Når begynte dere å kjenne liv utenpå magen for første gang?

lillemy1396

Andre møte med forumet
Er 20+1 uker på vei nå, førstegangsgravid:cat:
Leste en del at førstegangsgravide begynner å kjenne liv i uke 20 eller senere, og etter uke 24 utenpå magen. Jeg begynte å kjenne liv allerede i uke 18 og på slutten av uke 19 begynte å kjenne utenpå magen veldig tydelig :oops: så er nysgjerrig på når dere begynte å kjenne liv første gang i magen fra den lille?:happy:
 
Såvidt i uke 16 med en av ungene (nr2, tror jeg.. da kjente jeg fra innsiden i uke 12.). Men veeeldig svakt. Til sammenligning kjente jeg ikke selv engang i uke 16 med nr4 :p

Kjente selv i uke 14 med nr1, uke 12 med nr2, 14 med nr3 (og så ingenting i uke 15, før jeg kjente mer i uke 16), og så tror jeg uke 16-17 med nr4 eller noe - men da morkaken foran.
Fra utsiden er jeg litt usikker ellers. Men husker jeg var rundt 16+x med en av ungene. Tror det var nr2.
 
Har kjent fra uke 17 en gang, mens gangen etterpå var det SÅVIDT tydelig i uke 24. måtte komme til uke 26-27 for å kjenne. Morkakens plassering har mer å si for dette enn hvilket svangerskap i rekka det er :)
Kjenner flere andregangs som kjent seinere da enn gangen før pga morkakeplassering
 
Første svangerskap: kjente liv selv daglig fra uke 14-15 og utenpå uke 16. morkaken bak.
Andre svangerskap: én gang utenpå i uke 17, ellers ikke før mye senere i svangerskapet. Kjente litt bevegelse sporadisk fra uke 17, men fremdeles veldig lite på oul i uke 19. Morkaken foran denne gangen.

Så mye senere og mindre bevegelse i andre svangerskap.
 
I første svangerskap kjente jeg liv i uke 13 og mannen kjente det utenpå magen før OUL i alle fall. Nå er jeg 16+4 og det er bare av og til jeg kjenner noe
 
Kjente allerede innvendig ca i uke 12 selv med morkaken foran, men pga. det kjente jeg ikke utenpå før ca 20 uker, mannen kjente en uke etter
 
Har kjent fra uke 17 en gang, mens gangen etterpå var det SÅVIDT tydelig i uke 24. måtte komme til uke 26-27 for å kjenne. Morkakens plassering har mer å si for dette enn hvilket svangerskap i rekka det er :)
Kjenner flere andregangs som kjent seinere da enn gangen før pga morkakeplassering
Ja det er sant :) har selv morkaken foran, men fortsatt så kjenner jeg utrolig mye, mulig det er fordi den er såpass høyt oppe som jordmoren sa på ultralyden
 
Så spennende å høre på hvor stor forskjell det er fra person til person og svangerskap til svangerskap :cat:
 
Må bare legge til at i uke 16 (og før) dekket morkaka mi absolutt hele livmora. Altså den lå over hele, så ikke rart jeg kjente lite! Er den på toppen men fremme kan man jo kjenne noe nederst, og utover svangerskapet har min flyttet seg mer opp og til siden. Nå kjenner jeg like mye, hvis ikke mer liv enn med første hvor morkaka var bak!
 
Førstegangs gravid og er 20+6. Ikke kjent spark enda. Har visst anterior morkake. Googlet at da merkes det vanligvis ikke før etter 28 ukers svangerskap, fordi denne plasseringen demper fosterets bevegelser. Noen andre som har erfaring med dette?
 
Synlig, utenpå mage? Da var det i ca uke 24 første gang og ca uke 18 andre gang. Men det var bare som "små bobler" i begynnelsen. :) Begge gangene var morkaken foran.
 
Back
Topp