Når begynte barnet med do/potte trening?

Ikke i bruk

Forumet er livet
Når begynte dere å venne barna til å gå på do eller potte? Foretrakk dere potte, eller rett på do? Tok det lang tid fra dere startet til barna var klar til å kvitte seg med bleie?

Aldri bedrevet pottetrening. Ungene har brukt bleier til de selv valgte å slutte, og da hadde vi ekstremt sjeldent uhell. Jentene var rundt 2,5 år, guttene rundt 3 år.

Jeg har prøvd potte med begge. Eldste likte det ikke, minste får vondt av å sitte på potten (tykke lår) så gjort son innimellom siden de var veldig små. Eldste sluttet med bleie inne når han var litt over 2,5 og han visste godt når han måtte på do. Tester er år i forveien. Når han skulle tisse så gikk han å gjemte seg.. tisset på gulvet. Tisset på gulvet på badet i stedet for do. Potte/ do var krise.. så vi satt det på vent. Yngste er 21 mnd. Pga barnehage så blir det ikke så ofte øving..

Tenker vi skal begynne rett på do med en liten doring. Ser ikke helt poenget med potte. Han er 15 mnd så ikke begynt. Tenker å kjøpe dosete snart så han kan prøvesitte å vende seg til å sitte der. Han blir pottetrent når han er klar for det. Gir ikke signal på at han må tisse, bryr seg ikke om at bleia er våt eller har bæsj. Så det sier meg at det ikke er nødvendig helt enda :p men prøvesitte skal vi :)

Vi begynte med potte, noe jeg ikke var veldig fan av, fikk en liten setback da lillesøster ble født, men hun skjønte fort at bleia ikke var noe særlig. Nå er det, heldigvis, bare do. Begynte rett før hun fylte 3 år :)

Min bæsjer alltid på do. Jeg ser når han må så spør jeg om han vil på do. Da løper han til doen [emoji4] Ikke så lett med tissing enda men vi stresser ikke. Han er 20 mnd og har holdt på som nå siden han var 15 mnd.

Min har aldri likt bleier noe særlig og ble ofte sår og klam. Så vi begynte med potte før han var året. Han skjønte fort sammenhengen og brukte potte hver kveld og morgen frem til ca 2 år. Da gikk vi litt mer aktivt inn for det og han slutta med bleier helt ca 6mnd etterpå. Han begynte å tisse på do rundt 2 års alder, men brukte potte til bæsj frem til ca 3 år.
Aldri hvert noe press, men vi har tilrettelagt og han sa selv ifra når han ikke ville bruke bleie lenger.

I 2-3 årsalderen. Gikk rett på do da jeg ikke er fan av potte. Med jenta gikk det raskt mens med gutten har det tatt lenger tid. Nå er han slutta hjemme på dagtid, men vil ha bleie i barnehagen og trenger det på natta. Skal snart slutte i barnehagen.

Jeg startet med potte når jeg startet med fast føde.
Ca 6-7 mnd
Når de begynner og presse så rett på potta. Etter ca to uker så klarer babyen og si at den må baijse.tisse i bleie ble detslutt på ca 1.5 år og nattbleie bort før 2 år. Fungerte på nummer to og tre.
Første mann trodde jeg at mann skal vente til de blir to.....du ser jo barna på reklame at de er to med bleier.... men det er mye lettere og lære en baby enn en trass toåring!

Om du kan lære en hund på 15 uker og tisse ute så kan du lære en baby på 7 måneder....

Førstemann var rundt 1 år når vi begynte. Lillesøster på 11 mnd har bæsjet og tisset over vasken så lenge hun ble fullammet, og satt på potte fra hun kunne sitte.

Storebror 6m og var bleie fri inne han fylte 1år. (Mest fordi han fikk utslett av alt)
Lillesøster 9m sitter på potte nå. Begynt med tøybleier da hun heller ikke tåler noe annet.

Skal ikke begynne aktivt før til sommeren, da er frøkna litt over 2,5 år. Nå får hun tilbud om å gå på do morgen og kveld å får et klistremerke hvis hun prøver å gå på do. Går veldig i perioder om hun vill sitte eller ikke. Blir aldri presset, et nei er et nei :) bhg spørr henne også, men sjeldent hun vill.

Begynte å holde over vask ved 2,5 uker. Gikk over til potte ved introduksjon av fast føde, 6mnd. Nå 9,5mnd og det meste av tiss og bæsj går i potta på dagtid. Tisser stort sett mye på natt siden det er en del nattmat fortsatt.

Jeg trodde også at barna måtte være mentalt klare eller noe sånt, men ser absolutt fordelen av å starte i spedbarnsalder hvor barnet ikke nødvendigvis har noen større formeninger om pottetrening sammenlignet med en 2åring som kan føle seg plutselig presset til noe helt nytt. Synes det er rart at det ikke er noe særlig info om potte til baby på helsestasjon feks. Det er bare å tilby potte/do til tidspunkt hvor det er sannsynlig at barnet må på do, og de skjønner fort greia om man følger opp. Har man med litt leker, og synger sanger og snakker med babyen blir selve dobesøket også til en koselig stund. Det er aldri noe press her på å gå på potte, men han vet ikke om noe annet og synes stort sett det er greit. Vil han absolutt ikke sitte der på tross av div underholdning, trenger han heller ikke gjøre det :)

Begynte å sitte på potte da hun var ca 2 år [emoji4]

14 mnd og settes på doringen morgen og kveld. Ikke tissa der enda, men liker godt å sitte der mens vi synger litt. Har en potte også, men den er hun livredd.

Min på 18 Mnd sitter gjerne på potta, og går gjerne å henter potta selv, men han sitter bare på den for å lese bok og fikle med tissen sin :facepalm: eneste gangen det havner noe i potta er når jeg slenger han på når jeg ser han begynner å presse....

Begynte såvidt da hun startet med fast føde ved 6 mnd. Rett og slett fordi hun slet litt med å bæsje. Aldri vært noe særlig til å bæsje på potte (heldigvis) og hun har dosete med trapp som ble redningen etterhvert. Sluttet med bleie innen 2 årsdagen.

Lillebror sliter også med å bæsje, så har starter rett på dosetet så han sitter stødig,men har ikke kommet noe enda. Han er 7,5 mnd nå og håper vi kan få litt hjelp hos legen.

Back
Topp