Når begynte ungen din å spise godteri?

Grønnkommode

Betatt av forumet
Når begynte ungen(e) å like/spise godis?

Her så liker hun ikke noenting. Hun blir snart 2år, og lørdagsgodiset hennes er kjeks, litt potetgull eller en banan ;)

Hun har blitt tilbudt litt forskjellig, som sjokolade og "gummigodteri", men da blir hun bare sint ;)
Helt greit for meg! Synes bare det er litt merkelig med en unge som ikke liker søtt. Hun liker heller ikke saft, kaster flaska på meg om det er saft og ikke vann i den :P

Jenta her er 2 år, og har fått smake litt sjokolade o.l. en god stund. Hun er ikke noen utpreget søtmunn, så det holder lenge med en liten bit. Kaker og is spiser hun aldri opp ;) Hun er glad i kjeks og frukt. Er ikke hysterisk på godteri, hun får smake når vi har i helgene, men som sagt så begrenser hun seg fint selv :)

Her fikk hun ikke smake noe kake eller godteri før denne julen, da var hun 18 måneder. Saft og annen søt drikke har hun heller ikke fått smake før, men nå nærmer hun seg to år og har begynt å like litt saft og blåbærjuice. Potetgull, sjokolade og små pastiller o.l. går ned på høykant her når hun får, men det er ikke ofte og vi har ikke innført lørdagsgodt enda, syns det er litt tidlig. Men om noen av oss spiser noe, er det ikke lett å skjule det, hun vil ha det vi har, så prøver å unngå kaker og søtt før hun er i seng, så langt det lar seg gjøre. Jeg var også veldig fornøyd når hun ikke ville ha sånt, ville ikke ha noe annet enn vann å drikke, og plutselig en dag snudde det :p  Men vann er fortsatt det hun er mest glad i, heldigvis!

Han skjønte greia med sjokolade da han var ca 18 måneder så det er noe vi ikke kan ha synlig uten krig. Også fikk han litt brus hos ei venninne av meg med eldre barn i høst. Ellers går det fortsatt mest i juice og bær/rosiner når vi skal kose oss, men han får godteri når vi noen ganger setter frem før han legger seg. Og så får han lørdagsgodt når jeg husker det :P

Aner ikke, men mener å huske jeg var ganske streng frem til hun var godt over året. Samtidig fant jeg nettopp et bilde på Face av henne med sjokolade i hele trynet da hun var ti mnd - det var dog ikke med vilje, den hadde hun rotet frem selv fra gud-vet-hvor.. 

Nå er hun to og et halvt og får litt nå og da hvis det faller seg sånn. Ikke noe fast på lørdager (hun kan ikke ukedagene så det ville bare vært meningsløst for meg å dra frem godteskåla hver lørdag uansett), hun kan godt få en is en onsdag og så ingenting før hun får litt sjokolade neste tirsdag og så en kjærlighet igjen på torsdag.

Jeg bestikker henne med tyggis og vitaminbjørner, men hun får godteri i alle former og fasonger når det er noe, og elsker både sjokolade, potetgull, smågodt, is og kaker.

Nå er de 4 og 2.. Hver fredag legger de seg kjapt fordi de vet at lørdag = lørdagsgodt! ;) 

Aner ikke når de begynte, men har ikke vært noe streng på sukker.. Bedre å ha et avslappet forhold til det! =)

Nå er de 4 og 2.. Hver fredag legger de seg kjapt fordi de vet at lørdag = lørdagsgodt! ;) 

Aner ikke når de begynte, men har ikke vært noe streng på sukker.. Bedre å ha et avslappet forhold til det! =)

Største fikk lørdagsgodt fra hun var 2 år.  Det får hun enda og minstemann og.. Litt sjokolade og potetgull.  De spiser som regel ikke opp det de får og sier de vil spare til neste lørdag. Og da står det i skapet til da. Ikke noe mas i løpet av uken. De vet at det er lørdager de får godt.

min på 1,5 får lørdagsgodt, men da kjeks, rosiner, druer og sånne maispuffer fra småfolk (som ser ut som ostepop)...  Men han har oppdaget smågodthylla på butikken, så hvis han er med løper han bort dit for å stappe i seg det han får tak i.. hehe
han får også smake på kake, men er ikke sånn kjempeglad i det. 

Hun er to, og har vel fått litt innimellom siden jul. Men det er 70% mørk sjokolade hun får, ikke fast hver lørdag, og skumgodter osv har hun aldri fått.
Hun får kaker når vi er i selskap.

Vi pleier ikke ha sånt hjemme, så jeg gidder ikke kjøpe inn bare for å mate henne med det.

Storebror har akkurat begynt med fast lørdagsgodt, etter at noen slektninger grundig forklarte ham konseptet. Tror ikke han smakte noe søtt før han var 2 år, etter det har han fått smake når det er spesielle anledninger. Han har aldri likt søtt, så lørdagsgodtet nå er litt ostepop.

Lillesøster derimot har fått smake siden hun var 1 år, og får litt hver gang hun ser noen andre (dvs si storebror) spise i selskap. Hun er en liten søtmoms, og elsker det. Hun spiser kaker også, det gjør ikke han.

Min eldste fikk sikkert første kjærligheten da hun var rundt året, og det var kjærlighet ved første blikk sa min far :D Når vi hadde godteri på bordet, delte vi med barna. De var mest glade i chips da de var små, men senere, sånn fra to-tre års alderen, har det ikke vært bunn i de når det gjelder godteri, og kan gjerne begynne å mase på mandag om det er fredag og godteri igjen snart. Altså, fram til de ble 11-12 og handler selv. Det har de gjort siden da, og administrert sine egne penger, så om de vil ha en sjokolade på onsdag, så kjøper de det. Og om vi har en sjokolade på tirsdag, så deler vi. 

*gidder ikke sminke det*

Ca. 2 år :)

Frem til han var 3 var lørdagsgodt oppskåret frukt, rosiner, og kanskje en kjeks eller to.
Når han var 3 fikk han etterhvert littegrann sjokkis også.
Nå er han 4 1/2, og lørdagsgodt består av kjeks, littegrann sjokolade, og kanskje 2-3 økologiske vingummi eller en kjærlighet på pinne som han fikk et TONN av i syden. :p
Innførte ikke "gummigodis" før han begynte å få det i barnebursdager rundt omkring.

Det er selvfølgelig lettere å begrense det når han ikke har eldre søsken/barn i nær familie!

Han drikker vann eller utvannet juice - brus synes han smaker fælt, kullsyre er "giftig" i følge ham. ;)

Forøvrig GLEMMER vi stadig vekk lørdagsgodtet, dersom middagen spises sent på dagen (rundt barne-TV-tid) blir det jo ikke godteri da, og vips er det leggetid!
Noen ganger får han det på søndag i stedet, andre ganger blir det med vafler eller kanskje en sjokoladekjeks eller to i løpet av helgen. :)

Hun var passert 2 år før hun fikk litt godteri.
Hun er fyllt 3 år nå og får ikke brus, men hun har fått lov å smake mer av det også og jeg merker jo godt at hun har blitt litt for hekta. men hun rører ikke colan til pappa, selv om glasset hans står et sted. Men vi har ikke begynt med lørdags godt enda. Hun får godteri da, men ikke alltid hvis vi ikke har så spør hun ikke .

godteri.....får hun kinder egg, så ligger sjokoladen igjen :p
hun er ikke super glad i godteri og vi får halvtygd godteri tilbake veldig ofte.

mer fan av å dele opp frukt osv for det elsker ungene.
unga elsker vann og drikker stort sett vann og melk. nå har hun begynt å få saft av og til.

så jeg har hvert nazi på godteri og brus :p men en 2 åring trenger ikke brus og godterier, brus er jo ekstremt skadelig for tenna. tenker mer på tenna jeg da enn at de skal bli stor av det.

Back
Topp