Når begynte babyen å spise fast føde?

M

Moderator Eve

Guest
Når begynte babyen å spise fast føde?

Hvordan gikk det? Hva var de første smakene?
 
5,5 mnd [emoji4] gikk i fruktmos/grøt, og gikk bra. Matglad baby!
 
6 mnd. BLW. Litt leking i starten, men etter få uker var vi oppe i ganske store porsjoner. Tror det første var banan og brødskiver. Husker ikke helt hva som ble første, var mye å smake på og alt ble studert og puttet i munnen.
 
6 mnd. Gulrotstaver og brokkolibuketter var første, fulgte blw-prinsipper. Elsket mat fra første smak, selv om det tok noen uker-et par måneder før han fikk teken på tygging og svelging og sånn :)
 
4mnd med begge, da de begge krevde mer enn jeg kunne gi (vektøkning var ikke så god), og da var sviskemos det første med begge :p
 
4 mnd med begge
 
Rett før 6 mnd.. fikk kokte søtpotet-staver, men han skjønte ikke at han skulle putte det i munnen (selv om det meste annet gikk i munnen på den tiden:p) kjørte Blw fra start, men begynte med litt grøt på kvelden da han var rundt 8 mnd..
 
Smaksprøver fra 6 mnd. Fikk agurk og raspet eple første gangen.
 
Hva er BLW? Merker det er lenge siden jeg har hatt små :)

Baby led weaning/babystyrt mattilvenning :) Handler kort og godt om at babyen ikke får most egen mat, men får spise det samme som familien spiser (etter retningslinjer mtp kumelk, honning etc), sammen med familien. En frisk baby på 6 mnd er i stand til å både føre maten til munnen selv og tygge biter trygt - om den får lov. Denne forklarer det fint http://sunnstart.no/ernaering/mat-til-barnet/baby-led-weaning-blw/ :)

Vi hadde bare BLW med min, veldig fin måte å innføre mat på syns vi! Gleder oss til å kunne gjøre det likt med neste :) Er jo så hyggelig å kunne spise som familie heller enn at det blir mating av babyen før/under/etter egne måltider :)
 
4 mnd med storebror og blir vel det samme med lillemor.
 
Back
Topp