Når er det greit at barna farger håret?

Jeg stripet håret første gang da jeg var rundt 16 år, altså slutten av ungdomsskolen.
Så jeg mener vel egentlig at ungdomsskolealder er greit.

Labambie skrev:
Barn farger håret tidligere og tidligere. Både helfarging og striper. Å ta noen striper for fargeeffektene kan være morsomt, men hvilke signaler sender vi egentlig til barn når vi sier det er greit å farge håret tidlig? Trodde man skulle lære de å være fornøyd med den de er jeg..

Hvilke signaler sender man da isåfall, hvis man farger håret selv?

Ungdomsskolen..

Jeg begynte vel å stripe håret da jeg enda gikk på barneskolen tror jeg. Mamma var frisør og jeg var sjef.

Jeg tenker ungdomsskolealder.
Husker et par i klassen tok sånn glansvaks i 6klasse.
Ellers så kommer jeg nok til å se an... man må jo følge tiden litt og:P

©Smartass skrev:
Labambie skrev:
Barn farger håret tidligere og tidligere. Både helfarging og striper. Å ta noen striper for fargeeffektene kan være morsomt, men hvilke signaler sender vi egentlig til barn når vi sier det er greit å farge håret tidlig? Trodde man skulle lære de å være fornøyd med den de er jeg..

JEG ser på det litt annerledes. Samme med sminke. Jeg sier til snuppeluring at sånne ting er for "gamle" damer som trenger litt hjelp for å være pen, ikke skjønne småjenter som er nydelige nok i seg selv.

Rundt ungdomskole alder kanskje. Selv var jeg nok ikke mer enn 10-11 når jeg startet og hadde det sort i over 10 år føre jeg fikk min naturlige hårfarge igjen som 23 åring emoticon

Signerer ungdomsskolealder. Var da jeg begynte å få lov. Hvis man skal gjøre noe kan man jo holde seg til å bruke fargespray eller sette på en liten stripe extension i en eller annen farge. Skal snart ta med Linnea til frisøren for å gjøre sistnevnte :)

Labambie skrev:
©Smartass skrev:
Labambie skrev:

JEG ser på det litt annerledes. Samme med sminke. Jeg sier til snuppeluring at sånne ting er for "gamle" damer som trenger litt hjelp for å være pen, ikke skjønne småjenter som er nydelige nok i seg selv.

JEG har ikke tenkt over det før akkurat nå, faktisk :)
Og jeg har bare hatt gutter, så det har vært lett å si at "det er bare for damer".
Men nå har jeg jo snart en liten dame også :P Foreløpig for liten til å skjønne noe av det, heldigvis :P

Labambie skrev:
goodASmama skrev:
MiniMoi skrev:
Min søster fyller 14 i sommer og har nettopp fått stripe håret for første gang. Det synes jeg er akkurat passe. Noe før synes jeg er litt tidlig. Ihvertfall helfarging eller bleking..

er enig med deg i dette. selv var jeg 12 da jeg fikk ta glansvask etter mye om å menn, men slik er jo nesten ikke på marked i dag - viss man ikke gjør det hos frisøren da. Men man blir ellers tidsnok voksen så er greit å drøye d så lenge som mulig. Ikke altid like bra alt dette som barna skal gjøre. Men dette blir jo litt som med mobiltelefon også, når er det rett å få?

Jeg syns at en 6-7 åring med en pc, en mobil, en playstation event. xbox = veldig drøyt! Kan garantere at min sønn IKKE har dette om et par år! Han er pent nødt å vente.. ( for å snakke meg ut fra temaet - hårfarging)

Joda, jeg skjønner hva du mener... Allikevel vil jo ikke en mobiltelefon eller en spillkonsoll forandre barnets utseende..

Nei forandrer ikke utseende, men hjelpes å sløve de blir av å sitte å spille.....

Nei her blir det ikke noe farging av hår før konfirmasjonsalderen emoticon  Men det handler ikke ene og alene om at ho skal være fornøyd slik hun er skapt, men jeg ser virkelig ikke poenget at barn skal bli voksne før sin tid

Min gutt fikk lov til å farge håret i en nyanse mørkere da han skulle på juleball i år, da var han nettopp fyllt 12.
Han ville helst farge det veldig mørkt, men vi ble enige om en mellom ting. I tillegg så var jeg strålende fornøyd over å få han til frisøren, han hadde egentlig tenkt å bare la håret gro. Det var nemelig kuuult!!!
Vel jeg kan gå med på litt farge, hvis det fører til jevnlige hårklipper

Labambie skrev:
©Smartass skrev:
Labambie skrev:

Sånn ser ikke jeg det. Men nå bruker jeg selv veldig lite sminke til vanlig. Jeg ser på det som å pynte seg. Så farge håret, det gjør jeg når jeg skal noe spesielt. Så hvorfor kan ikke undommene det?
Jeg syns ikke det handler om å forandre utseende sitt, men å forsterke det man har. Egentlig så syns jeg 12 år er tidlig, men det er kanskje bedre å hjelpe de i gang... en å la de gå som oversminkede barbiedukker. Det er veldig mange jenter på 12-13 år som sminker seg i dag. Og gutta kommer faktisk etter, på vgs har det blitt ganske vanlig med make-up på gutter(kjenner at jeg holder litt igjen der...!)

Datteren min på 10 spurte meg i dag om når hun kunne begynne å farge håret. Da svarte jeg at hun kunne prøve det når hun blir 15 år. men hvem vet - det kan hende det blir tidligere også :-)

Selv farger jeg ikke håret og håper jenta mi ikke kommer til å gjøre det heller - hun har en nydelig hårfarge!!

Ungdomskole alderen mener jeg med mine barn :)
Selv begynte jeg å farge håret mitt når jeg var rundt 10-11 år !

tenker at det ikke er greit før tidligst ungdomsskole-alder. 

Greven av gral skrev:
Labambie skrev:
©Smartass skrev:
Labambie skrev:

Sånn ser ikke jeg det. Men nå bruker jeg selv veldig lite sminke til vanlig. Jeg ser på det som å pynte seg. Så farge håret, det gjør jeg når jeg skal noe spesielt. Så hvorfor kan ikke undommene det?
Jeg syns ikke det handler om å forandre utseende sitt, men å forsterke det man har. Egentlig så syns jeg 12 år er tidlig, men det er kanskje bedre å hjelpe de i gang... en å la de gå som oversminkede barbiedukker. Det er veldig mange jenter på 12-13 år som sminker seg i dag. Og gutta kommer faktisk etter, på vgs har det blitt ganske vanlig med make-up på gutter(kjenner at jeg holder litt igjen der...!)

Hehe! Det var iallefall dobbeltmoralsk.

Jeg husker jeg fikk en stripe av min mor da hun farget håret for jeg hadde kjempelyst på, da gikk jeg i barnehagen :p farget håret regelmessig fra ca 5.klasse :p min mor må vær gal da ;) har egentlig ikke tenkt over det, får ta det når det kommer.

eg har av og til tatt et par lyse striper i håret til jentå mi på 7 når eg stripe mitt. hu e lys fra før, å eg synns ikke det gjør noe om hu har et par lyse stripe i det. Eg e utdanna frisør, men e noen år siden eg jobba med det, så e kjempekjekkt å holda på med håret til jentene mine emoticon

ungdomskolen!! det gjelder for både hårfarging og sminke syntes jeg..

Back
Topp