Når dere får veldig høye utgifter i en måned, hva gjør dere?

Buffer skal på plass igjen, men akkurat nå denne måneden så må vi prioritere denne utgiften. Heldigvis så får vi godt med penger til sommeren og bufferen vil da være på plass. Vi får ikke spart noe når utgiftene ble så høye som denne måneden. De er ikke slik til vanlig, ligger som sagt 25000 over hva som er normalt i februar.. Så kutte kostnad er ikke mulig i februar og ikke nødvendig resten av året. Det har vært feil avlesning på vannet vårt som har gjort at vi får en saftig smell fra kommunen nå, det viste ikke vi dessverre.
Så siste jeg tenker på er å få buffer på plass i februar, da er det mye bedre å betale utgiftene sine, komme i null å så starte sparing fra mars av :)

25k er veldig mye penger for vann... sikker på at det ikke er en lekkasje en eller annen plass? (Hvis det er flere regninger enn bare vann ser du bort i fra denne altså)

25k er veldig mye penger for vann... sikker på at det ikke er en lekkasje en eller annen plass? (Hvis det er flere regninger enn bare vann ser du bort i fra denne altså)
Det er etterbetaling for flere år pga feil avlesning. Pluss høyere eiendomskatt.
Jeg synes vi betaler mye fra før av så har ikke reagert på det. Vi bruker nok mye vann :-/

Nå er det skjeldent vi får regninger som vi ikke vet om eller som er mye større enn forventer, men har en bufferkonto til uforutsette utgifter eks hvis kjøleskapet eller fryser ryker eller noe må fikses på bilen. Setter av litt penger hver mnd til vi har oppnådd nok penger. Så står de der til de er behov for dem. Hadde jeg ikke hatt de hadde jeg lånt penger av mine foreldre.

Er det andre regninger eller faste utbetalinger dere kan be om å få en utsettelse på? Evt. dele opp og betale resten neste måned?

Bruker dere kredittkort? Hvis ja, bruker dere det fornuftig? Jeg kan ikke få understreket nok at det kun er å anbefale hvis du vet at du kan betale hele beløpet til forfall neste måned. De fleste kredittkort er slik at du da ikke betaler renter. Kan det være en måte å utsette denne måneds kostnader på?

Jeg handler konsekvent alt (dagligvare, klær, møbler mm) med Trumf sitt kredittkort, slik at jeg ikke betaler forbruket vårt før neste måned. Kortet gir ekstra trumf-bonus på kjøp gjort i butikkene deres, og gir trumf-bonus på alle andre kjøp og (bortsett fra konkurrerende matbutikker). Alle monner drar.

Nå er det skjeldent vi får regninger som vi ikke vet om eller som er mye større enn forventer, men har en bufferkonto til uforutsette utgifter eks hvis kjøleskapet eller fryser ryker eller noe må fikses på bilen. Setter av litt penger hver mnd til vi har oppnådd nok penger. Så står de der til de er behov for dem. Hadde jeg ikke hatt de hadde jeg lånt penger av mine foreldre.[/QUOTE

Klarer dere alltid å kalkulere inn store reparasjoner på bilen, at hvitevarer ryker osv.
Vi har hatt en god buffer, dessverre så gikk det fort å tømme den når bilen stod på verksted i godt over en måned pluss at hvitevarer røk. Kontoen hadde en bunn. Jeg låner ikke av foreldre, helt uaktuelt de tjener mindre enn oss, for meg er det helt utelukket. Det har ordnet seg denne måneden også, fikk mange gode tips. Men jeg skulle ønske jeg hadde såpass kontroll at jeg viste når bilen måtte på verksted og ting i huset røk samtidig slik at vi kunne slipt å bruke bufferen på sånt :)

Er det andre regninger eller faste utbetalinger dere kan be om å få en utsettelse på? Evt. dele opp og betale resten neste måned?

Bruker dere kredittkort? Hvis ja, bruker dere det fornuftig? Jeg kan ikke få understreket nok at det kun er å anbefale hvis du vet at du kan betale hele beløpet til forfall neste måned. De fleste kredittkort er slik at du da ikke betaler renter. Kan det være en måte å utsette denne måneds kostnader på?

Jeg handler konsekvent alt (dagligvare, klær, møbler mm) med Trumf sitt kredittkort, slik at jeg ikke betaler forbruket vårt før neste måned. Kortet gir ekstra trumf-bonus på kjøp gjort i butikkene deres, og gir trumf-bonus på alle andre kjøp og (bortsett fra konkurrerende matbutikker). Alle monner drar.

Dette har ikke noe med kredittkortgjeld å gjøre, men ja vi bruker trumf på samme måte som dere, vi bruker også bensinkort på samme måte.
De må og skal betales ned hver måned uansett.
Jeg vil ikke bruke kreditt på å betale regninger. Det er skummelt synes jeg.
Vi har fått ordnet det denne måneden uten å utsette betalingen, så det er bra :)
Kjedelig når det oppstår slik, men regninger må betales :)
Men vi har spart mye trumf på å bruke kort som dere, ett godt tips!

Jeg ville bedt kommunen om å dele opp beløpet . Jeg ser du ikke vil droppe ferie , men hadde jeg vært i en sånn knipe at jeg ikke hadde hatt penger til regningene mine, så er ferie det siste jeg hadde reist på.
Håper det ordner seg for dere :happy:

Jeg ville bedt kommunen om å dele opp beløpet . Jeg ser du ikke vil droppe ferie , men hadde jeg vært i en sånn knipe at jeg ikke hadde hatt penger til regningene mine, så er ferie det siste jeg hadde reist på.
Håper det ordner seg for dere :happy:

Ungene har ferie, høyere kostnad blir det uansett da pga mat. Å dra på hytta vil ikke koste enormt, så får vi ta færre dager i bakken en tenkt :)
Det siste jeg gjør er å ramme mine barn pga regninger, men regninger blir betalt uten å utsette, dele opp eller lignende :) Ferie blir det også, som er godt for oss alle :)

• Liker
Reactions: B82

Jeg har overhode ikke kontroll på når bilen må på verksted (utenom vanlig service) eller når hvitevarer ryker. Det er derfor vi har en bufferkonto som er der i tilfelle det skal skje. Har aldri opplevd å nå bunnen på den kontoen. Etterhvert som vi har kjøpt mer elektronikk og bil nr 2 har vi økt bufferkontoen i tilfelle flere ting ryker samtidig. Min er erfaring er nemlig at spesielt hvitevarer har det med å ryke nesten samtidig (ofte fordi vi har kjøpt de neste samtidig og de har ca lik varighet). Nå er vi heldige slik at vi har mulighet til å spare opp en stor bufferkonto. Er også heldige som har foreldre med bufferkonto som vi kan låne i tilfelle vi opplever en økonomisk krise.

Jeg har overhode ikke kontroll på når bilen må på verksted (utenom vanlig service) eller når hvitevarer ryker. Det er derfor vi har en bufferkonto som er der i tilfelle det skal skje. Har aldri opplevd å nå bunnen på den kontoen. Etterhvert som vi har kjøpt mer elektronikk og bil nr 2 har vi økt bufferkontoen i tilfelle flere ting ryker samtidig. Min er erfaring er nemlig at spesielt hvitevarer har det med å ryke nesten samtidig (ofte fordi vi har kjøpt de neste samtidig og de har ca lik varighet). Nå er vi heldige slik at vi har mulighet til å spare opp en stor bufferkonto. Er også heldige som har foreldre med bufferkonto som vi kan låne i tilfelle vi opplever en økonomisk krise.

økonomiskkrise vil jeg ikke kalle dette :p
Men jeg er litt nysgjerrig på hvor mye har dere i buffer når dere kan dekke masse hvitevarer og store reparasjoner på bilen samtidig?
Vi er ikke rike, vi når bunnen på kontoene våre iblant. Må være fint å ikke treffe bunnen. 2018 var ett tøft år for oss, alle pengene fikk vinger og var veldig uheldig. Hadde håpet 2019 skulle bli ett bedre år, foreløpig starter den ikke bra. xsmile9

økonomiskkrise vil jeg ikke kalle dette :p
Men jeg er litt nysgjerrig på hvor mye har dere i buffer når dere kan dekke masse hvitevarer og store reparasjoner på bilen samtidig?
Vi er ikke rike, vi når bunnen på kontoene våre iblant. Må være fint å ikke treffe bunnen. 2018 var ett tøft år for oss, alle pengene fikk vinger og var veldig uheldig. Hadde håpet 2019 skulle bli ett bedre år, foreløpig starter den ikke bra. xsmile9
Da kan det bare gå en vei, oppover :D

Vi har ganske mye i buffer begge to, så vi klarer nok de fleste kriser:) Jeg har ikke så godt betalt, men er god på å spare. Har rundt 30k på buffer, i tillegg til det jeg har på andre kontoer. Mannen har også en del, men jeg vet ikke hvor mye.

I tillegg sparer vi på en "feriekonto", og hadde tatt fra denne hvis det var krise.

Vi har ganske mye i buffer begge to, så vi klarer nok de fleste kriser:) Jeg har ikke så godt betalt, men er god på å spare. Har rundt 30k på buffer, i tillegg til det jeg har på andre kontoer. Mannen har også en del, men jeg vet ikke hvor mye.

I tillegg sparer vi på en "feriekonto", og hadde tatt fra denne hvis det var krise.

Vi hadde godt over 30.000 vi også vi hadde 2 månedslønner på vår bufferkonto da vi gikk ut av sommeren 2018 :-/
Men pengene forsvant fort, håper dere slipper å være så uheldig. Utrolig kjedelig å se så mye penger bare forsvinner raskt. I tillegg har vi ikke hatt mulighet til å fylle denne like kjapt som utgiftene, men utrolig glad for at vi hadde de pengene. For jeg forstår enda mer i dag hvordan mennesker kommer i økonomiskuføre :( Så den kontoen skal fylles like mye opp igjen ganske så fort!

Så godt det har ordnet seg.

Jeg vet akkurat hvordan det er når pengene får vinger...

Vært et slitsomt år for oss også sånn sett.

Jeg klarte å ødelegge bilen i vår, og det var reparasjoner for over 30 000... Tok det på forsikringen, men det ballet på seg med andre ting... Måtte ha 4 nye dekk, 2 forstillingskontroller der det ved den ene måtte byttes bolter, noen stag osv fordi det knakk når de måtte rette opp. (dette visste vi ville skje). Måtte bytte registerreim og vannpumpe, nytt batteri i og en sensor i motoren. Så jeg tror at utenom de pengene forsikringen dekket brukte vi godt over 20 000 på bilen...

Oppvaskmaskina røyk i oktober, men vi valgte da å ikke kjøpe ny. Så vi vaska opp for hånd til nå uti januar. Da fikk vi ny.

Bufferen fikk seg en god knekk ja, og jeg hadde ikke så mye som dere.. Vi delte utgiftene da, så jeg tømte ikke Bufferen helt, og har begynt å få den opp igjen nå. Men det tar tid.

Dersom du vet at du har råd til denne regningen neste måned ville jeg brukt kredittkort nå,så lenge du vet at du kan betale det tilbake før det påløper rente.

Back
Topp