Når er det greit at barn er åleine på stranda/i symjehallen?

M

Moderator Marte

Guest
Når synes du det er greit at barna går åleine til symjehallen eller til stranda? Er det ein spesifikk alder der du tenkjer det er greit, eller handlar det meir om modnad?
 
Modenhet og svømmeferdigheter. Aldri I verden før de kan svømme skikkelig, uansett hvor gammel / ung de er
 
Det handler om hvor svømmedyktige de er+modenhet. Jentungen har deltatt på flere selvbergningskurs i sjøen, deltatt på flere svømmekurs, men først når hun var 11,5år fikk hun dra å bade ute uten oppsyn av voksne. 10,5år i bassenget, men svømmehallen her er liten og badevaktene har god oversikt. Hun har svømt aktivt siden hun var 5.
 
Tror ikke jeg vet svaret på dette før vi er der.. hun er 9 nå og aldri i verden om hun får bade alene. De tar alt for store sjanser og forstår ikke risiko. Selv om hun er svømmedyktig er det helt uaktuelt pga det.
 
Vår eldste er 12 nå, og har vært svømmedyktige siden hun var 5-6. Flere fra klassen hennes skal på stranda i dag, men aldri i verden om min får lov alene. Blir kvalm bare ved tanken på alt som kan skje...
 
Over 10 år og svømmedyktige som minimum!
Men helst ikke ;) vi bor i nærheten av byens badeplass og sønnen på snart 13 får dra alene med venner (fikk hann i fjorsommer for første gang)
Jenta på snart 11 er ikke like flink svømmer, hun og veninnene får lov å dra hvis det er voksen i området, sånn får det være i år :)
 
Hu på 13 år får dra alene, kan fint svømme og alt. Gått kurs og slikt. Husker ikke helt fra når vi starta da.

Men hu som blir 9 år får ha en voksen med seg enda. Tross for hu er en bedre svømmer en søstra. Men hu er yngre og tenker ikke over ting. Hu er veldig rask på å finne på ting hu. Så liker at noen/vi følger med der enda.
 
Fra 12 år tenker jeg er greit om de drar med andre svømmedyktige venner.
 
Back
Topp