Når er det vanlig at babyen snur seg selv?

Ariem

Betatt av forumet
Februarlykke 2015
Lurer på en ting... Når er det egentlig vanlig at babyen snur seg rundt selv? Lille frøkna her snudde seg fra rygg til mage første gang 28.april, og fem dager senere snudde hun seg også fra mage til rygg. Hun ble 12 uker nå på mandag. Hun er veldig ivrig/utålmodig etter å komme seg rundt på egen hånd, og begynner å få til å åle seg fremover. I Spedbarnsboken står det at babyen begynner å øve seg på å snu seg når den er fem måneder gammel. Det kan da umulig stemme? Kjenner jeg blir litt bekymret. Både for om det er noe galt når hun kanskje er sykt tidlig ute på det (har vi gjort noe feil? Gitt henne for mye gulvtid for eksempel?) - men også for at vi må igangsette barnesikring en god del tidligere enn vi trodde. Og det er mye å sikre! :(

Hvordan er det med babyene deres og snuing?

Dette er sååå individuelt! Tror ikke du skal bekymre deg! Hun er tydeligvis flink motorisk!! Og tidlig ute! Tenk om det hadde stått i boken at de skulle snu seg når de var 3 mnd - da hadde det vert mange panikkslagnen mødre der ute.. ;)

Vår første reiste seg opp heilt på egenhånd a han var 6 mnd. Gikk når han var 9 mnd. I dag er han 4 år, og en veldig dyktig gutt når det har med all fysisk aktivitet å gjøre. Motorisk flink! Men når jeg ser 9 mnd gamle babyer nå, så tenker jeg at det er helt utenkelig at de skal kunne gå! De er jo såå små! Det er først da jeg forstår hvor tidlig ute han var.. Men når du er midt i det, og det er en del av utviklingen til akkurat det barnet så tenker man ikke nødvendigvis over det..

Dette er veldig forskjellig fra barn til barn, noen begynner tidlig med ting, mens andre begynner sent :)

Var på 3-mnd kontroll i dag, og da sa hs at de begynte å snu seg fra rygg til mage rundt nå. Store individuelle forskjeller såklart, men syntes det høres helt normalt ut at jenten din snur seg allerede:)

3 mnd var vell gutten min og det er helt normalt :) mange jeg kjenner så har babyen snudd seg mage til rygg ved 2-3 mnd alder.. og Selvsakt veldig individuelt .

Var på 3-mnd kontroll i dag, og da sa hs at de begynte å snu seg fra rygg til mage rundt nå. Store individuelle forskjeller såklart, men syntes det høres helt normalt ut at jenten din snur seg allerede:)
Er det ikke mage til rygg de gjør først da somregel ? :P

Er ikke noe som heter for mye gulvtid vel :-D Babyer er veldig forskjellige, og så lenge de "styrer" sin egen utvikling så er det helt greit :-)

Er det ikke mage til rygg de gjør først da somregel ? :P
Hs sa at dette var vanlig rundt 6-mnd (hvis ikke jeg husker helt feil). Nå kan de vippe til siden når de ligger på magen, men det var visst fordi hodet er tungt og de mister balansen.

Småen min jobber mye med å snu seg fra rygg til mage for tiden. Han er ikke helt der ennå, men tror ikke det er lenge til han kommer seg helt rundt :)

Hs sa at dette var vanlig rundt 6-mnd (hvis ikke jeg husker helt feil). Nå kan de vippe til siden når de ligger på magen, men det var visst fordi hodet er tungt og de mister balansen.

Småen min jobber mye med å snu seg fra rygg til mage for tiden. Han er ikke helt der ennå, men tror ikke det er lenge til han kommer seg helt rundt :)
Høh var ganske sikker på at det var omvent jeg ; ) at rygg til mage er vanskeligst .. vertfall det jeg ver :P

Lillegutt har snudd seg fra mage til rygg noen ganger, han er 3 mnd. På 3 mnd kontrollen sa hs at det nok bare var flaks/at han mister balansen når han ligger på magen for det var ikke vanlig så tidlig. Når han ligger på rygg jobber han med å snu seg på siden!

5-8 mnd sa fysio.
Men snuppa her har lenge snudd seg over på siden selv. Nå har hu snudd seg to ganger fra rygg til mage.
Fysio sa hu her har dårlig tid og sa hu hadde kommet langt motorisk.

Back
Topp