Når dere har barnet i vognen...

Mammadrømmen

Glad i forumet
Aprilbarna`15
...hva har du kledd på han/hun, og bruker dere dyne eller vognpose?

Synes dette er så vanskelig jeg!

Liam er snart 6 uker og egentlig veldig varm av seg, og jeg er nesten mer redd at han skal bli for varm enn for kald, men helst ønsker jeg jo at han skal ha det akkurat passe.

I vognen har vi en fleesepose (?) som han sover i, ikledd vanlige klær (body og bukse) samt en jakke, lue og ull-labber. Har også er tynt ullteppe som jeg noen ganger legger over han, spesielt oppe ved halsen.

Jeg har bare body og strømpebukse og lue.. under dyne.. og pleier å legge et tynt ullteppe rundt eller over ham hvis det er litt ekstra kaldt.. han nekter å ha noe på hendene, så de er gjerne kalde siden han ligger å sutter på de, men ellers har jeg aldri opplevd at han er blitt kald

Jeg har bare body og strømpebukse og lue.. under dyne.. og pleier å legge et tynt ullteppe rundt eller over ham hvis det er litt ekstra kaldt.. han nekter å ha noe på hendene, så de er gjerne kalde siden han ligger å sutter på de, men ellers har jeg aldri opplevd at han er blitt kald

Hmm, kanskje jeg har kledd på min for mye..? Men tenker at en dyne er nok tykkere enn posen vi bruker. Vurderer om jeg kanskje skal legge et lammeskinn nedi og gå over til dyne.

Nå har jeg også bare body, bukse, sokker og lue under dyna. Er det ekstra surt og kaldt tar jeg på en tynn ulljakke og et ullpledd over dyna. Lillen her er også varm, så synes det holder:)

Edit: vi har også lammeskinn i vogna;)

Last edited:
Hmm, kanskje jeg har kledd på min for mye..? Men tenker at en dyne er nok tykkere enn posen vi bruker. Vurderer om jeg kanskje skal legge et lammeskinn nedi og gå over til dyne.
Posen er nok litt tynnere ser jeg for meg ja :-) pleier å kjenne i nakken om han kjennes kald/varm/passe

Jeg har på henne body, bukse og lue hvis temperaturen er grei, med dyne over. På sure dager som i dag (regn og 8 grader) så tar jeg på henne en strikka ulldress eller ekstra jakke og bukse og ullsokker :)

her bruker jeg ulldyne som er sydd til under han (blir som sauskinn)
på han har jeg body og bukse&sokker.. og dyne oppå der + vindtrekk som hører med vogna! han her er veldig varm så bruker verken lue eller votter - når det var 10 grader tidligere måtte jeg la han ligge i bare kortermet under dyna!

tenker jeg skal ta i bruk vognpose å se om det blir bedre for han da!
du kjenner det i nakken om de er varme :)

Skinn i bunn, og så vanlige klær + lue og dyne over. Hvis det er under 5 grader tar jeg på en ekstra strikkajakke og et pledd over. Men ja, det er vanskelig - jeg har bare hatt vinterbarn før, så ikke vant til å tenke at de kan bli for varme :)

Body, bukse og lue. Kanskje en tynn bomullsjakke. Hun ligger i vognpose jeg har laget selv. Ull og fleece med en veldig tynn sommerdyne inni. Vindtrekk over om det blåser.
Synes det er så vanskelig å vite om hun er for varm. Jeg er jo alltid kald på hendene, så hun føles jo alltid varm ut for meg :p

Vanlig klær under dyna og teppe og lue :) er det en kald dag har hun en tynn ulldress også :-)

Vi har lammeskinnspose. Har vanlige klær og en tynn lue på. Kommer til å ha lammeskinn kun i bunnen når (hvis :p) det blir varmere i været.

Bruker body/strømpebukse og en tynn fleecejakke pluss lue under dyne. Brukte pose, men det ble for varmt.

Men hva hvis det er 20 grader og knallsol? Har en helårs gåsedunsdyne og lammeskinn i bunnen. Høres det for varmt ut? Pakker ikke dyna helt rundt så det skal bli litt luft mellom henne og dyna. Men av og til tenker jeg det er for mye! Har hvit vogn og passer jo på at sola ikke steiker inni vogna.

Så lenge hun bare skal ligge i vogna får hun bare på seg en lue i tillegg til body og bukse. Det er ganske varmt ute nå, og det er lunt i vogna under dyna :)

I body og strømpebukse når hun ligger i posen. Hun er så varm av seg at hun koker om jeg tar på noe mer. Tar på jakke de dagene jeg har byttet ut posen med dyne.

Men hva hvis det er 20 grader og knallsol? Har en helårs gåsedunsdyne og lammeskinn i bunnen. Høres det for varmt ut? Pakker ikke dyna helt rundt så det skal bli litt luft mellom henne og dyna. Men av og til tenker jeg det er for mye! Har hvit vogn og passer jo på at sola ikke steiker inni vogna.
Da hadde jeg nok beholdt lammeskinnet i bunnen, men byttet ut dyna med et et helseteppe el. Hvis sola steiker og dere er i sola med vogna ser jeg for meg det blir forferdelig varmt nede i vogna. I skyggen/overskyet ser jeg for meg det er bedre med dyne.. Hadde nok tatt med dyna uansett for å være på den sikre siden. Men dette er bare tanker, jeg har ikke peiling altså :p

Da hadde jeg nok beholdt lammeskinnet i bunnen, men byttet ut dyna med et et helseteppe el. Hvis sola steiker og dere er i sola med vogna ser jeg for meg det blir forferdelig varmt nede i vogna. I skyggen/overskyet ser jeg for meg det er bedre med dyne.. Hadde nok tatt med dyna uansett for å være på den sikre siden. Men dette er bare tanker, jeg har ikke peiling altså :p
Enig der. Rart med det, selv om det er 20 grader tenker jeg fortsatt at hun kan fryse! :P Haha. Får prøve å tenke hva man selv har på seg på sånne dager. Har alltid et teppe med, så da blir det det neste gang vi triller tur! :)

Har lammeskinn som hun ligger på i vogna. Er det grei temp ute har hun på body, strømpebukse, bukse, lue og ullsokker med dyne og et heklet teppe over. Er det litt kaldere har hun hatt på en strikkejakke i tillegg :) Er det varmt (noe det ikke har vært enda egentlig) dropper vi ullsokkene og har bare et teppe over henne :)

Enig der. Rart med det, selv om det er 20 grader tenker jeg fortsatt at hun kan fryse! :p Haha. Får prøve å tenke hva man selv har på seg på sånne dager. Har alltid et teppe med, så da blir det det neste gang vi triller tur! :)
Jeg er likedan selv. Tenker liksom hun må ha flere lag mer enn meg selv om hun ligger godt og lunt nede i vogna. Først i det siste jeg har klart å tenke fornuftig. ;)

Jeg har sydd en tynn sommerpose til vogna, så tenker at mini bare kan ligge i body og bukse når hun er i vogna. Blir det varmere kan vi lette litt på posen slik at hun får mer luft. Det er ganske lunt nede i vogna selv om det er litt surt ute ☺️

Back
Topp