Når fikk barnet gå i trappen alene?

Bollebaker87

Elsker forumet
Septembergull'17
Hvor gammelt var barnet ditt da du følte deg trygg på å sende det opp/ned trappen alene, uten at du sto rett bak for å ta imot eventuelt fall?
 
Synes det er skummelt enda (ungen er to år), men lille har gått opp trappene uten hjelp i sikkert ett år. Er aldri langt unna da. Går ned selv også, men der er jeg litt hønemor og passer på :p
 
Vi flytta til et sted med trapper da han var 1år 3mnd. Det er 6mnd siden. Da hadde vi trappegrind. De har rom i 2.etg. Han lærte seg fort greia, så vi tok bort grinda etter ca 3mnd tenker jeg.
 
Nr 1 15 mnd (han er veldig forsiktig av seg) og nr 2 18 mnd. Begge krabbet da opp og ned trappen. Nå er storebror 3 år og går opp og ned trappen på bena uten problem. Venter nr 3 så vi har ikke tatt bort trappegrinda.
 
lillemor på 20 mnd går fint opp trappa sjøl på egenhånd, men ned igjen må jeg holde henne i hånda. Det går fint i trapper som går rett nedover og med store steg, men trappa var er svingtrapp. Hun holder seg i gelenderet også.
 
Lille på snart to år går opp og ned trappa selv og har aldri hatt uhell/nestenulykke. Hun er flink til å holde seg i rekkverket og ser ut til å ha kontroll. Jeg syns likevel det er litt skummelt at hun skal gå alene uten at hønemor går bak :p
Kanskje bare jeg som er hysterisk.
Jeg har grind øverst i trappa som jeg lukker om vi er på bad eller soverom i 2.etg men det hender hun kommer opp trappa alene om jeg er oppe.
Burde jeg slappe av litt å la henne få prøve seg litt mer uten at jeg henger over henne?
 
Min har ikke fått øvd seg så mye da vi ikke har trapper i huset, så jeg passer på når han går både opp og ned. Blir 2 år i sep.
 
Min er 2.5, og jeg har hjertet i halsen hver gang han går i trappene hos mamma. Men han vil jo ikke ha hjelp, og er stødig som bare det. Så burde jo gi litt mer slipp kansje??
 
Min er 2.5, og jeg har hjertet i halsen hver gang han går i trappene hos mamma. Men han vil jo ikke ha hjelp, og er stødig som bare det. Så burde jo gi litt mer slipp kansje??
Jeg sliter med det samme, og mi er 3år :hilarious: (ei trapp som svinger)
 
Husker med de eldste, men begge var veldig forsiktige av seg.

Minste åpnet grinden og gikk ned selv fra hun var ca 1 år, vi har grind enda, men det er mer for at ingen skal falle ned trappen ved lek og slikt :)

Hun er snart 2 år nå, og hun løper i full fart ned bakker og slikt og, det synes jeg er skummelt, men hun har aldri falt, hun har veldig god balanse for å være så liten!
 
Vi har ørten trapper i huset, og har kun hatt grind på 1 av de. Lille har vært i trappen helt siden hun kunne krabbe, var litt nervøs i starten men klarer seg helt fint selv. Hun er nå 1,5 år og går både opp og ned selv (baklengs ned).
 
Yngstemann får fortsatt ikke gå ned trapper alene, han er 3.
 
Han er snart to år, gått i trappene siden han var ett omtrent. Går så fint så. De lærer fortere av at de ikke blir hjulpet opp og ned hele tiden
 
Eldste husker jeg ikke, minste var nesten 2,5 år
 
Gikk ned trappen på egenhånd da han var 15mnd (første gangen var ikke akkurat planlagt). Ble jo litt påpassing men så jo han var forsiktig så ble oftere og oftere til at vi ikke hang over han. Hadde krabbet opp trappen en stund da
 
Fortsatt nervøs iblant og yngste er 4 :hilarious: Men de fikk vel gå alene da de var rundt 2-3 år. Bratt trapp og nervøs mamma :hilarious:
 
Back
Topp