Når ble syden status?

Har aldri vært noen status her - jeg selv har aldri vært utenfor Skandinavia, men har masse flotte ferier her og er godt fornøyd. Aldri kjent meg noe "mindre verdt", "fattig" eller sjalu på venner som har reist til stadighet heller ;)

I en alder av snart 32 år, har e aldri vært i syden.
Når e va lita så va ferien å dra på hytta og være hjemme med slåtta (vokst opp på gård).
I voksen alder er ferien å kjøre til sverige noen dager :P

Jeg føler at sommerferie må Være noe stoort.. sommeren som var nå (fikk nyfødt rett Før juni) var vi hjemme og på besøk hos familie som bor toppen to timer unna. Vi dro på hytteturer og koste oss her hjemme men jeg følte jeg måtte unnskylde meg og forklare folk hvorfor vi ikke reiste lengre vekk :/ folk spørte om vi ikke hadde planlagt lengre turer og om vi skulle reise, men vi hadde en super sommer! Vil ikke at ongene mine skal se på det som ett nederlag om vi planlegger ferie hjemme når de blir større :o er jo så mye morsomt å Gjøre her :o

Tror det alltid har vært status å dra til syden. Jeg for min del er ikke et syden menneske. Vi trives best i Sverige eller vårt eget land :)

Jeg syntes ikke syden er status!

Aldri vært i syden med barna mine.. Jeg tåler varme svært dårlig, så syden er igrunn uaktuelt for meg. Sleit nok hjemme i sommer med den varmen som var. Takke seg til høsten

Det betyr like mye, selv om det ikke er status:) For min del i alle fall.

Samme her. Jeg er ikke ute etter statusen det viktigsti er at vi alle trenger en ferie innimellom, uansett hvor det er :)

Ne mange med lave inntekter klarer ikke å få til ei uke på charter, hvertall ikke i i ferier. Jeg synes det er helt utrolig at man kan kalle andres ferier harry og lavstatus.

Første gang jeg var i syden var jeg 25 år, og grunnen til at jeg hadde råd var fordi jeg bodde gratis... ;)

Jeg synes heller ikke "syden" er så veldig statusreisemål.
Jeg tenker kanskje mer på dyre storbyferier eller veldig eksotiske reisemål som f.eks. Maldivene, Cuba o.l. som mer status å dra til?
Og ikke for at jeg har vært der, men syns jo at f.eks. Thailand er jo også blitt mer eller mindre "allemannseie" ?!
Enig

Sent from my iPhone using BV Forum

Vi reiser mye, også til litt annerledes reisemål. Har ikke noen følelse av at det å reise er status.
Tror man må gå så langt som å ta med slekta opp på Kilimanjaro eller til Krüger nasjonalpark for at noen skal bry seg med reiseskrytet ditt ;)

Og hvis man snakker om overklassen og øvre middelklasse i Norge, så er et kanskje enda mer status å være sprek og dra på hytta og/eller på tur i den norske fjellheimen.

Jeg opplever at det er lavstatus, det betyr ikke at jeg synes det er dårligere, bare at jeg ser et "klasseskille". Jeg opplever at de med lav inntekt drar på charterferie til syden og de med høy inntekt gjør andre ting som beskrevet. Noen av de fattigste har ikke råd til ferie nei, men snakket ikke om de.

Men charterturer ala chartersvein og charterhilde synes jeg er Harry ja :p Men hver sin smak.

Synes verken det er status eller Harry??!!! Dere som synes det er Harry, har dere vært mye i "syden" med barna??? Jeg personlig elsker å reise til varmere strøk, og når barna er små er charterreiser helt perfekt. Da er alt tilrettelagt, og vi kan bare være sammen som familie og kose oss. Bor alltid på hotell som er tilrettelagt for barnefamilier, og opplever da ikke fest og fyll.
Jeg velger "syden" fremfor Norges eller Danmarks ferie fordi jeg liker det bedre, og vet at det da blir en roligere ferie enn om man skal farte rundt med vil etc. Men billig er det ikke, ifjor betalte vi oppimot 50000 for tre personer to uker i sommerferien.
Heheh! Det er faktisk en del steder som er super harry. Man kan si hva man vil, men det er det. Når landet/byen man er i mangler omtrent egen kultur og er fullt opp av "jalla"-butikker og resturanter der de har bilder av maten gjerne kun med pommes frittes og det er umulig å kjøpe seg en rett med noe lokal-mat, DA er det harry!
Spør du meg er jo litt av vitsen det å oppleve et annet land, en annen type mat og en annen type kultur:) Noen byer/land er jo som om komme til mini-skandinavia, og da mister man jo omtrent hele poenget med å reise spør du meg! Man vil liksom oppleve noe mer enn bare varme..

Eg har reist til verdens største land Syden mange gangar, fra eg var liten og oppover, men har gått glipp av at det er status gitt;)
Har følelsen av at det er omvendt eg, litt flaut å reise charter, bedre å reise til eksotiske reisemål?
Eg likar begge deler, med små barn er charter heilt topp:)

Sign :-)

Heheh! Det er faktisk en del steder som er super harry. Man kan si hva man vil, men det er det. Når landet/byen man er i mangler omtrent egen kultur og er fullt opp av "jalla"-butikker og resturanter der de har bilder av maten gjerne kun med pommes frittes og det er umulig å kjøpe seg en rett med noe lokal-mat, DA er det harry!
Spør du meg er jo litt av vitsen det å oppleve et annet land, en annen type mat og en annen type kultur:) Noen byer/land er jo som om komme til mini-skandinavia, og da mister man jo omtrent hele poenget med å reise spør du meg! Man vil liksom oppleve noe mer enn bare varme..
Såååå enig! :)

Vi reiser mye, også til litt annerledes reisemål. Har ikke noen følelse av at det å reise er status.
Tror man må gå så langt som å ta med slekta opp på Kilimanjaro eller til Krüger nasjonalpark for at noen skal bry seg med reiseskrytet ditt ;)

Og hvis man snakker om overklassen og øvre middelklasse i Norge, så er et kanskje enda mer status å være sprek og dra på hytta og/eller på tur i den norske fjellheimen.
Jupp

Synes ikke det er "status", det er bare noe "alle" gjør. I min omgangskrets i hvert fall er det svært vanlig å reise til varmere strøk noen uker i løpet av sommerferien. Selv om sommeren i år var knall her, er det ingen garanti for bra vær i Norge, og jeg for min del trenger litt sol og varme noen uker i året.

Vi har vært i "syden" med barna de siste årene. Tror ikke ungene tenker på det som status for de har sååå lyst å reise på ferie til Sverige til neste år. Det skal vi også gjøre :) Hytte er ikke ferie for oss. Den ligger for nært hjem og blir brukt til helgtur. Vi bor i nord og trenger å komme litt lengre bort for å få varmen i oss.

Back
Topp