Når begynner permisjonen?

DapperBadger

Blir kjent med forumet
Sikkert dumt spørsmål, spesielt da jeg har jobbet med dette selv ;) men lurer på en ting; må jeg jobbe opptil termin, eller er det sånn at permisjonen begynner 3 uker før uansett/er valgfri?

Finner ingen steder på nett som forteller meg dette (NAV har et fint planleggingsverktøy, men kjenner språket de bruker der går litt i surr for meg).

Sjefen tror nemlig at jeg skal ut i permisjon til påske, men... Terminen min er jo i påsken!
 
Du kan velge om du vil ut i permisjon 3 uker før termin eller om du vil jobbe til termin, men de 3 ukene får du ikke igjen på et senere tidspunkt så de fleste velger jo å gå ut tre uker før termin :) bare å informere sjefen at du ikke kommer til å jobbe etter 3 uker før termindatoen du fikk på OUL :)
 
Last edited:
Må starte seinast 3 veker før termin ja, trur dette er pålagt.

(Obs, dette blir rekna som 15 virkedagar, kan påvirke lengda om ei jobbar turnus og har termindato på lørdag eller søndag).

Ein kan velge å starte inntil 12 veker før termin, men dette vil påverke lengda av perm etter fødsel, så tippar få benytta seg nevneverdig av dette. Forrige gang tok eg to dagar ekstra perm i forkant av fødsel fordi eg ellers hadde måtte jobba arbeidshelga mi som siste arbeidsdag, i veke 38noko :rolleyes: (og dermed fått 2 veker og 5 dagar, ikkje 3 fulle veker, som nevnt over). Men sidan NAV ikkje reknar helg som dagar, tydeligvis, gjekk ikkje desse to dagane med "ekstra perm" utover permlengda på andre sida av fødsel.
 
Permisjonen som begynner 3 uker før er valgfri, men du får ikke igjen ukene senere. Så om man ønsker å jobbe disse siste ukene før termin jobber man på en måte «gratis». Jeg velger ihvertfall å gå ut i permisjon 3 uker før termin :happy:
 
Må starte seinast 3 veker før termin ja, trur dette er pålagt.

(Obs, dette blir rekna som 15 virkedagar, kan påvirke lengda om ei jobbar turnus og har termindato på lørdag eller søndag).

Ein kan velge å starte inntil 12 veker før termin, men dette vil påverke lengda av perm etter fødsel, så tippar få benytta seg nevneverdig av dette. Forrige gang tok eg to dagar ekstra perm i forkant av fødsel fordi eg ellers hadde måtte jobba arbeidshelga mi som siste arbeidsdag, i veke 38noko :rolleyes: (og dermed fått 2 veker og 5 dagar, ikkje 3 fulle veker, som nevnt over). Men sidan NAV ikkje reknar helg som dagar, tydeligvis, gjekk ikkje desse to dagane med "ekstra perm" utover permlengda på andre sida av fødsel.
De er ikke pålagt, men valgfri :) man kan velge å ta de bort når man søker permisjon fra nav men som de sier over her så frå man de ikke igjen senere hvis man velger de bort :)
 
Takk for svar alle sammen :) da blir det sånn som jeg tenkte, jeg informerer sjefen om det. Vet hen hadde ambisjoner om at jeg skulle bli lenge, men jeg begynner allerede å bli sliten nå før jul, så det spørs helt.
 
Back
Topp