Når burde partner slutte å drikke alkohol?

destiny86

Andre møte med forumet
Hei, samboeren min drikker hver helg (fredag og lørdag) da mener jeg mellom 10-12 halvlitere til sammen. Jeg er 36 uker imorgen, og vi har snakket om at han kanskje skal slutte å drikke, slik at han er helt edru i tilfelle fødsel starter. Når tenker dere det er greit å stoppe? Han tenkte rundt uke 37 eller 38, men jeg tenker kanskje greit å stoppe nå? Er det fler der ute som har partnere som er glad i øl? Jeg er så lei den øl drikkingen men er en kamp jeg alltid taper. Det er ikke all verdens mye men skjønner ikke hvorfor han måå ha alkohol hver eneste helg. For det må han! Aldri en helg uten.. Har dessuten et barn på 5 år.

Hei, samboeren min drikker hver helg (fredag og lørdag) da mener jeg mellom 10-12 halvlitere til sammen. Jeg er 36 uker imorgen, og vi har snakket om at han kanskje skal slutte å drikke, slik at han er helt edru i tilfelle fødsel starter. Når tenker dere det er greit å stoppe? Han tenkte rundt uke 37 eller 38, men jeg tenker kanskje greit å stoppe nå? Er det fler der ute som har partnere som er glad i øl? Jeg er så lei den øl drikkingen men er en kamp jeg alltid taper. Det er ikke all verdens mye men skjønner ikke hvorfor han måå ha alkohol hver eneste helg. For det må han! Aldri en helg uten.. Har dessuten et barn på 5 år.
Hver eneste helg? Hørtes overdrevent mye ut, og 10-12 øl om gangen, hm.. Han er voksen og bestemmer selv såklart, men hva med å fortelle ham hva som ville gjøre deg mest komfortabel. I og med at det er lørdag og du er 36 uker på vei nå, og han vil slutte til 37 så er jo ikveld den siste uansett?

Hver eneste helg? Hørtes overdrevent mye ut, og 10-12 øl om gangen, hm.. Han er voksen og bestemmer selv såklart, men hva med å fortelle ham hva som ville gjøre deg mest komfortabel. I og med at det er lørdag og du er 36 uker på vei nå, og han vil slutte til 37 så er jo ikveld den siste uansett?

Det kan hende jeg bommer på antallet, men går ut ifra hva som er i kjøleskapet og ser at det er tomt dagen etter, han har gjemt øl tidligere slik at jeg har trudd han har drikket f.eks. 6 øl men så er det mye mer. Men det har han nå sluttet med (stoler jeg på). Han har sagt han skal slutte å drikke i flere uker nå, er derfor jeg blir usikker når han plutselig sier uke 37. Vi har også snakket om at han ikke kan fortsette sånn med en gang etter fødsel, så håper han holder det. Vil ha en edru far til barna i helgene også..

5 uker før termin satte vi som krav til mann og nærmeste familie som skulle være backup.

Jeg vil anbefale deg og samboeren din om å reflektere litt rundt dette og kanskje snakke om at dette potensielt er alkoholisme.
Legger ved en link til en veldig lignende situasjon - postet hos rustelefonen som er en hjelpeorganisasjon.

https://www.rustelefonen.no/2015/08/min-samboer-drikker-hver-helg-og-nesten-alle-dager-i-ferier/

Samboer sluttet vel rundt uke 35. Da turte han selv ikke å ta seg noe.

For meg så høres alkoholforbruket til samboeren din unormalt høyt ut. Det er ikke sikkert han selv greier å kutte ut selv om han kanskje vil det. Har du snakket med han om det, uten å fordømme, kan hende han trenger litt hjelp.

5 uker før termin satte vi som krav til mann og nærmeste familie som skulle være backup.

Jeg vil anbefale deg og samboeren din om å reflektere litt rundt dette og kanskje snakke om at dette potensielt er alkoholisme.
Legger ved en link til en veldig lignende situasjon - postet hos rustelefonen som er en hjelpeorganisasjon.

https://www.rustelefonen.no/2015/08/min-samboer-drikker-hver-helg-og-nesten-alle-dager-i-ferier/

Tusen takk for nyttig link! Det tar jeg med meg videre.

Samboer sluttet vel rundt uke 35. Da turte han selv ikke å ta seg noe.

For meg så høres alkoholforbruket til samboeren din unormalt høyt ut. Det er ikke sikkert han selv greier å kutte ut selv om han kanskje vil det. Har du snakket med han om det, uten å fordømme, kan hende han trenger litt hjelp.

Ja har tatt det opp flere ganger i over 10år, dette her er faktisk en stor endring fra før.. men jeg synes fortsatt det kunne vært enda mindre, og hadde vært fantastisk med en helg uten øl. Han sier selv han er veldig glad i øl og liker å kose seg i helgene. Han vet veldig godt hva jeg føler, og jeg tror derfor han tidligere har prøvd å skjule det. Jeg tror ikke han er helt 100% ærlig på antallet og han må jo tro jeg er helt fjern. Dette har vi også tatt opp flere ganger. Jeg har til og med spurt foreldrene hans om hjelp/tips, men de ville ikke blande seg..

Jeg har en som liker øl også, tar seg gjerne 2 i helgene,
Men ikke i nærheten så mye. Han gikk ut idag. 35+3, og jeg gav grei beskjed deg var på eget ansvar og at han ikke fikk bli med på fødselen med om så bare en øl innenbords:hilarious:
Jeg fikk 37+1 forgje gang og da var avtalen å gi seg 3 uker før. De var i god tid. Derfor tenker jeg at 36 vertfall må være en grense ennegangen

Her hadde vi begge helt glemt det denne gangen så mannen hadde kjøpt inn øl til påska.. innså allerede på dag 2 i påska at; oi, 37 uker på vei.. burde kanskje ha sluttet da.. ;) så siden da så har ølen stått å ventet i kjøleskapet. Har vel sluttet rundt uke 37 med de to andre også!

ellers må jeg si jeg er enig med de andre her.. alkoholinntaket er for høyt. Dette må da bety at han blir beruset hver helg?

Det kan høres ut som en mild avhengighet. Jeg har tidligere jobbet på rusklinikk. Da trenger man oftest litt hjelp for å redusere eller slutte :)

Her drikker samboer så lite øl, at vi har ikke en gang snakket om når han skal slutte. Stort sett bare til anledninger.
Men nå tror ikke jeg det ville vært aktuelt å ta en øl i hele tatt, er uke 37.

(Nå er det mest meg som maser - gleder meg såå til et glass rødvin igjen...når enn det kan skje)

Enig med de over her, med de mengdene du nevner over her så høres det ut som at samboeren din har et problem, og dette er mengder du sier at du vet om. Hvis konsumet er større eller var større før så vil jeg absolutt påstå at han har et problem
Merkelig at ikke foreldrene hans sier noe når det appåtil begynner å nærme seg termin for dere
Jeg ville seriøst tatt drikkingen opp med han

Men for å svare på spm ditt så har ikke vi snakket om når det er på tide å holde seg edru
Nå er nå det heldigvis ikke en problemstilling her heller da min mann tar seg gjerne 1-2 øl i mnd nå som jeg er gravid, så skulle fødselen starte så er det stor sjans for at han er edru

Skal sies at jeg mest sannsynligvis må ha ambulanse inn med mannen etter i vår bil så helt avhengig av at han er kjørbar! Hvis ikke det blir ambulanse må han uansett kjøre, og vi har lang vei! :)

Min er altfor glad i øl, og drikker fortsatt for ofte og for mye.. Jeg begynner å bli ganske frustrert faktisk..

Det var nok mengder til å bli beruset .. både fredag og lørdag .. hver helg ? Ville satt ned foten. Så mye / ofte Hører ikke til i ett familieliv spør du meg. Hvorfor må han drikke så mye? Kan han ikke kose seg med kun en øl ?

Min samboer er også glad i øl, men tar en øl og koser seg med den. Han er øl interessert og mer opptatt av smak o.l og ikke ute etter og bli beruset.
Han pleier kjøpe både svake og sterke øl, men nå er det kun lettøl frem til fødsel :-)

Mannen min innså også at han drakk for mye, jeg har hintet, prøvd å hjelpe og snakke på en skikkelig måte, har hjulpet litt, men man må finne ut av det selv at man har et problem. Min drakk og i uke dagene, og ikke mer eller mindre i helgene.
3-5 enheter annen hverdag.
Men han innså at dette var et problem, han prøvde seg en mnd uten, og han klarte det heilt fint, så han er ikke avhengig. Nå drikker han kanskje 1 gang i uken eller annen hver, og da bare 3-4 enheter. Må påpeke at han kun drikker lett øl nå(med kun 2% alkohol) .
Man må prøve å bevise for seg selv at man ikke er avhengig, eller så trenger man ekstra hjelp. jeg er glad for at mannen har fått opp øynene, for han er så mye kjekkere å være med uten all den alkoholen.
men ja, over til spørsmålet, han tok sin siste øl forje uke :) Uke 37!

Last edited:
Det var nok mengder til å bli beruset .. både fredag og lørdag .. hver helg ? Ville satt ned foten. Så mye / ofte Hører ikke til i ett familieliv spør du meg. Hvorfor må han drikke så mye? Kan han ikke kose seg med kun en øl ? T
Noen ser ikke poenget i å kose seg med 1 øl. Mange trenger den rusen for at det skal være verdt det. Dessverre! Men 12 enheter, da hadde en normal stor mann vært ganske så full.... Min mann tåler ikke mer enn 3-4 da er han godt brisen! Så er et voldsomt antall enheter spør du meg..

Noen ser ikke poenget i å kose seg med 1 øl. Mange trenger den rusen for at det skal være verdt det. Dessverre! Men 12 enheter, da hadde en normal stor mann vært ganske så full.... Min mann tåler ikke mer enn 3-4 da er han godt brisen! Så er et voldsomt antall enheter spør du meg..[/QUOTE

Huff ..
:confused:

Noen ser ikke poenget i å kose seg med 1 øl. Mange trenger den rusen for at det skal være verdt det. Dessverre! Men 12 enheter, da hadde en normal stor mann vært ganske så full.... Min mann tåler ikke mer enn 3-4 da er han godt brisen! Så er et voldsomt antall enheter spør du meg..
Sniker
Jeg er en av de som aldri koser meg med ett glass vin eller noe sånt, så jeg drikker kun på fest. Som også skjer ganske sjeldent :rolleyes:

Tenker også at med slike antall må det jo gå utover formen dagen etterpå og dermed samværet med kjæresten og barnet?

Enig i mange over her at det kan virke som han kanskje trenger litt hjelp til å slutte når det er snakk om så mange øl hver eneste helg..

Mannen her tar seg en øl eller to iløpet av lørdagskvelden, og det er helt greit enn så lenge! Jeg er 34+1. Han er også øl-interessert og er mer opptatt av smaken og kosen med en øl enn å bli beruset. Han har tatt seg en fest med kompiser i ny og ne, men har vel ikke gjort det på to-tre måneder pga corona! ;)

Må påpeke at det sto 10-12 enheter per helg. Tolker det til 5-6 på hver av dagene fredag og lørdag. Og det kan jo fort hende at det er stor vektforskjell på de to mennene deres.

(Min drikker sjeldent, men han er høy og godt trent og blir ikke merkbart ruset av 3-4 øl på fest:) En ekskjæreste fra jeg var rundt 18 drakk seg gjerne full på fest, og festet ofte. Han måtte drikke myyyyyye før det var merkbart. Veldig ulikt hva man tåler.)

Back
Topp