Når er det greit å bruke samme navn?

JanetMH

Flørter med forumet
Moderator
⭐️ Babyverden Stab ⭐️
VIP
Har svart.

Synes generelt mange overtenker dette med navn, og lager seg "regler" på hva som er "lov" og ikke. Min mening er at alt er lov, hvis favorittnavnet ditt bæres av katta til bestevennen til barnet ditt, betyr det ikke at du ikke kan bruke det på babyen din.

Last edited:
Et vennepar av oss kalte sin sønn det samme som vår sønn het. For dem var det et tradisjonsnavn og oppkalling. Helt greit for oss, ikke verre enn at de går som "lille-xxx" og "store-xxx"

Har svart på undersøkelsen :-)

Jeg tenker praktisk når det gjelder navn, og kommer derfor bl.a. ikke til å bruke et topp 10-navn. Selv kjenner jeg ingen i omgangskretsen vår som heter det samme som meg. Det er noe jeg syntes er veldig greit, og så blir det enda kjekkere når jeg møter på noen som heter det samme. Men hva andre gjør, er helt opp til de :) Her hersker det nok veldig ulike meninger!

Har deltatt :)

For vår del ville jeg ikke kalt barnet mitt noe som andre i familie /omgangskrets het

Ville ikke kalt ungen min Ronja om bikkja til naboen het det for å si det sånn. Ellers synes jeg at det meste er greit. Du er kanskje litt kjip om du kaller ungen din det samme som niesen din. Kan bli forvirring når man snakker til dem osv. Men det er ikke krise liksom.

Jeg synes det er greit med oppkalling dersom det er to generasjoner eller mer imellom eller dersom iallefall en av personene har (og bruker) dobbeltnavn. Dermed blir det greit å kalle opp etter besteforeldre/oldeforeldre eller å bruke mellomnavnet til en tante, men litt rarere om mor og datter har samme fornavn (men jeg kjenner flere som har benyttet svært nær oppkalling også, og familier der alle menn får samme fornavn, og det går jo greit).

Vi skal kalle opp etter en 87 år gammel bestefar her, føler det er innenfor så lenge bestefar synes det er greit[emoji16]

Back
Topp