Når fortelle arbeidsgiver?

lykkelig90

Glad i forumet
❤ Juliskattene 2018 ❤
når er det normalt å fortelle arbeidsgiver om svangerskapet? Har fått mye mage, gjemmer under store klær og alltid en unnskylding for å ikke løfte tungt. Skal fornye kontakten i mars, men redd den ikke blir fornyet som avtalt om jeg informere om svangerskapet.

Jeg vet ingenting om når det er normalt å fortelle det, men jeg fortalte det til sjefen min i dag. Av den grunn at jeg skal til første svangerskapskontroll nå på fredag. Jeg har vært såpass mye til gyn og til legen før nyttår at jeg følte jeg måtte fortelle hvorfor nå. Jeg er 12+4 i dag. Men man trenger jo ikke å si noe før 3 mnd før man skal ut i permisjon da... Så tror du bare må kjenne på hva som føles riktig for deg. [emoji4]

Jeg informerte om det rett før jeg rundet 12 uker. Vet ikke hva som er normalt, men man må ikke fortelle noe heller før ca 1 mnd eller noe før termin (rett meg om jeg husker feil:-))

Men med tanke på tunge løft og at du må komme med unnskyldninger så ville jeg nok vurdert å si det. Skjønner du er redd for å ikke få fornyet kontrakten i mars, men spørsmålet er om du vil klare å skjule det så lenge? Og om de kanskje til slutt vil stusse over unnskyldninger som kommer og ikke var der før? De vil jo uansett få vite det til slutt, og da kanskje de ikke er så fornøyde med at det er blitt holdt skjult da de kanskje må se etter en vikar i ditt fravær.

Vet ikke om dette var til mye hjelp, men hvertfall mine tanker rundt det :-)

Jeg vet ingenting om når det er normalt å fortelle det, men jeg fortalte det til sjefen min i dag. Av den grunn at jeg skal til første svangerskapskontroll nå på fredag. Jeg har vært såpass mye til gyn og til legen før nyttår at jeg følte jeg måtte fortelle hvorfor nå. Jeg er 12+4 i dag. Men man trenger jo ikke å si noe før 3 mnd før man skal ut i permisjon da... Så tror du bare må kjenne på hva som føles riktig for deg. [emoji4]

3mnd før var det ja :-) så ikke at denne posten kom mens jeg skrev [emoji1303]

Jeg fortalte det til arbeidsgiver veldig tidlig, mener jeg bare var litt over fem uker på vei. Grunnet to tidligere SA ville jeg ha en del fravær uansett utfallet av graviditeten, enten i form av ekstra oppfølging eller grunnet utredning for habituell abort, og jeg orket ikke "lyve" om årsaken til fraværet. Jeg har imidlertid fast jobb og en veldig forståelsesfull sjef, og jeg hadde sannsynligvis ikke gjort det samme om jeg var i din situasjon. Selv om graviditet ikke er gyldig grunn for ikke å fornye kontrakten din, så forstår jeg bekymringen din godt. Det skjer nok dessverre ganske ofte, og det kan være vanskelig å bevise hva som er årsaken.

Lykke til, uansett om du velger å fortelle det eller holde det skjult en stund til :)

Nå husker jeg ikke hvor tidlig jeg fortalte lenger :hilarious: men etter 3 SA i år og oppstart av utredning fortalte jeg dette til sjefen da det plutselig blei mye legetimer og fravær og jeg synes det er deilig kunne være ærlig om det. Hun er på min alder og veldig forståelsefull og ålreit. Jeg har også fast jobb så føler meg sånn sett ganske trygg. Hadde nok følt det annerledes i din situasjon, men godt slippe holde det så hemmelig lenger synes jeg:)

når er det normalt å fortelle arbeidsgiver om svangerskapet? Har fått mye mage, gjemmer under store klær og alltid en unnskylding for å ikke løfte tungt. Skal fornye kontakten i mars, men redd den ikke blir fornyet som avtalt om jeg informere om svangerskapet.
Hvis dere har avtalt at kontrakten skal fornyes har han ikke lov til å bryte den avtalen pga svangerskap. Prøv å få det skriftlig at kontrakten skal fornyes, så er du på trygg grunn [emoji106]

Jeg fortalte det da jeg var litt over 4 uker(!) da hadde jeg allerede spydd hver dag i over en uke. Var kjempedårlig. Folk på jobb merket det. Da jeg var litt over 5 uker ble jeg sykemeldt så jeg er glad jeg hadde fortalt det litt før. Men jeg har fast jobb og de takler det veldig bra på jobben min når noen blir gravid.

Skjønner at du er i en kinkig situasjon. Er det mulig at du kan underskrive kontrakten allerede i februar? Om du klarer å vente så lenge med å si noe.

Fordelen med å si noe nå er at du har et spesielt vern som gravid ansatt. I følge arbeidsmiljøloven. Du skal IKKE diskrimineres. Om de ikke vil forlenge kontakten din plikter de faktisk å ha en veldig god grunn, som har null å gjøre med at du er gravid.

Forslår at du sender en e-post til den overordnende med spørsmål om forlengelse av kontrakten. For eksempel spørsmål om hvor lenge den nye skal vare. For da får du noe skriftlig fra dem som bekrefter at du skal få fornyet kontrakten din. Og da har du det å vise til om de ombestemmer seg etter at du har sagt at du er gravid. Lykke til!

Har ikke fortalt noe ennå.. er i uke 14(tul). Mye sykmeldt pga rygg og bekken. Venter på mer stillingprosent så føler jeg må vente til den er i box:) har bare 50 %fast stilling

Jeg er akkurat i samme situasjon som deg. Min kontrakt går ut 31. Mars. Jeg har heldigvis ekstra kiloer på kroppen så skal prøve å skjule det så lenge jeg kan for å få kontrakten i boks før jeg forteller noe. Ledere har ikke lov til å diskriminere gravide men etter en MA i fjor, fikk jeg ikke fast ansettelse da jeg måtte nevne det for leder siden jeg da måtte ha ett par dager fri i sammenheng med dette. Så han fortsatte å sette meg i vikarkontraktHan spør og graver jevnlig om hva mine planer videre er om familieforøkelse men syntes ærlig talt han ikke har noe med det å gjøre så avviser det hver gang spm kommer opp.

Jeg er akkurat i samme situasjon som deg. Min kontrakt går ut 31. Mars. Jeg har heldigvis ekstra kiloer på kroppen så skal prøve å skjule det så lenge jeg kan for å få kontrakten i boks før jeg forteller noe. Ledere har ikke lov til å diskriminere gravide men etter en MA i fjor, fikk jeg ikke fast ansettelse da jeg måtte nevne det for leder siden jeg da måtte ha ett par dager fri i sammenheng med dette. Så han fortsatte å sette meg i vikarkontraktHan spør og graver jevnlig om hva mine planer videre er om familieforøkelse men syntes ærlig talt han ikke har noe med det å gjøre så avviser det hver gang spm kommer opp.
Det er jo helt feil, de har ingen rett til å vite og har heller ikke lov til å spørre om familie forøkelse. Håper du får ordnet deg ny kontrakt :)

Her sier jeg det nok etter ul i uke 13. Har også fått mage alt (er i uke 10) men prøver å bruke vie klær. Ingen som tør å spør uansett.[emoji16] men jeg vil helst vente enda lengre, så får se hvor stor jeg er blitt i uke 13[emoji85]

Jeg måtte si det i uke 11. Sjefen var så bekymret for meg fordi jeg var synlig dårlig på jobb. Hun trodde jeg var alvorlig syk. Hun ble så glad hun tok til tårene når jeg fortalte hvorfor jeg har vært noe redusert :) glad jeg har sagt det, for nå har jeg fått bekkenplager og må muligens ha noe tilrettelegging...

Jeg sa det i dag til ledelsen på skolen der jeg jobber. Noen av kollegene mine på avdelingen min visste det fra før. Jeg er 14+2 i dag.

Men har fast jobb, så har ikke de samme bekymringene som du:sorry:

Jeg måtte si det i uke 11. Sjefen var så bekymret for meg fordi jeg var synlig dårlig på jobb. Hun trodde jeg var alvorlig syk. Hun ble så glad hun tok til tårene når jeg fortalte hvorfor jeg har vært noe redusert :) glad jeg har sagt det, for nå har jeg fått bekkenplager og må muligens ha noe tilrettelegging...

For en søt sjef❤️

Sa det rett før juleferien til sjefen. Har jobbet ned henne i snart 7 år, og syns det var greit å varsle før hun før høre det via andre (familie osv fikk vite det i jula). Ingen andre på jobb vet det enda. Skal ha første svangerskapskontroll først :-)

Hvordan har dere fortalt det til sjefen? Jeg merker at jeg har en slags barriere for å si ordene "jeg er gravid" til folk jeg ikke kjenner så godt, og vil gjerne ha en passende anledning å si det i forbindelse med til sjefen..

Har ikke funnet den anledningen helt enda, og kunne gjerne tenke meg å fortelle det til noen kolleger som jeg er nærmere til enn sjefen, men føler at sjefen burde få vite det før det prates om rundt lunsjbordet..

Kan godt være at jeg føler på det siden jeg har fått ny, mannlig sjef også..

Hvordan har dere fortalt det til sjefen? Jeg merker at jeg har en slags barriere for å si ordene "jeg er gravid" til folk jeg ikke kjenner så godt, og vil gjerne ha en passende anledning å si det i forbindelse med til sjefen..

Har ikke funnet den anledningen helt enda, og kunne gjerne tenke meg å fortelle det til noen kolleger som jeg er nærmere til enn sjefen, men føler at sjefen burde få vite det før det prates om rundt lunsjbordet..

Kan godt være at jeg føler på det siden jeg har fått ny, mannlig sjef også..

Jeg sa det bare som det var. At jeg er gravid, og syns det er greit at hun får vite det av meg før hun hører det fra andre :-) de fleste ledere tar det nok bra, og har jo heller ikke lov til å reagere negativt i den forstand.

Sa det i uke 9 da jeg måtte ha tilrettelegging [emoji4] var i lik situasjon som deg sist. Ordnet seg med kontrakt. Men husk at uansett får du gjennomsnitt betalt av det du har tjent før. Ikke stillingsprosent. Det samme skjer om du blir sykmeldt :)

Back
Topp