Når ble syden status?

Litt inspirert av fattig og barn tråden.. Når ble det å dra til syden om sommeren så status? Det er en sånn ting som jeg ikke visste, før jeg måtte lese det i mediene i sommer. Ser også at det tas opp i den tråden om fattig og barn.. Mulig jeg henger i et annerledes miljø, men det å dra til syden kontra hyttetur/telttur er virkelig ikke høystatus.. Jeg har gått glipp av noe! :p
Jeg synes ikke det. Da det er svindyr å dra på ferie i norge også. Syden er fordi man elsker å reise. Og restplasser er jo bare rått. Hytta er jo for dem som liker tur, natur ect.

Det hamdler om smak og behag synes jeg. Når jeg var yngre og mamma hadde dårlig råd en periode. Da dro vi til syden fordi hun trengte ferie. Var ikke dyrt. Men var bra. Restplass. Alt trwnger ikke koste penger og handle om status.

Jeg føler "syden" er blitt allemannseie og i alle fall ikke status:) Da vil jeg heller si at det var status før i tiden. Nå må man dra litt mer eksotiske steder om det skal være mer status og eksklusivt.

Enig. Var nok mer status på 90 tallet enn nå

Nå er det ikke nødvendigvis for voksne de mener at dette er status da. Jeg som voksen synes Syden er helt ok, verken mer eller mindre. Men når jeg var liten var det stort for meg å reise til Syden én gang i 10året fordi vi var en av de som ikke hadde råd. Vennene mine reiste til Syden hvert år, og jeg var såå misunnelig. Selvom det ikke betyr noe særlig for dere nå, kan det godt fortsatt gjøre det for den ene i klassen som ikke får dra på ferie.

Nå er det ikke nødvendigvis for voksne de mener at dette er status da. Jeg som voksen synes Syden er helt ok, verken mer eller mindre. Men når jeg var liten var det stort for meg å reise til Syden én gang i 10året fordi vi var en av de som ikke hadde råd. Vennene mine reiste til Syden hvert år, og jeg var såå misunnelig. Selvom det ikke betyr noe særlig for dere nå, kan det godt fortsatt gjøre det for den ene i klassen som ikke får dra på ferie.
Det betyr like mye, selv om det ikke er status:) For min del i alle fall.

Litt inspirert av fattig og barn tråden.. Når ble det å dra til syden om sommeren så status? Det er en sånn ting som jeg ikke visste, før jeg måtte lese det i mediene i sommer. Ser også at det tas opp i den tråden om fattig og barn.. Mulig jeg henger i et annerledes miljø, men det å dra til syden kontra hyttetur/telttur er virkelig ikke høystatus.. Jeg har gått glipp av noe! :p
Tror det er det å i det hele tatt dra på ferie. Enten det er syden/hotellferie eller å faktisk eie en hytte eller båt.

Sent from my iPhone using BV Forum

Tror det er det å i det hele tatt dra på ferie. Enten det er syden/hotellferie eller å faktisk eie en hytte eller båt.

Ikke her, her er det syden som gjelder. Vi har hytte å tilbringer endel tid der, vi drar til Danmark og Sverige på ferie men det er "kjip"ferie. Det leser man på diverse forum også det, skjønner ikke at folk orker å dra tilDanmark, nei her blir det kun syden for det er jo så mye bedre.

Husker jeg var en smule misunnelig på de i klassen på barneskolen som alltid reiste på ferie til syden :P Jeg ELSKER å reise, men i den tiden hadde jeg kun vært i Danmark og i Sverige et par ganger :) Jeg reiste til syden for aller første gang da jeg var 17 år, og jeg stooooortrives i varmen, ny kultur og nye spennende og fine omgivelser :D Jeg har vært i syden fire ganger til sammen, men ser ikke på det som en høy status ting å gjøre. Jeg elsker å reise og jeg elsker varmen, så da velger jeg å ta en tur til syden om jeg har råd og muligheten til det :) Har aldri hatt noen hytte eller fast ferieplass å reise til, så da blir det heller en billig ferietur i stedet ;)

Jeg har aldri hatt et inntrykk av at chartertur er status. Jeg elsker å dra til varme land for å slikke sol og slappe av, men jeg synes nesten det er mer flaut enn status når det snakkes om chartertur - nettopp pga media. Så jeg kan ikke si at jeg har hatt det samme inntrykket som deg av medias vinklinger.
Jeg tenker at det uansett spiller liten rolle da folk som ønsker å dra på sydentur gjør det, og folk som ikke ønsker lar være. Om noen synes det er dritfett, og andre kanskje skjemmes av tanken, så er det svært så individuelt hvilken status det å dra på chartertur gir en. Det kommer jo helt an på hva den enkelte legger i det og selv føler.

Ikke fått med meg at det er status jeg :p
For meg er ingenting status. Det er et fryktelig negativt ladet ord synes jeg....

Det var status å reise til Syden på 8-tallet, for da var det ikke så mange som hadde råd til slike ferier.

I dag er Sydenfereier så billige at de fleste har råd til det. En restplass til Syden er jo ofte billigere enn å leie seg en hytte noen dager her hjemme i Norge.

Status? På hvilken måte da? Vi reiser til Thailand 2 ganger i året og til Kreta 2 ganger i året. Vi reiser da på egenhånd,ikke charter. Vi gjør det pga kulturen, menneskene, varmen, matopplevelser etc... Jeg ser ikke på det som noe bedre eller værre enn å reise i Norge, det er jo bare opp til hver enkelt hva de trives med :)

Jeg har aldri hatt et inntrykk av at chartertur er status. Jeg elsker å dra til varme land for å slikke sol og slappe av, men jeg synes nesten det er mer flaut enn status når det snakkes om chartertur - nettopp pga media. Så jeg kan ikke si at jeg har hatt det samme inntrykket som deg av medias vinklinger.
Jeg tenker at det uansett spiller liten rolle da folk som ønsker å dra på sydentur gjør det, og folk som ikke ønsker lar være. Om noen synes det er dritfett, og andre kanskje skjemmes av tanken, så er det svært så individuelt hvilken status det å dra på chartertur gir en. Det kommer jo helt an på hva den enkelte legger i det og selv føler.
Enig. Du får sydenturen ganske billig og de aller fleste med lav inntekt klarer å få til ei uke i på Kanariøyene el med charter. Synes det virker mer status med litt mer kulturelle turer andre steder og gjøre andre ting enn typisk charterhotell med basseng. Og spahotell på fjellet på vinteren og sånn er jo mye dyrere, synes de med godt med penger tar seg weekender på sånt. Eller langweekend i Roma. Topptur i Norge. Skal de til varmere strøk er det mer eksotisk og kulturelt. Synes faktisk charter til typiske turiststeder er lavstatus og personlig litt harry. Kommer nok veldig an på hvilket miljø man vanker i.

Enig. Du får sydenturen ganske billig og de aller fleste med lav inntekt klarer å få til ei uke i på Kanariøyene el med charter. Synes det virker mer status med litt mer kulturelle turer andre steder og gjøre andre ting enn typisk charterhotell med basseng. Og spahotell på fjellet på vinteren og sånn er jo mye dyrere, synes de med godt med penger tar seg weekender på sånt. Eller langweekend i Roma. Topptur i Norge. Skal de til varmere strøk er det mer eksotisk og kulturelt. Synes faktisk charter til typiske turiststeder er lavstatus og personlig litt harry. Kommer nok veldig an på hvilket miljø man vanker i.

Ne mange med lave inntekter klarer ikke å få til ei uke på charter, hvertall ikke i i ferier. Jeg synes det er helt utrolig at man kan kalle andres ferier harry og lavstatus.

Ne mange med lave inntekter klarer ikke å få til ei uke på charter, hvertall ikke i i ferier. Jeg synes det er helt utrolig at man kan kalle andres ferier harry og lavstatus.
Jeg opplever at det er lavstatus, det betyr ikke at jeg synes det er dårligere, bare at jeg ser et "klasseskille". Jeg opplever at de med lav inntekt drar på charterferie til syden og de med høy inntekt gjør andre ting som beskrevet. Noen av de fattigste har ikke råd til ferie nei, men snakket ikke om de.

Men charterturer ala chartersvein og charterhilde synes jeg er Harry ja :p Men hver sin smak.

For oss voksne regnes det nok ikke som status med syden, men for ungene kan det være litt annerledes. Vi reiser aldri til syden ettersom reisebudsjettet vårt går til å reise for å besøke familien til mannen min. Er litt redd for at ungene våre skal synes at det er litt kjipt de årene vi bare er hjemme eller på småturer i nærområdet. Er helt naturlig at ungene snakket om ferien sin etter skolestart i august og da er det stas å ha vært i utlandet. Ikke like moro å fortelle om ei langhelg på hytta liksom... Men det er opp til oss foreldre å prøve å forklare ungene at det kan være disse hytteturene som sitter igjen som det beste barndomsminnet om noen år :-)

• Liker
Reactions: BMC
For meg er opplevelsen viktig å ikke om det heter syden eller noe annet fancy;)

Synes verken det er status eller Harry??!!! Dere som synes det er Harry, har dere vært mye i "syden" med barna??? Jeg personlig elsker å reise til varmere strøk, og når barna er små er charterreiser helt perfekt. Da er alt tilrettelagt, og vi kan bare være sammen som familie og kose oss. Bor alltid på hotell som er tilrettelagt for barnefamilier, og opplever da ikke fest og fyll.
Jeg velger "syden" fremfor Norges eller Danmarks ferie fordi jeg liker det bedre, og vet at det da blir en roligere ferie enn om man skal farte rundt med vil etc. Men billig er det ikke, ifjor betalte vi oppimot 50000 for tre personer to uker i sommerferien.

Jeg synes heller ikke "syden" er så veldig statusreisemål.
Jeg tenker kanskje mer på dyre storbyferier eller veldig eksotiske reisemål som f.eks. Maldivene, Cuba o.l. som mer status å dra til?
Og ikke for at jeg har vært der, men syns jo at f.eks. Thailand er jo også blitt mer eller mindre "allemannseie" ?!

Da jeg var ung var det få som dro til syden i min omgangskrets. Det var virkelig stort! Husker en som kom hjem fra syden, han hadde fått store blemmer av for mye sol. Det så vondt ut, men wow, han hadde vært i syden! :O
Samtidig har jeg aldri savnet det selv; har enda ikke vært lenger sør enn Nederland :) Har ikke vært på ferie med hotell på veldig lende. Sist gang var nok en helg i oslo for 3 år siden. Ingen ferie i år. Sånn er det med lite penger på kontoen.
Jeg synes det virker som syden er høystatus jeg. Ikke på forumet, men blant folk jeg kjenner og møter. Det blir alltid spørsmål om hvor de skal, hvilket hotell de skal bo på, hva de skal se osv. Folk som har vært der blir i ekstase når de møter på andre folk som skal dit.

Jeg håper vi blir i stand til å dra på ferie når lillemor blir eldre. Danmark høres flott ut. Jeg var der en gang som barn og koste meg kjempemasse. Det var biltur rundt i Danmark og det var virkelig kjempetopp :)

Back
Topp