Når er det best å starte på SFO?

Hvitveisen

Gift med forumet
Sensommerbarna 2016
Jeg har en skolestarter, jente, som har plass på SFO fra 1.8. Saken er at vi flyttet hit i fjor, og hun har gått i barnehage langt unna skolekretsen. Derfor kjenner hun ingen hun skal begynne i klasse med. For en uke siden ble hun storesøster, så jeg er hjemme i perm.

Det jeg tenker på er at det er to alternativ:

1. Starte på SFO 1.8., og håpe at hun blir kjent med noen tidlig. Ha korte dager, og kanskje en fridag i uka?

2. Vente med å starte til nærmere skolestart (uka før?), i tilfelle det er få
barn der? Redd skoleopplevelsen vil bli negativ hvis SFO føles som oppbevaring først...?

Det er få nabobarn å leke med her, så det blir kjedelige dager sammen med meg. Men samtidig så føles det litt rart å sende henne på SFO når hun ikke må?

Noen innspill?
 
Jeg er lærer på barneskole. Du lurer på om det er mange barn der, ring og hør hvor mange i nye 1.trinn som skal starte med SFO 1.aug. Her i kommunen anbefaler man at 1.trinn starter opp, for da er det mindre forhold å bli kjent på, færre barn, og at man da er kjent på SFO før skolestart, slik at ikke både SFO og skole er nytt i midten av august. Ring AVD.leder for skole eller SFO og få info hvis dere ikke har fått vært på møter. Lykke til! Noen kortere dager er sikkert lurt i starten, men barnet bør være minst der tre dager i uka tenker jeg, for å ikke komme ut av det. Kanskje kan du snakke med foreldre som henter samtidig som barnet kan leke med utover SFO også.
 
Det er jo tilvenningsdager du er med så kan du jo selv se.