Når første time jordmor/fastlege?

Jeg ringte når jeg var 4+1 og ble satt opp til første kontroll i 8+1, nettopp pga. at man ikke skulle ta blodprøvene for tidlig.
Aner ikke om det er noen eksakt grense, men det var ihvertfall det sykepleieren til fastlegen sa når jeg ringte :happy:
Ja mener å ha hørt noe sånt før. Ser tidligere så har jeg vært hos fastlege i uke 9/10 så får gjøre det samme nå :shy:

Jeg var hos fastlegen onsdag denne uka, da jeg var 4+1, og sendte søknad for TUL, fødeplass og pks :) Fikk allerede i går innkalling fra sykehuset til time for planlegging av ks i februar:laughing002 Skal på første svangerskapskontroll på helsestasjonen når jeg er 10+2 :)

Last edited:
Syntes det er så rart at helsestasjoner opererer så ulikt for første kontroll. Men det går vel sikkert på behov. Men det kan de jo ikke vite før første oppmøte :smiley-ashamed004

Var i kontakt med lege allerede på onsdag (02.10.2024) ang. sykemelding da jeg hadde opplevd konstant (svak) hodepine i over 1 uke og plutselig flere ganger i løpet av dagen ble skikkelig kvalm og dårlig. Hadde mistanke om at jeg var gravid allerede da så skrev i melding til legen at det kunne hende jeg var gravid. Avtalte med legen å gi beskjed hvis/når jeg fikk positiv test så må kontakte han i morgen.
Første time/kontroll er vel fra uke 7+x mener jeg å huske på mitt legekontor.
Jordmor tjenesten ber oss her jeg bor ikke ta kontakt før etter første kontroll hos legen er gjennomført.
Må selv også ta kontakt med diabeteslege/-sykepleier da jeg er type 1 diabetiker og må gå til ganske hyppige kontroller hos dem for å følge med blodsukkeret (ca. hver 2-3 uke).

Jeg ringte legen i dag. Første kontroll om 1 mnd, i uke 8+0.
Har også bestilt tidlig ul privat til uke 7+1 :smiley-bounce012
Tenker å gå annenhver gang til lege og jordmor som jeg gjorde sist. Venter littegrann til med å kontakte jordmor kanskje :)
Da var time hos jordmor også i boks, når jeg er 9+2 :happy:
Så har vi bestilt time privat til ultralyd+NIPT i uke 10+3.
Har en avtale i uka fra uke 7 til 10, hehe :smiley-ashamed004
Men fint med tett oppfølging syns jeg, da forrige plutselig kom 1 mnd før termin og var litt liten.
Nå må bare alt gå som det skal, orker ikke SA/MA eller noe sånt :bag::Heartred

Kjenner at jeg utsetter veldig denne gangen, men kommer nok til å sende en e-konsultasjon til legen om alt virker bra om en ukes tid.

Back
Topp