Når fikk du vite kjønn?

E009

Blir kjent med forumet
Februarhjertene 2025
Dere som har barn fra før; når fikk dere vite kjønnet på babyen i magen?❤️
 
Med første fikk vi vite det på første ultralyd (uke 19), og med nummer to fant vi det ut når hun ble født. Begge deler var fint : )
 
Begge våre fant vi det ut da de ble født :)
Det syns vi var veldig fint, og vi kommer til å gjøre det likt denne gangen.
 
Fikk vite kjønn på ordinær UL rundt uke 19.

Den gang var det ikke et tilbud om tidlig ultralyd for gravide, så vi var ikke på ultralyd før den tid - med unntak av en i uke 6 for å fastslå hvor langt jeg var på vei - hadde svært uregelmessig syklus
 
Ordinær ul uke 18, ikke tidligt ul da men hadde tett oppfølging så var på mange ultralyder nesten en gang i uka fra uke 6-15 og videre lit mer mellom men helt sikker va de ikke før ordinær ul og det stemte det.
 
Last edited:
I begge mine tidligere svangerskap var jeg på ultralyd i forskning i uke 7, 10, 13, 18, 24, 30, 36, 38, 39 (og 40 og 41 med nr. 2). Jeg var også på privat ultralyd i uke 12 for å se etter avvik i den «ideelle» uka, med første barnet. På 12-ukerskontrollen privat fikk jeg vite at det 99% sikkert var gutt. På 18-ukerskontrollen i forskninga var det 100% jente - som også stemte ved fødsel. Hadde de sett kjønn tidligere, hadde de sagt det. Hver ultralydtime varte 1 til 2,5 timer avhengig av hva de skulle sjekke fra gang til gang.

Så jeg fikk vite kjønn ved uke 18 ved begge mine to. Jeg var selv aldri i tvil heller da jeg så det ved uke 18. Var SVÆRT lett å se (når de viser seg frem).
 
I begge mine tidligere svangerskap var jeg på ultralyd i forskning i uke 7, 10, 13, 18, 24, 30, 36, 38, 39 (og 40 og 41 med nr. 2). Jeg var også på privat ultralyd i uke 12 for å se etter avvik i den «ideelle» uka, med første barnet. På 12-ukerskontrollen privat fikk jeg vite at det 99% sikkert var gutt. På 18-ukerskontrollen i forskninga var det 100% jente - som også stemte ved fødsel. Hadde de sett kjønn tidligere, hadde de sagt det. Hver ultralydtime varte 1 til 2,5 timer avhengig av hva de skulle sjekke fra gang til gang.

Så jeg fikk vite kjønn ved uke 18 ved begge mine to. Jeg var selv aldri i tvil heller da jeg så det ved uke 18. Var SVÆRT lett å se (når de viser seg frem).
Herlighet så mange ultralyder! Hurra for deltakelse i forskning :D Men hvordan holdt du ut så lenge hver gang? Det ble ikke ufattelig kjedelig med alle mål som skulle gjennomgås?
 
I uke 12 på privat ul sa de at de mente ganske sikkert det var ei jente, og det stemte på OUL i uke 18 (og ved fødsel :laughing002 ). Men vi trodde liksom ikke helt på det før den i uke 18 siden uke 12 fortsatt er tidlig.
 
  • Liker
Reactions: B82
Herlighet så mange ultralyder! Hurra for deltakelse i forskning :D Men hvordan holdt du ut så lenge hver gang? Det ble ikke ufattelig kjedelig med alle mål som skulle gjennomgås?
Det var to ulike apparater. Det ene tok 30-60 minutter. Der fikk jeg se babyen veldig godt fra alle vinkler, så det var veldig kjekt med første babyen. Fint med andre også. I tillegg tok den jordmoren mål av meg og en blodprøve 1 gang før jeg ble gravid, 1 gang eller to underveis og 1 gang etter jeg hadde født.

Han andre legen brukte et apparat for å måle blodsirkulasjon, blodtilførsel, tykkelse og lengde på blodkar osv. på ulike deler av kroppen til babyen og fra meg og morkaken til babyen. Det sa jo noe «live» til meg om hvordan babyen hadde det, i tillegg til å gi informasjon til forskninga. Men den delen kunne ta opptil 1 time, og kunne være litt kjedelig. Spesielt de siste gangene med første og særlig siste gangene med andre. Jeg var ikke hos han hver gang. Kanskje 4 ganger? Husker jeg tenkte at jeg var usikker på om jeg hadde giddet en tredje runde om jeg skulle rekke å bli gravid igjen før de var ferdig. De ble ferdig med rekrutteringa for år siden om noen lurer.

Jeg holdt på å sovne noen ganger :laughing002

Motivasjonen var at jeg 1. kommer til å få tilsendt alle doktorgradene som skrives 2. føler jeg bidrar til noe fint 3. får masse gratis ekstra ultralyder.

Ungene skal også «følges opp» i fem år ved at data fra helsestasjonen sendes inn. I tillegg ble det tatt hår og negler rett etter fødsel fra barna og prøver fra morkakene.

Vil også si at legen og jordmoren som fulgte meg, helsepersonell som kunne vært pensjonert for en stund tilbake, var fantastisk flinke og jeg var så trygge på det de sa, mot unge og uerfarne helsepersonells løse kommentarer og påstander som heller ikke viste seg å stemme når alt kom til alt.
 
Uke 12 privat TUL, stemt med begge :)
 
Var på privat ul i uke 11+noe og jordmor sa hun var 90% sikker på jente. Viste seg å være jente da vi fikk svar på NIPT uka etter :D
 
Var på privat ul i uke 11+noe og jordmor sa hun var 90% sikker på jente. Viste seg å være jente da vi fikk svar på NIPT uka etter :D
Du tok NiPT i utlandet da eller?
 
Back
Topp