Når dere feks dekker av etter middagen:

Her kaster vi alt i bosset også sauser,smør, fett og supper. Slike ting tetter det vist fort til rørene har eg fått høre :) (har ein far som eg rørlegger) :p pleier å ta litt blanding av salmiakk og klorin oppi av og til. Aldri tett her :)
Ja, samme her. Kaster også sauser ol. I søpla. Kjøttkraft, fett ol. Som er for tynt til søpla har jeg en plass ute som jeg heller på. Tømmer Aldri fett i vasken eller do.

Men altså du skal aldri blande salmiakk og klorin. Det er livsfarlig å puste inn de gassene blandet..

Sent from my iPhone using BV Forum mobile app

Vi bruker avløpsmiddel som er anbefalt av rørleggere (IKKE plumbo). Matrester går i søpla. Sauser går i vasken. Aldri tette rør her, og vi bor i blokk.

Jeg ville snakka med en rørlegger om ikke plumbo fungerer, hørtes styr ut.

Her i hus gjør vi det enkelt, skaper av, skyller og inn i maskinen. Har ikke problemer med tette rør.

Skraper av alt matavtall og evt saus/fett i matavfallsposen. Skyller av og setter i oppvaskmaskinen. Aldri tette rør, men vi bor også i en temmelig ny bolig. Bruker Mudin om det er antydning til tett i sluk på badet (etter at hår- og shamporester er fjernet).

Har dere problemet konstant eller er det ok etter en runde med opprenskning? Hvis det er konstant så kan det isåfall ha noe med lufting av rørene å gjøre. Det dannes vakum, og det virker som om røret er tett siden det renner sakte og/eller ingenting. Mange gamle hus har ikke lufting i det hele tatt, og sliter med rør som til stadighet går "tette".

Jeg har en samboer som tror at oppvaskmaskinen spiser matrestene...
Jeg skraper av det værste oppi avfallspose så skyller jeh godt av i vasken før jeg setter det inn i oppmaskmaskinen :)

Plumbo og sånn hjelper bare en liten periode....

Jeg skjønner ikke altså, vi har tilogmed lagt ei rist i vasken som samler opp det meste av rester, og kaster masse i søpla, men likevel...

Har også tatt fra hverandre røret under vasken og rengjort, så der bør det ikke være tett nå.

Merkelige saker...

Storebror april 09 ♥
Lillesøster juni 12 ♥

Om man er plaga med tette rør så skal man vell bruke Plumbo med jevne mellomrom for og unngå at d tetter seg? Eller tar jeg feil nåå tru...

Matrester i søpla. Men hvorfor kaster noen av dere det i do?

Sent from my iPad using BV Forum

Da har jeg vært hos rørlegger og fått tak i mudin som jeg skal helle i både på kjøkken og på vaskerom og la stå natta over.

Hun kunne ikke skjønne at det skulle tette seg sånn når vi var så nøye på skyllinga og ikke hadde fett og sånn i vasken...

Plumbo burde man ikke bruke fordi man sjelden skyller med nok varmt vann, og da klumper det seg og tetter enda mer.

Satser på at mudinen tar det ;)

Har dere problemet konstant eller er det ok etter en runde med opprenskning? Hvis det er konstant så kan det isåfall ha noe med lufting av rørene å gjøre. Det dannes vakum, og det virker som om røret er tett siden det renner sakte og/eller ingenting. Mange gamle hus har ikke lufting i det hele tatt, og sliter med rør som til stadighet går "tette".
Hjalp veldig da vi tok å rensa opp i sommer. Så holdt til nå da, før det var igang igjen.
Huset er fra '75, og har plastrør iallefall, vet ikke om det har noe å si. Hvordan finner jeg ut om rørene har lufting?

Matrester i søpla. Men hvorfor kaster noen av dere det i do?

Sent from my iPad using BV Forum
Sikkert for å unngå at det stinker i bosset... Har helt noe tomatsuppe med makaroni i dass en gang. Gubben mumlet noe om tiltrekking av mus?! Liker ideen om å bli kvitt maten altså, men det blir så feil å tasse inn på badet med tallerkenen å skrape restene i dass etter middag ;)

Sent from my iPhone using BV Forum

Ikke skyll olje ut i vasken, da blir rørene dine garantert tette! Tørk av med kjøkkenhåndkle der det er oljerester før du skyller. Ellers kjører jeg litt varmt vann og zalo og lar det stå noen timer. Vi har ikke tette rør lenger. Brukte plumbo først altså.

Sent from my iPhone using BV Forum

Matrester o.l går i søpla så skyller jeg tallerkenene i vasken..

Er det matrester så er det opp i restavfall med dette, videre skylle av tallerken og inn i oppvaskmaskinen;)

Hjalp veldig da vi tok å rensa opp i sommer. Så holdt til nå da, før det var igang igjen.
Huset er fra '75, og har plastrør iallefall, vet ikke om det har noe å si. Hvordan finner jeg ut om rørene har lufting?
Lufting skal være montert over tak, altså et tynnere lufterør med ventil ifra kloakk/avløpsledning som strekker seg til over taket. Hvis du er usikker så kan du se etter et om dere har et mindre rør med ei hette på taket, da er det sikkert den :) Denne kan gå tett om det kommer rusk oppi, eller om ventilen er ødelagt, - og da renner vannet dårlig.

Back
Topp