Når begynte ditt barn å sove fulle netter?

Mamma.til.aria

Glad i forumet
Jeg har ei lita jente på 5 mnd, i to uker nå har hu spist babygrøt i rundt 8-9 tiden på kveldene, søstra mi har sagt at med å slite henne ut på dagen å babygrøt på kveldene så skal hun da sove fulle netter.. mens min mor sier at hun er fortsatt en baby å trenger å sove mye på dagen enda.

Jeg er førstegangs mamma, å blir litt vanskelig når en sier det ene å en sier det andre.

Så for øyeblikket får hun sove lur når hun blir trøtt på dagene, hu sover ikke lenge.. alt fra en halvtime til 1 time å noen ganger to timer om hu har vært med på bilturer å besøk å er ekstra sliten.

Hvordan var deres barn i 5 måners alderen og hvordan var nattesøvna til de små?
Når begynte deres barn med å sove ut hele natten?

Jeg har ei lita jente på 5 mnd, i to uker nå har hu spist babygrøt i rundt 8-9 tiden på kveldene, søstra mi har sagt at med å slite henne ut på dagen å babygrøt på kveldene så skal hun da sove fulle netter.. mens min mor sier at hun er fortsatt en baby å trenger å sove mye på dagen enda.

Jeg er førstegangs mamma, å blir litt vanskelig når en sier det ene å en sier det andre.

Så for øyeblikket får hun sove lur når hun blir trøtt på dagene, hu sover ikke lenge.. alt fra en halvtime til 1 time å noen ganger to timer om hu har vært med på bilturer å besøk å er ekstra sliten.

Hvordan var deres barn i 5 måners alderen og hvordan var nattesøvna til de små?
Når begynte deres barn med å sove ut hele natten?

Glemmer jo litt underveis men tipper ho var over to år før ho sov gjennom natta....

Jeg ville sagt di enda er baby og heilt normalt å våkne enda [emoji5]

Mine var 4 mnd og 2 mnd. Og tenker også at det ikke er normalen. De fleste jeg kjenner varierer det godt fra 6 mnd opptil 2 år.
Jeg hadde ikke stressa med det. Er jo baby enda. Alle babyer har sin egne vilje. :) Det går seg til etterhvert.

Mine sov hele natten fra de var 3 mnd. Men der er nok ikke helt innenfor normalen...

Jeg har lest om spedbarn helt nede i 2 mnd som sover hele natten.. men det er vell også stor forskjell fra barn til barn også.. nå er jeg litt uvitende når det kommer til MME, siden jeg har ammet siden hu ble født.. men kan det være noe forskjell med MME og morsmelk?

hun til meg er 9 mndr, de gangene hun har sovet hele natten kan du telle på en hånd.
Hun er som regel oppe i 4 tiden å drikker en flaske melk :)

Min var 3 mnd når hun sov natta igjennom, men det er stooore forskjeller på det har jeg skjønt. 5 mnd er bare en baby og jeg tenker at du gjør det helt riktig jeg, med å la henne sove så mye hun trenger på dagen. Vet ikke om det er standarden, men min justerte seg selv når hun etterhvert trengte mindre søvn. Kan godt hende din også gjør det. :)

Her er det sitter variasjoner, og ingen fasit.
Min gutt har omtrent sovet natta igjennom fra han ble født, hadde perioder frem til 3 måneder han våknet for mat, dette i forbindelse med økedøgn.
Fra 3 måneder har han sovet natta gjennom hver natt

Eldste var 3 år. Nr 2 var 3 uker, men ved 5 måneders alder begynte hun å våkne igjen på natta. Sov da sjeldent rundt Før ca 2 års alder igjen dessverre. Minste mann var helt lik nr 2. Han sover nå 5 av 7 netter I snitt vil jeg tro. Han er 2 år og 2 måneder.

Eldste var 3 år. Nr 2 var 3 uker, men ved 5 måneders alder begynte hun å våkne igjen på natta. Sov da sjeldent rundt Før ca 2 års alder igjen dessverre. Minste mann var helt lik nr 2. Han sover nå 5 av 7 netter I snitt vil jeg tro. Han er 2 år og 2 måneder.

Ser det er stor forskjell fra barn til barn. Da er det bare å vente til hun er klar for å sove fulle netter! Ågud jeg ser virkelig fram til at jeg kan sove uavbrutt en heeel natt!

Last edited:
Fra 2 uker. Før det våknet hun en gang for mat.

Lillebror våknet annenhver time ca de 5 ukene vi fikk ha ham hjemme, så stor forskjell.

Sov gjennom natta fra 8 til 13 mnd.
Og nå (18 mnd) soves det gjennom natta 9 av 10 netter. Tipper jeg kommer til å savne kos på natta når ungen er tenåring og aldri kommer opp i vår seng [emoji23]

Sov gjennom natta fra 8 til 13 mnd.
Og nå (18 mnd) soves det gjennom natta 9 av 10 netter. Tipper jeg kommer til å savne kos på natta når ungen er tenåring og aldri kommer opp i vår seng [emoji23]

Den ser jeg! Nå koser jeg å duller på så mye jeg kan før hun plutselig er 15 år å blir flau av å være ute med meg :)

Er normalt at unger ikke sover hele netter når de er så små. Det er urealistisk å forvente noe annet. Eldste sov hele natta da hun sluttet av seg selv med nattmat da hun var 8-9 måneder. Lillebror våkner fortsatt og kommer inn til oss. Han er 2,5 år.

Sov hele natten fra 3 uker, så måtte vekke henne. Fra 7 uker fikk hun sove rundt etter samtale med hs.
Men jeg vet om foreldre som er oppe en gang eller to om natten med barn som nærmer seg 2 år, og det er ikke uvanlig.
Alle sier "det går seg til" og det gjør det, men for noen tar det uker og for andre tar det noen år.
Et barn som er 5 mnd så er det veldig vanlig at de er oppe om natten.

Nr 1 sov hele natta fra første dag. Fra 1 års alderen fra 17.30-7.00. Og sov 2-3 timer på dagen til ham var 4 år. Nr 1 sov ikkje en natt igjennom før ho var 4 år. Sluttet med dag soving når ho var 14 mnd. Sov max 30 minutters dupper. Så mine har vert veldig forskjellig. No er ho 6 år og våkner gjerne fortsatt 1-2 ganger for å gå på do.

Eldste var 4 mnd og y gate var 8 uker. Eldste sov ikke gjennom hver natt før ca 6 mnd mens yngste har sovi hver natt siden 8 uker. De sov da ca 3 dupper om dagen og ved 6 mnd ble det 2 dupper og ved 1 år 1 dupp. De sov/ sover ca 1-2 timer dupp. Jo flere dupper jo kortere ble de. De trenger forskjellig med søvn etter alder og hvordan de er.

Da hun var 2,5 år. Hun sov på dagen til hun var rett over 3 år.
Forventer ikke at de skal sove gjennom når de er så små.

Back
Topp