Når er det best å starte på SFO?

Hvitveisen

Gift med forumet
Sensommerbarna 2016
Jeg har en skolestarter, jente, som har plass på SFO fra 1.8. Saken er at vi flyttet hit i fjor, og hun har gått i barnehage langt unna skolekretsen. Derfor kjenner hun ingen hun skal begynne i klasse med. For en uke siden ble hun storesøster, så jeg er hjemme i perm.

Det jeg tenker på er at det er to alternativ:

1. Starte på SFO 1.8., og håpe at hun blir kjent med noen tidlig. Ha korte dager, og kanskje en fridag i uka?

2. Vente med å starte til nærmere skolestart (uka før?), i tilfelle det er få
barn der? Redd skoleopplevelsen vil bli negativ hvis SFO føles som oppbevaring først...?

Det er få nabobarn å leke med her, så det blir kjedelige dager sammen med meg. Men samtidig så føles det litt rart å sende henne på SFO når hun ikke må?

Noen innspill?
 
Jeg er lærer på barneskole. Du lurer på om det er mange barn der, ring og hør hvor mange i nye 1.trinn som skal starte med SFO 1.aug. Her i kommunen anbefaler man at 1.trinn starter opp, for da er det mindre forhold å bli kjent på, færre barn, og at man da er kjent på SFO før skolestart, slik at ikke både SFO og skole er nytt i midten av august. Ring AVD.leder for skole eller SFO og få info hvis dere ikke har fått vært på møter. Lykke til! Noen kortere dager er sikkert lurt i starten, men barnet bør være minst der tre dager i uka tenker jeg, for å ikke komme ut av det. Kanskje kan du snakke med foreldre som henter samtidig som barnet kan leke med utover SFO også.
 
Det er jo tilvenningsdager du er med så kan du jo selv se.
 
Jeg er lærer på barneskole. Du lurer på om det er mange barn der, ring og hør hvor mange i nye 1.trinn som skal starte med SFO 1.aug. Her i kommunen anbefaler man at 1.trinn starter opp, for da er det mindre forhold å bli kjent på, færre barn, og at man da er kjent på SFO før skolestart, slik at ikke både SFO og skole er nytt i midten av august. Ring AVD.leder for skole eller SFO og få info hvis dere ikke har fått vært på møter. Lykke til! Noen kortere dager er sikkert lurt i starten, men barnet bør være minst der tre dager i uka tenker jeg, for å ikke komme ut av det. Kanskje kan du snakke med foreldre som henter samtidig som barnet kan leke med utover SFO også.

Vi har fått samme anbefaling fra skolen på et foreldremøte. Men jeg fikk inntrykk av at mange foreldre ville holde barna hjemme litt lengre pga at det var litt kjedelig..? Føler også at alle kjenner alle, og vi kjenner ingen. Men det er klart, det er bare en måte å bli kjent på da :)

Det er ca 30 barn som starter. Glemte å skrive av seksåringen har hatt veldig separasjonsangst til oss de siste månedene. Sikkert pga baby. Vet at det blir mange tårer uansett når oppstarten blir..
 
Når mi startet på skolen valgte jeg å starte sfo 1 august. Hun som alltid har hvert trygg på alt og alle hadde virkelig behov for tilvenning på sfo. Fordelen med at det var få barn, var at hun ble godt kjent på sfo og med de ansatte. Hun ble tatt godt imot av de eldre barna da det ikke var noen andre 1 klassinger der før første skoledag omtrent.

Men om du er usikker ville jeg ringt og snakket med de på sfo om hva de anbefalte. Lykke til :)
 
Vi skal begynne nå og kjenner ingen. Vi har valgt å melde han inn fra 01.08. Håper at det er litt får unger der, så han kan bli kjent med noen og at det kommer flere og flere å bli kjent med etterhvert.
Jeg tror vi kommer til å ha ett par korte innkjøringsdager som jeg er der til å begynne med, og så deler vi oss litt så det blir sånn 9-15 frem til skolestart.
 
Jeg er lærer på barneskole. Du lurer på om det er mange barn der, ring og hør hvor mange i nye 1.trinn som skal starte med SFO 1.aug. Her i kommunen anbefaler man at 1.trinn starter opp, for da er det mindre forhold å bli kjent på, færre barn, og at man da er kjent på SFO før skolestart, slik at ikke både SFO og skole er nytt i midten av august. Ring AVD.leder for skole eller SFO og få info hvis dere ikke har fått vært på møter. Lykke til! Noen kortere dager er sikkert lurt i starten, men barnet bør være minst der tre dager i uka tenker jeg, for å ikke komme ut av det. Kanskje kan du snakke med foreldre som henter samtidig som barnet kan leke med utover SFO også.
Signerer denne :)

Dog er jeg ikke lærer, kun mamma som lurte på det samme for 3 år siden når eldste skulle starte skolen. :)

Det gikk over all forventning og tok brodden av skolestart som for mange kan være litt skummelt.

:)
 
De hadde ikke noe fast opplegg på det, men vi kunne få være der de første dagene. Og det må jeg nok uansett, sterk separasjonsangst :-(
Du kan være der så lenge han har behov for det.

Her var det mye bedre når skolen begynte og de var sammen i klasserommet og i arrangert lek. Ikke lett å komme inn i lek med fremmede barn helt på egenhånd. Det går an å be SFO hjelpe til fordi han ikke kjenner noen.
 
Vi hadde 1.klassing i fjor - han begynte andre uka i aug, tredje uka var SFO stengt to dager pga planlegging, og det var helt forferdelig å levere og hente han på SFO de første ukene etter skolen starta. Han fikk rett og slett for lite tid på seg før skolestart. I tillegg gikk ikke han ene fra bhg som han kjente på SFO. (De andre fra bhg begynte på en annen skole)
Hadde jeg visst det jeg visste nå så hadde han fått begynt allerede første uka i august.

Det skal sies at han etter noen uker trivdes veldig godt på SFO :) og gjør det fremdeles.

Men at overgangen fra bhg til SFO er stor - både for foreldrene og barna - det kan jeg skrive under på. Syns vi betaler altfor mye ifht hva man "får igjen"
 
Jeg hadde sikkert ringt og spurt om det var barn det og når utetiden var, om vi kunne komme dit for å leke mens de var ute, og så evt startet uka før skolestart med tilvenning :)
 
Vi hadde skolestarter i fjor, og vi valgte å begynne uka før p-dagene fordi vi var på ferie frem til da.
Jeg er glad vi valgte det.
Han brukte lang tid, og trivdes ikke godt før etter skolestart.

Her har de heldigvis 1.klasse adskilt fra 2-4 klasse, og de er nesten 60 elever på 1.trinn, så var mange å bli kjent med.

Nå blir det også endring, nå skal han over på "storsiden" og får nye voksne og barn å forholde seg til. Han skal begynne om halvannen uke. Før skolestart for å få litt følelsen på det igjen.
Men hatt ferie siden skoleslutt nå, så greit å komme igang igjen også.
 
Ville begynt med en gang. Da er det rolig og lettere å bli kjent med plassen, de ansatte og barna. :) har jobbet litt i Sfo tidligere og der opplevet man gjerne at nye barn kan være litt usikre i starten. Da hjelper det på at det er rolig med ferre barn ;)
 
greit å starte den 1 tenker eg..så får hun tid å bli kjent frem til skoledag , har også jobbet mange år på SFO :)

Min gutt starter også den 1 august med innkjøring på SFO (men her har vi ikke valget iom vi starter på jobb igjen )
 
Her har vi det akkurat likt, flyttet hit i fjor, gått i gamle bhg, kjenner ingen i klassen, ble storebror for 2 uker siden.

Vi starter opp med sfo 1. August og så tar vi det derfra. De dagene vi ikke har noen planer kan han få gå på sfo, og så tar vi noen feriedager innimellom. Håper jo på at han trives på sfo og vil være der, men kommer til å gi han den tilvenningen han trenger og være der med han. Og kommer ikke til å bli så lange dager, noen timer kanskje.
 
Vi hadde skolestarter i fjor. Vi flyttet også hit. Helt ny, kjennte ingen.
Vi ble anbefalt oppstart 1.8.
Og det var helt supert.
De skjermet førsteklassingene endel, slik at de bli kjent med hverandre.

For oss var det helt supert.
Anbefaler å ringe å spørre.
 
Jeg har en skolestarter, jente, som har plass på SFO fra 1.8. Saken er at vi flyttet hit i fjor, og hun har gått i barnehage langt unna skolekretsen. Derfor kjenner hun ingen hun skal begynne i klasse med. For en uke siden ble hun storesøster, så jeg er hjemme i perm.

Det jeg tenker på er at det er to alternativ:

1. Starte på SFO 1.8., og håpe at hun blir kjent med noen tidlig. Ha korte dager, og kanskje en fridag i uka?

2. Vente med å starte til nærmere skolestart (uka før?), i tilfelle det er få
barn der? Redd skoleopplevelsen vil bli negativ hvis SFO føles som oppbevaring først...?

Det er få nabobarn å leke med her, så det blir kjedelige dager sammen med meg. Men samtidig så føles det litt rart å sende henne på SFO når hun ikke må?

Noen innspill?

Jeg har jobbet på sfo og jobber nå i skolen...

Jeg hadde ringt å spurt hvor mange fra 1kl som skal begynne 1.8 :) så hadde jeg blitt med en times tid første dagen ;)

Ofte er det mange som ikke kjenner noen når de begynner, de kommer ofte fra flere forskjellige barnehager og det er ofte innflyttere fra andre steder også, i tilegg vokser barn mye bare på den sommeren før de begynner i 1kl så de som har gått i barnehage sammen kan ofte være "ukjente" for hverandre ved skolestart (min erfaring), jeg hadde nok ikke satset på å være med lenge , men heller informert personalet om at hun ikke kjenner noen så de kan hjelpe, det kan være vanskelig å komme inn i lek eller være i lek når hun er oppnerksom på mamma som står å ser på ;)

Vi opplevde at barn gråt når mor/far dro men 99% av gangene ga det seg så fort de var ute av parkeringsplassen og vi klarte alltid å hjelpe barnet inn i lek ;) vi var også ekstra oppmerksomme på de som ikke kjente noen første tiden...

Hos oss hadde vi også en del organisert lek første uka så alle skulle bli kjent. Spør litt rundt dette om du ringer de ;)
 
Back
Topp