Når begynner fars fødselsperm?

Kommendemammatil2

Betatt av forumet
Påskeliljene 2022 ❤️
Maisløyfene 2024
Ikke vet jeg om det heter fødselsperm heller. Haha. Men de 14 dagene far har ved fødsel, når starter de? Idet ungen tar sit første åndedrag eller første arbeidsdag etter vi har reist til sykehuset? Eller fra det sekund vi reiser til sykehuset? Om det er idet man reiser mot sykehuset… da risikerer man jo ved feks igangsettelse at han har brukt opp halve permen før ungen er født? Kan den perioden i så fall brukes på annen måte? Kan far søke omsorgspermisjon feks? spent på om noen vet dette :)
 
Ikke vet jeg om det heter fødselsperm heller. Haha. Men de 14 dagene far har ved fødsel, når starter de? Idet ungen tar sit første åndedrag eller første arbeidsdag etter vi har reist til sykehuset? Eller fra det sekund vi reiser til sykehuset? Om det er idet man reiser mot sykehuset… da risikerer man jo ved feks igangsettelse at han har brukt opp halve permen før ungen er født? Kan den perioden i så fall brukes på annen måte? Kan far søke omsorgspermisjon feks? spent på om noen vet dette :)
Godt spørsmål!
Søkte litt på google, og der stod det at han kan ta det ut 2 uker før fødsel og opp til 2 uker etter fødsel, så det vil vel si at det er litt opp til dere selv :) her jobber nok samboer til jeg er i fødsel, og så gir han beskjed til jobben da :)
Sist gang jobbet samboer dagen jeg begynte med rier, men på kvelden når vi kjørte til sykehuset, gav han beskjed til jobben om at han mest sannsynlig ikke kom dagen etter :)
 

Vedlegg

  • 803B92AB-999F-4203-9BA9-BD6E5824F8DD.jpeg
    803B92AB-999F-4203-9BA9-BD6E5824F8DD.jpeg
    245,6 KB · Visninger: 18
Ikke vet jeg om det heter fødselsperm heller. Haha. Men de 14 dagene far har ved fødsel, når starter de? Idet ungen tar sit første åndedrag eller første arbeidsdag etter vi har reist til sykehuset? Eller fra det sekund vi reiser til sykehuset? Om det er idet man reiser mot sykehuset… da risikerer man jo ved feks igangsettelse at han har brukt opp halve permen før ungen er født? Kan den perioden i så fall brukes på annen måte? Kan far søke omsorgspermisjon feks? spent på om noen vet dette :)
Ta en prat med arbeidsgiver!
Jeg gikk på overtid og vi var på et sykehus langt unns hvor vi bor. Han avtalte med arbeidsgiver at han reiste på termindatoen min (jeg reiste en uke før).
Guttungen kom 1 uke over termin og bf fikk bruke egenmeldingsdager den første uken også de 2 ukene i "pappaperm" etter at han kom ut :)
 
Jeg gikk i fødsel på en lørdag sist og fødte på søndagen. Far hadde fri den helgen, så han ga beskjed søndag ettermiddag om at han ikke kom på jobb på mandagen. Jeg tenker at arbeidsgiver må være forberedt på at far må reise kjapt når fødsel tilsynelatende starter, også er det opp til dere selv å velge om han skal være med deg på sykehuset i ventetiden, eller om han skal jobbe frem til fødsel. Noen har kanskje mer bruk for hjelp av far før fødsel på grunn av plager, men så kan man samtidig ikke vite hvilke behov man får etter fødsel.
 
Back
Topp