet.

Huff, dette blei rotete. Veit ikke helt hva jeg hadde gjort jeg. Men tror: fortelle hvis du er dårlig. Holde hemmelig en stund hvis formen er bra!

hehe, ikke helt enig med meg selv idag, sorry!!

M
 
[:)][:)]
Syntes svaret var søtt jeg. Tenker som deg, venter en stund til så lenge jeg føler alt går greit. Synes liksom det er litt tidlig å fortelle enda.
 
Må bare fortelle hvordan jeg tenkte å fortelle kollegaene om graviditeten: Bestille en genser der det står "Gravid" eller "Barn i magen" eller noe sånt og ha den på første dag etter nyttår. Vi har alltid en planleggingsdag først. Tenkte at det hadde vært en kul ting [:)]
 
Utrolig morsom ide det der altså!!

Det fikk jeg også lyst til å gjøre. Så festlig.

(må bare bli gravid først da:-) )
 
Åh, det med T-shorte eller genser hadde vært skikkelig artig!! Har også tenkt på å evt fortelle familie det ved å legge et lite kort under treet... men jeg vet jo ikke hvordan familien vil reagere, tenk om jeg "ødelegger" jula da[:D] (tror jo ikke det da... men men) dessuten siden jeg tidligst blir gravid nå i november så er det jo ganske kort tid igjen til julaften og vet ikke hvor tidlig jeg vil fortelle det... Sjefen ville fått vite det når behovet kom. Feks. fordi jeg ble dårlig, eller at arbeidet må tilrettelegges...
 
Hei, Hege! Det ser ut til å være mange ulike måter og tider for å fortelle det. Stilte det samme spm på juniforumet, jeg! Man blir jo litt usikker, og før en har fortalt det til så mange, kan man jo ikke diskutere det med så mange heller! Jeg har til og med drømt om det om natta! [:D]
Jeg tror jeg forteller det til en del i uken som kommer (ca 9 uker nå), mest fordi det passer seg sånn med venninnetreff og fellesmøte på jobben. Det blir tidligere enn planlagt, men gleder meg også til at flere vet det nå!
Vi ga kopper med bestemor og bestefar til foreldrene mine, det var ganske morsomt! Det med t-skjorte var en god ide! Skal ta med meg den...
Ang å skjule graviditet på fest er det flere gode innlegg på sidene her!
Lykke til! [:)]
 
Xeena: Ang å skjule graviditet på fest er det flere gode innlegg på sidene her!
På dette forumet?
 
Jeg fant det, jeg fant det [:)][:)] Mange fine unnskyldninger der ja [;)][;)]
 
hvor fant du det hege 77? skal på julebord snart...
 
Vanskelig å vite når man skal si det ja... Jeg har enda ikke sagt det til sjefen (16+4), men det er mest fordi hun ikke blir så begeistret når folk forteller det[:@] Ellers sa jeg det vel når jeg var rundt 9-10 uker, klarte ikke holde meg lenger!!
 
Dette har jeg tenkt på hele helgen... når er det egentlig riktig å fortelle ?
Tror jeg har kommet fram til at jeg må vente en uke til ennå... av og til tror jeg egentlig ikke at jeg er gravid... selv om det bare er en kort stund av gangen.
Men neste uke - da er jeg kommet inn i uke 12 - så da er vel tiden inne. Tror kanskje at mamma mistenker noe alerede. Og vi skal ut med jobben på fredag...
Hva med søsken da ? Når forteller dere til dem - sånn for at ikke det skal bli så lenge å vente ?
Vanskelig dette her...
 
her er det bare vi,min beste venn (og kusine) og sjefen min som vet det enda.
men mamma og de har jo sine misstanker...
tenkte jeg skulle fortelle det når jeg treffer de neste gang.
har ikkke så veldig lyst å ta det på melding/telefon.
bor ikke i nærheten,så vet ikke helt når tid det blir,men...
regner med jeg treffer de enten før jul eller til jula.
hvis ikke blir det ikke langt utpå nyåret.
 
Ang festing og alkohol

Si at du har fått urinveisinfeksjon og går på antibiotika. Da skal man ikke drikke[;)]
 
Vi fortalte det til våre nærmeste i uke 7, vel og merke på min manns bursdag, var litt nervørs og kjente at jeg rødmet, men det var veldig kjekt...hele gjengen gleder seg som små barn[;)] Litt kjekt for familien å få vite det og ha en hemmelighet som ingen andre vet.
Skal til jordmor på tirsdag da er jeg 11+6 etter det får vel resten av verden vite det...min mor er sprekkeferdig[:)]

Gjør det du føler er riktig og husk at de som ikke har lyst på barn med det første har godt av å se at noen gleder seg over at de skal bli foreldre(kanskje de smelter og får lyst på egne)[;)]lykke til!!
 
Back
Topp