Når er man "for gammel"? Lyst på en til..

Mor33

Forelsket i forumet
Julibarna2024☀️
Når et man for gammel, syns dere? Ikke tenk på overgangsalder etc. Bare sånn rent praktisk. Jeg er 34 nå. Fikk de to første tidlig i tjueårene. En tredje nå rett før jeg ble 34. Har lyst på en til, men er redd for at jeg blir "gammel mor". Vil ikke være den "eldgamle" på foreldremøter, eller at ungen skal være den med foreldre som ser ut som besteforeldre når de skal konfirmeres
 
Kommer helt an på deg og hva du føler. Jeg tror virkelig ikke man angrer på de man får! Tenk, mange starter ikke med første før de er godt oppi 30-åra.
 
Dette må en kjenne på selv. Jeg fikk yngstemann nå 38 år gammel. Føler meg ikke for gammel. Og trenden nå er jo at flere begynner seint.

Min mor var også 38 da hun fikk min yngste bror, han har aldri følt på at hun har vært for gammel. Ikke hun heller for den del.
 
Jeg som snart er 42 tenker ikke at 34 er gammelt, for det er vel noe man må føle på selv, og hvordan man oppfatter seg selv. Samtidig kan jeg jo se det fra ditt og andres perspektiv også, hvis man fikk barn allerede i 20-årene – at man kanskje trodde man var ferdig? Men gammel? Nei.

Hvordan man ser ut når barna blir tenåringer er jo en annen sak, og handler vel ikke alltid om alder, men også om hvor flinke man er til å ta vare på seg selv. Man vil definitivt se modnere ut med årene, men ikke nødvendigvis så gammel, men det er jo min mening :happy: Jeg har ikke tenkt å la meg selv visne hen bare fordi jeg er over 40. Jeg var 40 året jeg fikk mitt første barn og i mitt livs form, gikk på fjelltopper i uke 34+ og tok det kun rolig på slutten pga. seteleie på barnet. Hadde et lett og fint svangerskap uten noen som helst aldersrelaterte komplikasjoner. Tror ikke jeg i etterkant har vært mer sliten enn andre småbarnsmødre heller. Jeg begynte raskt i jobb igjen fordi jeg jobber freelance, og har kombinert jobb med morsrollen.

Det man ikke kommer utenom ifht. alder er at det blir vanskeligere å bli gravid med årene, men det går gradvis, og særlig fra 37-38 år.
Selv om jeg føler meg ung i sinn og skinn, er jo ikke eggene 20 år gamle lengre. Så jeg ville ikke ha ventet lenge om jeg var deg :)
 
Det spørs helt hvordan man føler seg og hva man har kapasitet til vil jeg tro. Jeg fikk førstemann når jeg var 24 år og nå gravid med nr to. Fyller 39 år om 2 uker.
 
Kommer an på hva man ønsker selv. Var 33 da jeg fikk yngste og har alltid følt jeg har vært for gammel pga manglende overskudd rett og slett.
 
Jeg er 42 med min første. Ikke noe jeg aktivt valgte ("å bli gammel mor"), men livet blir til mens man lever, og jeg føler meg absolutt ikke for gammel, selv om jeg vet at andre muligens vil tenke det :)
 
Jeg venter nr 2 nå og kommer til å ha fylt 37 når baby kommer. 7 år forskjell mellom barna og tror dette blir sistemann. Er utrolig glad for at førstemann får et søsken og nr to er svært etterlengtet her. Hører fra venninner som fikk barn rett før 30 og nå 37+ at energinivået ikke er det samme og at man merker søvnmangel bedre, men må jo tenke at det er en fase og at man kommer over det også☺️
 
Kjære deg , du er ikke noe eldre enn du føler deg . Jeg har hvert på foreldremøte i bhg med eldre foreldre og de kan likevel være de morsomste og aktive , mens ho på 25 eller 32 har hvert latest eller den hysteriske eller typiske party popern. Heng deg ikke opp i aldern :Heartred Du vil jo mest sannsynlig være den tryggeste forelderen .

Jeg er jo veldig glad for at foreldrene mine fikk meg som 19 åring, men jeg tror også mye kunne hvert annerledes og bedre på en positiv måte om de fikk meg i 30 årene . Selv om foreldrene mine er sammen etter 40 år enda .

Selv ble jeg gravid som 18 åring selv , men valgte det bort . Men fikk to barn i 20 årene og bestemte vel at etter 30 var uaktuelt .

Så gikk jeg på en smell i midten av 30 og angrer ikke et sekund . Så følte jeg meg ikke ferdig igjen og begynte å prøve som 40 åring . Er over halvveis og angrer ikke . Klart jeg tenker på sånne tim som at når ungen er så og så gammel så er jeg …osv men vi lever nå , lev livet for barna :)
 
Når et man for gammel, syns dere? Ikke tenk på overgangsalder etc. Bare sånn rent praktisk. Jeg er 34 nå. Fikk de to første tidlig i tjueårene. En tredje nå rett før jeg ble 34. Har lyst på en til, men er redd for at jeg blir "gammel mor". Vil ikke være den "eldgamle" på foreldremøter, eller at ungen skal være den med foreldre som ser ut som besteforeldre når de skal konfirmeres
Tror ikke du skal tenke så mye på det ja alder har noe å si, men meg selv som eksempel fikk 1 barnet i en alder av 32 og ønsker fler men med 2-3 år i mellom, og jeg er glad jeg venta så lenge med og få 1 barnet, fordi alt til sin tid og når det passer for en å få barn, alle har ulike livsstil for når det passer og når det sier stopp, det er bare hva du selv føler og klarer :) :Heartred
 
Alder er bare et tall! Jeg fikk min første når jeg var 22, og nå.er jeg 40 og venter nummer 4. Om dette går bra (10+5 nå) så blir kjæresten pappa for første gang rett før han fyller 53 år! Og vi har snakket mye om dette med alder. Men livet ble som det ble, og angrer ikke på at vi valgte å prøve. Drømmen er å rekke å få to tette nå. Om folk mener vi er for gamle så kan de ta med meningene sine et annet sted.... you do you! Drit I alle andre.
 
Når et man for gammel, syns dere? Ikke tenk på overgangsalder etc. Bare sånn rent praktisk. Jeg er 34 nå. Fikk de to første tidlig i tjueårene. En tredje nå rett før jeg ble 34. Har lyst på en til, men er redd for at jeg blir "gammel mor". Vil ikke være den "eldgamle" på foreldremøter, eller at ungen skal være den med foreldre som ser ut som besteforeldre når de skal konfirmeres
Gjennomsnittsalderen på førstegangsfødende i Oslo i 2020 var 33 år. Så tror absolutt ingen tenker man er «eldgammel» på foreldremøte om man får barn i 30 årene, da er jo foreldrene alle eldgamle.

Var selv 32 når jeg fikk første og 34 med andre, og det har aldri falt meg inn at jeg kan bli sett på som en gammel mor:p
 
Jeg tenker at 34 absolutt ikke er for gammelt. Når jeg var 34 var jeg ikke klar for barn enda, og vet om mange som har hatt det sånn. Nå er jeg 42 og prøver på mitt første. Selvfølgelig har alder vært et aspekt, men for min del har det kanskje handlet mest om sjansen for å få barn. Eggene mine er jo ikke hyllevare om dagen :smiley-ashamed004 Men jeg begynte når det var riktig for meg, og jeg tror ikke jeg blir noen dårligere mor fordi jeg har bikket 40. På mange måter tror jeg at jeg blir en mye bedre mor nå, enn hvis jeg skulle startet for 10 år siden. Og ikke bry deg om de andre på foreldremøte- er det virkelig noen som tenker sånn så synes jeg mest synd på dem:Heartred jeg er lærer og har møtt haugevis med foreldretyper opp gjennom årene, både veldig unge og godt voksne. Jeg kan love deg at det er ALDRI alder som gjør at jeg tenker kritisk om hvordan man gjennomfører foreldrerollen.
 
Back
Topp